Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Marketing Communicatieadviseur | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Marketing Communicatieadviseur | Freelance | Interim | ZZP

Marketing Communicatieadviseur | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Marketing Communicatieadviseurs:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Marketing Communicatieadviseurs.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

Een Marketing Communicatieadviseur, ook wel een marketing communicatie specialist genoemd, is een beroepsbeoefenaar die boodschappen opstelt om klanten te informeren, op te leiden of te overtuigen van bepaalde goederen en diensten. Zij stellen potentiële kopers gerust over de tekortkomingen van andere merken. Uiteindelijk willen ze de reactie van hun publiek op wat ze zeggen en doen met betrekking tot hun belang. Een marketing communicatie specialist gaat over de promotie van producten en diensten tijdens evenementen, het coördineren van het ontwerpen van promotiemateriaal en de verspreiding ervan via verschillende online en offline platformen.

Tot de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Marketing Communicatie Specialist behoren het verspreiden van promotiemateriaal, het reageren op vragen en opmerkingen van klanten op sociale media en het netwerken tijdens marketing evenementen. Als je ervaring hebt met het identificeren en opbouwen van langetermijnrelaties met doelgroepen, ben jij een geschikte kandidaat voor deze functie. Uiteindelijk zul je fungeren als de stem van het merk om indruk te maken op bestaande klanten en nieuwe klanten aan te trekken.

Taken en verantwoordelijkheden van een Marketing Communicatieadviseur

  • Promoten van producten en diensten tijdens marketing evenementen
  • Coördineren van het ontwerp van promotiemateriaal en verspreiden in online en offline kanalen
  • Reclame maken voor een bedrijf en producten/diensten via verschillende platformen
  • Plannen van interviews en persconferenties
  • Het produceren van marketing content voor de bedrijfswebsite
  • Opstellen en versturen van regelmatige nieuwsbrieven met bedrijfsupdates
  • De ROI van marketing campagnes bijhouden
  • Deelnemen aan sociale media groepen en professionele platforms om industrie-gerelateerde onderwerpen te bespreken
  • -Bewaken van de website en social media pagina's van het bedrijf en beantwoorden van vragen van klanten
  • Netwerken met industrie experts en potentiële klanten om de merkbekendheid te vergroten
  • Verzamelen van feedback van klanten om verkoop- en product teams te informeren

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Marketing Communicatieadviseur

  • HBO diploma in Marketing, Communicatie, PR of relevante richting
  • Aantoonbare werkervaring als marketing communicatie specialist of een vergelijkbare functie
  • Vertrouwdheid met B2B en B2C reclamecampagnes
  • Praktische ervaring met web content management tools, zoals WordPress
  • Vaardigheden in MS Office programma's
  • Kennis van SEO en Google Analytics
  • Ervaring met marketing campagnes op sociale media
  • Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden
  • Goede presentatievaardigheden

Van buitenaf gezien lijkt communicatie een dynamisch, snel en lonend vakgebied. De sector is dat inderdaad allemaal, maar er zijn ook veel valkuilen die nieuwkomers niet meteen als nadelen zien.

10 Belangrijke tips voor opkomende Marketing Communicatieadviseurs

Als de beginnende marketing communicatieadviseur een mentor heeft die hem of haar door het inwerkproces en de eerste maanden bij een bureau of communicatieafdeling heen loodst, kan dit een verademing zijn wanneer hij/zij te maken krijgt met de eerste obstakels in zijn carrière. Als dat niet het geval is, vinden sommige bedrijven het interessant om nieuwkomers in het diepe te gooien om te zien hoe goed ze kunnen zwemmen. Daarom hebben wij een lijst met tips samengesteld voor nieuwe professionals in deze rol om te voorkomen dat ze naar de bodem zinken als ze zich in deze situatie bevinden.

1. Vergeet niet het grotere plaatje te zien

Sommige dagen zullen voor sommige klanten geweldig zijn en voor andere slecht. Of, als je intern werkt, kan het zijn dat sommige afdelingen vol lof over je zijn, terwijl andere meer exposure willen. Vergeet niet het grote geheel te zien en blijf gefocust op langetermijndoelen.

2. Test, Analyseer, Pas aan, Herhaal

Het is ten zeerste aan te raden je stem te vinden en je boodschap af te stemmen. Effectieve communicatie is een proces. Blijf schrijven, presenteren, podcasten, bloggen en bovenal, observeer de reacties van mensen. Let op feedback (bijv. social shares, comments, likes) en optimaliseer vervolgens je aanpak en laat een drang naar perfectie je niet in de weg staan.

3. Word een manusje-van-alles

Nieuwe Marketing Communicatieadviseurs kunnen het beste beginnen met verschillende vormen van marketing en communicatie. Leer over verschillende kanalen, strategieën en tactieken. Naarmate je vordert in je carrière, zul je je misschien meer richten op één gebied en je expertise daarop concentreren. Maar als je net begint, laat je dan niet vastpinnen op een bepaald gebied. De hoeveelheid van je ervaring zal je later meer mogelijkheden bieden.

4. Zoek naar feedback

Eén ding waar je als Marketing Communicatieadviseur op kunt rekenen: Iedere mening telt mee in je werk. De beste specialisten zoeken feedback en zijn blij met de gedachten en ideeën van anderen. Aan de andere kant zul je vaak ongewenste feedback krijgen of hard werken aan iets dat nooit het daglicht ziet. Als je kritiek met gratie kunt accepteren en in je voordeel kunt gebruiken, zul je het ver schoppen.

5. Creëer bondgenoten of vriend- en partnerschappen

Niets groots is ooit alleen gedaan. Creëer een invloedssfeer of een eigen stam die je kunt vertrouwen, waar je mee kunt samenwerken, waar je contact mee kunt maken, waar je ideeën van af kunt kaatsen, enz. Alle grote dingen gebeuren door samen te werken met andere mensen. Wees een persoon waar anderen terecht kunnen en sta open om naar anderen toe te gaan. Wees je authentieke zelf en je zult de mensen aantrekken waar je voor bedoeld bent. Sta jezelf toe om naar grotere hoogten geduwd te worden.

6. Ontwerp een strategie om je werk te leiden

Het is gemakkelijk om meteen in een rol te springen en de makkelijkste klussen aan te pakken of direct brandjes te gaan blussen. Neem aan het begin van een nieuwe functie de tijd om een langetermijnstrategie op te stellen voor wat je hoopt te bereiken en hoe je van plan bent dat te doen. Het zal je op den duur veel tijd en energie besparen en je zult een veel grotere impact hebben.

7. Creëer waarde in alles waar je aan werkt

Als je net begint te werken, lijkt het alsof je de saaie taken krijgt die niemand anders wil doen. Dat hebben we allemaal wel eens meegemaakt. In plaats van te klagen over de waarde van je werk, moet je waarde creëren in alles wat je op je bureau krijgt. Zelfs het opstellen van een interne e-mail over een verplichte koelkast opruiming in de bedrijfskeuken is een kans om je schrijfvaardigheden te laten schitteren.

8. Luister, kijk, ken je publiek

Een van de beste adviezen die we aan nieuwelingen in dit vak kunnen geven is om te luisteren naar anderen met meer ervaring en om altijd te onthouden wie je publiek is. Om effectief te communiceren, moet je je publiek kennen/begrijpen. En tot slot: leer van degenen die je zijn voorgegaan.

9. Ontwikkel je empathische vaardigheden

Elk communicatie stuk moet aansluiten op de gedachten van mensen. Je moet dus weten wat er leeft. Empathie is de sleutel - het standpunt van je publiek begrijpen en inzien. Ga er nooit van uit dat ze zijn zoals jij. Je moet goed luisteren en vragen stellen zodat je hun "waarom" begrijpt, maar ook hun angsten en verlangens. Pas als je hen goed begrijpt, kun je beginnen met spreken.

10. Stel vragen

Wees niet bang om veel vragen te stellen -- zelfs als ze voor de hand lijken te liggen. Een deel van de rol van communicatoren is om te helpen bij het uitpakken en vervolgens "vertalen" van wat het bedrijf probeert te verkopen of te leveren in een boodschap die relevant, actueel en overtuigend is. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je goed op weg naar een succesvolle carrière!


Werken als Marketing Communicatieadviseur?

Wil jij graag aan de slag als Marketing Communicatieadviseur bij een bedrijf dat goed aansluit op jouw capaciteiten en beschik je over bovenstaande vaardigheden? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

Marketing Communicatieadviseur inhuren?

Ben jij op zoek naar een freelance Marketing Communicatieadviseur, zzp Marketing Communicatieadviseur of interim Marketing Communicatieadviseur? Dan kun je bij Bureau Ad Interim terecht voor het vinden van de juiste kandidaat. Neem dus vandaag nog contact op voor meer informatie.