Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Manager Zorg | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Manager Zorg | Freelance | Interim | ZZP

Manager Zorg | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Managers Zorg:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Managers Zorg
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

1. Een goede manager in de zorg

De zorg staat tegenwoordig flink onder druk. Met de toenemende vergrijzing wordt dit alsmaar pittiger en daarom is goed leiderschap in zorginstellingen ook echt noodzakelijk. Als manager zorg ben je verantwoordelijk voor een afdeling in de zorg. Het is dus een zeer belangwekkende functie, want je bent als het ware de motor van het team. Maar hoe ziet een goede manager in de zorg er precies uit? In dit artikel gaan we daar dieper op in. We behandelen eerst de verschillende eigenschappen waar een manager in de zorg aan moet voldoen. Vervolgens hoe dit er dan in de praktijk precies uit ziet.

2. De eigenschappen van een manager in de zorg

Als manager zorg is het belangrijk om over verschillende fundamentele menselijke eigenschappen te beschikken. Eigenschappen die erin resulteren dat jij je team in goede banen kunt leiden. In dit gedeelte bespreken wij de verschillende eigenschappen die een manager in de zorg sowieso moet hebben.

A. Leiderschap

Het klinkt misschien als een open deur, maar als manager zorg is leiderschap een zeer belangrijk element. Leiderschap betekent overigens niet alleen het aansturen van het team, maar ook dat je een visie hebt. Je moet ergens voor staan en je team moet ook weten wat dit is. Je kunt namelijk geen goede leider zijn, wanneer de personen waar jij leiding aan moet geven niet achter je staan. Die moeten weten wat ze aan je hebben. Een leider moet consistent zijn. Dit betekent dat jij altijd accuraat moet zijn en optreden als er problemen zijn, maar ook een steun in de rug bieden. Bovendien moet je niet alleen de negatieve aspecten behandelen, maar ook motivatie in een team brengen. Leiderschap is iets wat deels is aangeboren, maar men kan het ook leren. Veel managers die in de zorg werken die hebben al veel ervaring met leiderschap op andere fronten. Ze waren bijvoorbeeld projectleider tijdens de studie, in de sportvereniging waren ze bijvoorbeeld coach van een voetbalteam en ga zo maar verder.

B. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden

Als manager in de zorg is het ook belangrijk om de juiste koers te varen. Je bent verantwoordelijk voor je team en dit team moet ook flexibel zijn, want er kunnen altijd weer nieuwe veranderingen binnen een organisatie optreden. Jij bent daar als manager dan verantwoordelijk voor. Dit houdt ook in dat dat je hoofdzaken van bijzaken moet kunnen onderscheiden. Jij moet je bezighouden met het algemene belang en niet met kleine interne details en futiliteiten. Het gaat om het grote plaatje en die andere zaken moet je dan uitbesteden.

C. Communicatieve vaardigheden

Als manager in de zorg is het ook belangrijk om communicatief vaardig te zijn. Binnen je team zijn er altijd mensen die verschillende belangen hebben. Bovendien krijg je te maken met allerlei verschillende karakters. Als goede leider is het om die reden belangrijk om met verschillende persoonlijkheden goed op te schieten. Daarvoor moet je dus communicatief vaardig zijn.

3. Hoe ziet een Manager zorg er in de praktijk uit?

Hierboven hebben wij de verschillende eigenschappen besproken, maar hoe ziet het leven van een manager in de praktijk er dan uit?

A. Sympathiek zijn

Als manager in de zorg moet je kordaat zijn en goede leiding geven, maar in de praktijk betekent dit dat je ook een sympathiek persoon moet zijn. Je wil namelijk dat het team voor jou aan de slag gaat. Niet omdat het per se moet, maar omdat je team innerlijk gemotiveerd is.

B. Creatief

Als manager in de zorg is het ook belangrijk om creatief te zijn. Er kunnen namelijk zomaar ineens problemen ontstaan en jij bent dan de eerste waar men naar kijkt. Jij moet dan snel oplossingen zien te vinden en daarvoor is ook wel enige creativiteit vereist.

4. Manager in de zorg inhuren?

Heeft jouw zorginstelling een nieuwe ervaren manager nodig? In dat geval ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ons kun je een ervaren interim manager in de zorg inhuren.

Ik zoek een Manager Zorg     Ik ben een Manager Zorg