Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Logistiek | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Logistiek | Freelance | Interim | ZZP

Manager Logistiek | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Logistiek:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Logistiek
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

5 belangrijke trends voor een manager logistiek

Managers van de logistieke afdeling van een organisatie houden zich bezig met de ontvangst, opslag en het transport van goederen, oftewel de hele supply chain. Het werk van een manager logistiek is gericht op zes onderdelen, waarvoor een aantal essentiële eigenschappen vereist zijn. Daarnaast moet deze manager de nodige diploma's en werkervaring hebben. Met welke trends heeft een manager logistiek bovendien te maken?

Wat doet een manager logistiek?

Een logistiek manager is verantwoordelijk voor het functioneren van (een deel van) de logistieke afdeling van een organisatie, oftewel het onderhouden van een soepele supply chain. De functie omvat het bewaken van de strategische doelstellingen en het analyseren en optimaliseren van werkprocessen, zodat goederen op tijd en in de juiste hoeveelheden ontvangen, opgeslagen en vervoerd worden. Daarnaast is deze manager verantwoordelijk voor het bewaken van het budget, stimuleren van samenwerking binnen teams en voorraadbeheer.

Door deze taken uit te voeren, verloopt de supply chain goed en worden klanten tevreden gehouden. Bovendien is dit een onderdeel waar bedrijven zich mee kunnen onderscheiden van de concurrentie, bijvoorbeeld door middel van een aantoonbaar betere productkwaliteit, klantgerichte benadering en lage kosten. Hierbij speelt logistiek een centrale rol, waardoor een product goed verkrijgbaar is en het vertrouwen van de klant verkregen wordt. Binnen de logistiek is het met name belangrijk om concreet en snel te leveren, flexibel te opereren, de juiste informatie te verspreiden en betrouwbaar te zijn.

Zes onderdelen

Het werk van een logistiek manager is gevarieerd en divers en hij of zij stuurt verschillende afdelingen aan, zoals de distributie, inkoop, voorraadbeheer en klantenservice. Over het algemeen kan het werk van een manager logistiek onderverdeeld worden in de volgende onderdelen:

  1. Demand en supply chainmanagement: Vraag en aanbod moeten goed op elkaar afgestemd worden om een soepele goederenstroom te garanderen.
  2. Logistieke informatiemanagement: Het is belangrijk dat alle betrokken partijen, zoals het management, klanten en leveranciers, de juiste informatie krijgen.
  3. Klantenmanagement: Logistiek werk is klantgericht en het gaat om het tevreden stellen van klanten en hen betrekken bij logistieke processen.
  4. Verandermanagement: Om ervoor te zorgen dat de logistieke afdeling past in de dynamische omgeving, moeten regelmatig projecten worden uitgevoerd om veranderingen door te voeren en processen te versoepelen.
  5. Kwaliteit- en prestatiemanagement: Managers moeten bovendien controle uitoefenen op het productieproces om een hoge kwaliteit en optimale prestaties te garanderen.
  6. Strategisch logistiekmanagement: Ten slotte houdt een logistiek manager trends en ontwikkelingen bij, bijvoorbeeld door middel van risicomanagement, om goed met de markt mee te kunnen bewegen.

Wie is een ervaren logistiek manager?

Een goede manager van de logistieke afdeling is een geboren leider en stressbestendig. Immers moet hij of zij het team motiveren en voor veel taken en processen de verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast kunnen deze managers goed communiceren met verschillende partijen, zoals teamleden, klanten en leveranciers, waarnaar ze vriendelijk en geduldig blijven. Iemand met deze functie is ook leergierig en kan goed verbeterpunten in het proces ontdekken door te luisteren naar stakeholders en klachten serieus te nemen.

Cursussen en opleidingen

De benodigde cursus of opleiding voor deze functie hangt af van de specifieke functie en de grootte van het bedrijf. Er zijn verschillende MBO-opleidingen beschikbaar, zoals Logistiek Manager en Manager Transport en Logistiek. Echter, meestal wordt er om een HBO-diploma gevraagd in de richting van logistiek, management en/of retail, zoals Bedrijfskunde of Logistiek en Economie.

Werkervaring

Daarnaast moeten veel managers minstens vijf jaar ervaring hebben in een vergelijkbare rol en soms ook een aantal jaar in een leidinggevende rol. Ook is het handig als een logistiek manager kennis heeft van verschillende afdelingen en voorraadbeheersoftware en planningsmethodieken.

Met welke 5 trends heeft een manager logistiek allemaal te maken?

Er zijn diverse logistieke trends en ontwikkelingen waar een manager logistiek mee om moet gaan, zoals de automatisering van veel taken en de invloed van duurzaamheid op supply chain management.

1. Supply chain flexibiliteit

Een belangrijke logistieke trend op dit moment is het toenemend streven van bedrijven om aan de groeiende vraag naar producten en diensten te voldoen. Dit vergt flexibiliteit, waarmee snel en efficiënt ingespeeld kan worden op schommelingen in vraag en aanbod. Het is steeds belangrijker dat organisaties een groot aanpassingsvermogen hebben bij veranderingen in klantbehoeften. Logistiek managers moeten daarom een goede flexibiliteit hebben in hun supply chain, bijvoorbeeld door voorraden goed te beheersen en kosten te minimaliseren.

2. Automatisering en technologie

Veel processen en taken in de logistieke wereld worden tegenwoordig geautomatiseerd, wat zich alleen maar verder zal ontwikkelen. Er zijn bijvoorbeeld semi-geautomatiseerde processen voor het tillen van goederen en technologieën om voorraden zo efficiënt mogelijk te beheren. Dit levert voordelen op, maar ook uitdagingen voor managers, omdat medewerkers moeten weten hoe ze met technologieën om moeten gaan. Daarnaast is precisie en snelheid belangrijk en gaat het vaak om grote investeringen en veranderingen.

3. Verduurzaming van de logistiek

De beweging "green logistics" moedigt bedrijven aan om hun milieuvervuiling te minimaliseren en hun operationele efficiëntie te verhogen. Hierdoor kan de uitstoot van gassen omlaag en worden hulpbronnen bespaard, maar tegelijkertijd blijven klanten zo ook tevreden. Immers geven veel mensen tegenwoordig aandacht aan duurzame alternatieven en het verlagen van de afvalproductie, het energieverbruik en het gebruik van gevaarlijke stoffen.

4. Supply chain zichtbaarheid

Deze trend gaat om het vermogen van bedrijven om het transport van goederen van de leverancier tot aan de klant te traceren. Dit is belangrijk voor het bijhouden van de prestaties van leveranciers, de kwaliteit van goederen en de stroomlijning van de bedrijfsvoering. Op deze manier kunnen bedrijven een goed inzicht verkrijgen in de locatie van hun goederen, waardoor de supply chain geoptimaliseerd wordt.

5. Logistieke drones

Als laatste winnen drones terrein binnen de logistieke sector, waarmee bestellingen bij klanten bezorgd kunnen worden. Als gevolg zijn er lagere kosten, minder vervuiling en snellere leveringen. Ook worden ze in magazijnen gebruikt voor een efficiënt voorraadbeheer en het automatisch opsporen van voorraadafwijkingen.

Meld je nu aan bij Bureau Ad Interim als opdrachtgever of interim manager logistiek, freelance manager logistiek of zzp manager logistiek en wij maken de ideale match.