Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Manager Procurement | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Procurement | Freelance | Interim | ZZP

Manager Procurement | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Managers Procurement:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Procurement.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

10 kenmerken van een manager procurement

Een manager van de procurement richt zich op de inkomende goederenstroom binnen een organisatie tot aan het gebruik van deze goederen. Dit gaat verder dan alleen de inkoop en omvat tevens voorraadbeheer, materiaalbehoefteplanning en transport. De procurement manager moet dit allemaal in goede banen leiden en deze baan wordt onder andere gekenmerkt door een focus op kostenreductie, leveranciersrelaties beheren en procesoptimalisatie en -innovatie. Wat houdt procurement precies in en wat kenmerkt de manager van dit proces allemaal?

Wat houdt procurement in?

Procurement staat voor alle activiteiten die zijn gericht op de beheersing van de inkomende goederenstroom tot aan het in productie nemen van deze goederen. Dit omvat een breed aantal taken die voorafgaan aan een aankoop en is van toegevoegde waarde voor veel organisaties. Procurement management gaat verder dan alleen het operationeel verzorgen van de inkoop van goederen, omdat het de organisatiestrategie verbindt met de strategie van de leveranciers en klanten. Zo wordt er aan interne en externe processen waarde toegevoegd.

Procurement managers dragen op deze manier bij aan het succes van een organisatie, onder andere door toeleveringsrisico's te verkleinen. Daarnaast draait procurement ook om het realiseren van productinnovatie, stimuleren van het commerciële resultaat, en bijdragen aan verduurzaming. Door strategisch na te denken over het inkoopbeleid kunnen inkoopprocessen zo effectief mogelijk plaatsvinden en worden voordelige contracten afgesloten met leveranciers.

Wat is het belang van een procurement manager?

Een manager van procurement is dus verantwoordelijk voor de strategische inkoop van diensten en goederen. Dit is een grote verantwoordelijkheid, aangezien ongeveer 70 procent van de omzet van veel bedrijven aan inkoop besteed wordt. Daardoor zijn een goede procurement en zorgvuldige inkoopstrategie essentieel voor het succes van een bedrijf.

De procurement manager kijkt niet alleen naar het verkrijgen van goederen en diensten tegen een voordelige prijs, maar ook naar het waarborgen van de waarde van inkopen op de lange termijn. Bovendien streeft hij of zij naar duurzaamheid, innovatie en kwaliteit, waardoor deze manager een onmisbare schakel vormt tussen de prestaties van leveranciers en de zakelijke doelstellingen van een bedrijf.

Wat kenmerkt een manager procurement?

Als hoofd van de procurement van een bedrijf heeft een manager procurement, of het nu een vaste of freelance, zzp of interim manager procurement is, diverse kenmerkende verantwoordelijkheden en competenties.

1. Focus op kostenreductie

Allereerst ligt de focus binnen deze baan op het reduceren van de kosten door een strategisch inkoopbeleid te voeren. Dit gaat niet alleen om het drukken van de kosten, maar ook om het verkrijgen van een maximale waarde voor een bedrijf. Efficiënte inkoopprocessen leiden zo tot kostenbesparingen en een competitieve, duurzame voorsprong. Om dit te bereiken, analyseert een manager procurement de markt, ontwikkelt en implementeert effectieve strategieën voor de inkoop, en monitort de interne behoeften. Deze behoeften worden vervolgens op de mogelijkheden afgestemd, waardoor uiteindelijk een efficiënt bestelproces verkregen wordt.

2. Financiële analyses en rapportages

Het uitvoeren van financiële analyses en opstellen van financiële rapportages is belangrijk binnen deze baan. Door middel van de data uit de analyses kunnen belangrijke inzichten verkregen worden voor het besluitvormingsproces. Deze data moet verzameld en geordend worden, waardoor patronen herkend kunnen worden, die vervolgens weer leiden tot kostenbesparingen.

3. Leveranciersrelaties beheren

Procurement managers werken veel samen met leveranciers en werken continu aan het bouwen en onderhouden van relaties met leveranciers die aan het bedrijfssucces bijdragen. Dit omvat onder andere het selecteren van geschikte leveranciers en het bewaken van de levertijden en kwaliteit van geleverde goederen en diensten. Bovendien onderhandelen managers over prijzen en voorwaarden om goede overeenkomsten te sluiten.

4. Kwaliteit en leveringszekerheid

Een andere kenmerkende verantwoordelijkheid is leveringszekerheid garanderen, oftewel zorg dragen voor betrouwbare en punctuele leveranciers. Verder moeten de geleverde goederen en diensten een consistente kwaliteit hebben. Dit waarborgt een manager door regelmatig de leveranciersprestaties te evalueren. Afwijkingen in de kwaliteit of uitval van leveranciers kan leiden tot vertragingen in leveringen en mogelijk reputatieschade, wat een manager procurement dient te voorkomen.

5. Contractmanagement

Dit is verbonden aan de kunst van contractmanagement, waarbij een manager optimale contracten opstelt, beoordeelt en beheert. Het is niet alleen belangrijk om dit juridisch op de juiste manier te doen, maar ook om flexibiliteit te waarborgen om makkelijk mee te bewegen met marktontwikkelingen en veranderde doelstellingen.

6. Strategische inkoopdoelstellingen

Als leider van de procurement moet deze manager strategische doelstellingen formuleren en vervolgens vertalen naar concrete activiteiten. Zo worden de gewenste resultaten behaald. Tevens helpt een sterke visie bij het optimaal vormgeven van het inkoopbeleid en het zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van de doelstellingen.

7. Analytisch denkvermogen

Een sterk analytisch denkvermogen kan in deze functie niet ontbreken. Dit is essentieel voor het analyseren van complexe problemen om vervolgens met creatieve oplossingen te komen. Hierbij moeten zowel consequenties van inkoopbeslissingen op de korte termijn als op de lange termijn meegenomen worden.

8. Procesoptimalisatie en -innovatie

Een belangrijk doel van procurement is het optimaliseren van het inkoopproces, zodat dit steeds efficiënter verloopt. Hierbij is het belangrijk om marktcondities en -veranderingen mee te nemen en daarop in te spelen. Innovatie speelt een belangrijke rol, bijvoorbeeld bij het integreren van technologische ontwikkelingen om voor te blijven op de concurrentie.

9. Leiderschap en teammanagement

Als manager heeft iemand in deze positie de leiding over een team van procurement medewerkers. Hierbij is samenwerking erg belangrijk, omdat dit van invloed is op de efficiëntie van het inkoopproces. De manager moet teamleden tevens weten te motiveren en inspireren zodat zij hoogwaardige prestaties leveren. Een duidelijke communicatie van verwachtingen, coaching, conflictmanagement en een continue professionele ontwikkeling zijn hierbij van belang.

10. Technologische bekwaamheid

Ten slotte heeft de technologische vooruitgang een grote invloed op procurement en een manager moet dit goed benutten om het inkoopproces te blijven verbeteren. Dit betekent ook continu trends bijhouden en anticiperen op veranderingen in de markt. Hiervoor dient een manager procurement kennis te hebben van e-procurement platforms, data-analyses uit te voeren en nieuwsgierig te blijven naar nieuwe technologieën en technologische innovaties.

Ben jij een opdrachtgever of een interim manager procurement, freelance manager procurement of zzp manager procurement? Meld je bij ons aan en wij maken de ideale match.