Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Manager marketing en sales

  • Home
  • Manager marketing en sales

Manager Marketing en Sales | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Managers Marketing en Sales:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Marketing en Sales.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

Taken van een manager marketing en sales

De taken die een manager marketing en sales heeft kunnen onderling verschillen. Hieronder een overzicht van voorkomende taken die onze managers marketing en sales uitvoeren:

  • Aansturen van het hele team / afdeling marketing en sales
  • Opstellen jaarplan en jaarplanning, gebaseerd op de visie
  • Lid management team (MT)
  • Bezig houden met de ontwikkelingen in de markt
  • Bepalen van de marketingstrategie en het opstellen van marketingplannen
  • Het opstellen van verkoopplannen, analyseren van de markt
  • Verkopen van de producten en diensten van de organisatie
  • Inventariseren welke nieuwe behoeften er bij de klanten ontstaan
  • Onderhouden van klantrelaties
  • Aanspreekpunt in geval van problemen.

Manager marketing en sales: de 5 grootste uitdagingen

Marketing en sales zijn twee belangrijke onderdelen van de bedrijfsvoering en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is belangrijk dat ze goed met elkaar samenwerken voor een groot klantenbestand, omzetstijging en organisatiegroei. Bovendien zorgt een goede communicatie tussen marketing en sales voor een fijne werksfeer en wederzijds begrip. Hierbij speelt de manager marketing en sales een grote rol. Hoe ziet deze functie eruit en wat zijn de belangrijkste uitdagingen?

De verschillen en aansluitingen tussen marketing en sales

Marketing en sales zijn twee verschillende vakgebieden met verschillende doelen. Marketing is gericht op het aantrekken van zoveel mogelijk potentiële klanten en het creëren van een behoefte bij een doelgroep. Het doel van sales is om die potentiële klanten om te zetten in een verkoop. Het is dus belangrijk dat marketing geïnteresseerde kopers op het juiste moment doorstuurt naar sales, zodat de verkoop afgerond kan worden.

Niet alleen de doelen, maar ook de benadering verschilt bij marketing en sales. Waar marketing zich tot een grote doelgroep richt, communiceert sales juist meer op een persoonlijk niveau met klanten. Desalniettemin wordt marketing door AI en de opkomst van digitale media ook steeds persoonlijker, waardoor marketing en sales steeds meer in elkaar overlopen. Een ander verschil is dat bij marketing de nadruk op de lange termijn ligt en bij sales meer op de korte termijn, waardoor een verschil in visie ontstaat.

Wat doet een manager marketing en sales?

Een manager marketing en sales dient deze twee verschillende onderdelen samen te brengen. Dit doet hij of zij samen met een heel team, waarbij de manager het eerste aanspreekpunt is en alle werkzaamheden overziet. Dit omvat allerlei marketingtaken, zoals het onderzoeken van marktontwikkelingen en het ontwikkelen van een marketingstrategie.

Daarnaast houdt een marketing- en salesmanager zich bezig met sales, oftewel het verkopen van de producten en diensten die een organisatie aanbiedt. Hij of zij blijft tevens op zoek naar nieuwe manieren om te voldoen aan de behoeften van klanten. Onder verkoopactiviteiten vallen ook het opstellen van verkoopplannen, onderhouden van klantrelaties en analyseren van de markt. Deze manager gaat vaak als interim manager marketing en sales, freelance manager marketing en sales of zzp manager marketing en sales aan de slag om bij verschillende organisaties de marketing- en salesactiviteiten te managen.

Elementen voor een goede afstemming marketing en sales

Voor het succes van een bedrijf is het essentieel dat marketing en sales goed op elkaar zijn afgestemd, waardoor de manager marketing en sales een cruciale positie heeft. De volgende elementen zijn hiervoor belangrijke aandachtspunten.

Één plan en pijplijn

Allereerst is het belangrijk om een uniform plan te maken voor marketing en sales, zodat iedereen naar hetzelfde doel toewerkt. Als er resultaten behaald worden, moeten deze ook met het hele team gedeeld worden. Dit plan mondt uit in één pijplijn, waardoor elke medewerker op de hoogte is van de acties om leads naar kopende klanten te converteren.

Ideale klanten en leads

Een manager marketing en sales dient tevens de ideale klant te formuleren voor elke niche, waardoor marketeers gerichter kunnen werken aan het genereren van kwalitatieve leads. Deze leads kunnen vervolgens weer door salesmedewerkers uitgewerkt worden.

Juiste data en rapportage

Tot slot zijn kwalitatieve gegevens belangrijk en het moet duidelijk zijn wie de verantwoordelijkheid draagt. Dit leidt ook tot een goede rapportage, waarvoor overigens dezelfde standaarden moeten gelden voor zowel marketing als sales.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor een manager marketing en sales?

In het combineren en optimaal laten aansluiten van marketing en sales krijgt een manager van deze afdeling te maken met diverse uitdagingen. Op dit moment zijn de volgende punten de grootste uitdagingen binnen marketing en sales.

1. Overdracht van marketing naar sales

Hoewel het eenvoudig lijkt, kan er veel misgaan in de overdracht van een gekwalificeerde lead van marketing naar sales. Dit gebeurt met name als de kwalificatiecriteria onduidelijk zijn. Misschien hanteert niet iedereen dezelfde systemen of zijn de marketing- en salesmedewerkers niet allemaal op de hoogte van de criteria voor gekwalificeerde leads? Daarnaast kan er onduidelijkheid bestaan over wanneer iemand een lead moet oppakken, waardoor de overdracht niet soepel verloopt.

2. Systemen die niet overeenkomen

Een ander veelvoorkomend probleem is dat er honderden tools en systemen gebruikt worden door marketing- en salesteams die niet altijd matchen. Hoe meer systemen er gebruikt worden, hoe lager vaak de betrouwbaarheid van gegevens. Hierbij mist data namelijk vaak context, ontstaan er synchronisatieproblemen tussen verschillende systemen, en zijn overdrachtscriteria niet afgestemd op elkaar.

3. Inconsistente data

Data is tegenwoordig de motor van een onderneming en de sleutel tot een efficiënte en klantvriendelijke werkwijze, mits het betrouwbaar is. Inconsistente data ontstaat onder andere doordat er te veel tools en systemen gebruikt worden, waardoor processen in de marketing en sales niet voldoende matchen en de datakwaliteit achteruitgaat. Als de beschikbare gegevens niet betrouwbaar zijn, is het ook moeilijk om goede beslissingen te nemen. Dit leidt weer tot slechte salesgesprekken, het niet goed in kunnen spelen op de koopbehoefte en uiteindelijk gevolgen voor de omzet.

4. Slecht afgestemde doelen

Doordat de functies van marketeer en salesmedewerker van elkaar verschillen, kunnen er verschillende aanpakken gebruikt worden. Om te voorkomen dat marketing- en salesmedewerkers helemaal hun eigen gang gaan, zonder hun doelen goed op elkaar af te stemmen, is het belangrijk om regelmatig met elkaar aan tafel te gaan. Hier kunnen marketing en sales van elkaar leren en op de hoogte gehouden worden van de voortgang van andere teams.

5. Onderscheiden van de concurrentie

Als laatste blijkt het voor veel marketing- en salesafdelingen lastig om zich te blijven onderscheiden met gepersonaliseerde marketing, inspirerende content en een sterk salesproces. Het is hierbij essentieel om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en deze te vertalen naar persoonlijke ideeën om klanten te blijven verrassen.

Meld je nu aan als opdrachtgever of interim manager marketing en sales, freelance manager marketing en sales of zzp manager marketing en sales, en wij bij Bureau Ad Interim maken de perfecte match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.