• darkblurbg

Marketing consultant | Freelance | Interim | ZZP

Ik zoek een Marketing consultant     Ik ben een Marketing consultant

Kies uit zeer ervaren en direct beschikbare Marketing consultants:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Marketing consultants
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Wat is een marketing consultant?

Een marketingconsulent is een externe adviseur die met bedrijven samenwerkt om marketingstrategieën te ontwikkelen en te implementeren.

Een marketing consultant helpt bij het opstellen van een gedetailleerd marketingplan, het bepalen van de marketingboodschap van een bedrijf en het identificeren van de juiste marketingmix om de boodschap naar de doelmarkt te verspreiden.

De meeste consultants zijn ook betrokken bij de uitvoering van de marketingstrategie. Ze helpen vaak bij het volgen van de resultaten en het aanpassen van de campagnes om ervoor te zorgen dat bedrijven de beste resultaten halen uit hun marketinginspanningen.

Wanneer een marketingconsulent inhuren?

Zowel kleine bedrijven zonder marketingexperts als grote bedrijven met een eigen marketingafdeling kunnen het advies van een marketingconsulent gebruiken. Het inhuren van een marketingconsulent kan:

  • Gespecialiseerde vaardigheden en expertise die je als bedrijf mist opleveren.
  • Een externe kijk op interne uitdagingen geven.
  • Zorgen voor een nieuw perspectief op klanten en/of marketingstrategieën.
  • Een bedrijf meer tijd geven om zich te concentreren op de productontwikkeling en de algemene activiteiten.

Taken en verantwoordelijkheden van een marketing consultant

De verantwoordelijkheden voor een marketing consultant kunnen per organisatie verschillen, maar vaak zijn onderstaande verantwoordelijkheden van toepassing:

  • Het bestuderen van het bedrijfsprofiel en de bedrijfsactiviteiten om de marketingbehoeften te begrijpen en in kaart te brengen.
  • Uitvoeren van marketingonderzoek om trends in de branche en commerciële kansen te identificeren.
  • Ontwikkelen en implementeren van een marketingstrategie op basis van doelstellingen en budget​.
  • Opstellen van rapporten met aanbevelingen voor verbeteringen en nieuwe ideeën.
  • Het voorbereiden van gedetailleerde voorstellen en marketingplannen.
  • Het adviseren over branding, positionering, communicatie en andere marketingvraagstukken.
  • Richting geven aan marketinginspanningen met de meest effectieve methoden en tools.
  • Contacten onderhouden met marketingafdeling en externe leveranciers.
  • Monitoren van marketingprojecten en het analyseren van de resultaten.

Marketing consultants werken aan het verhogen van de verkoop van een bepaald product en/of dienst waarvoor ze via verschillende media een diepgaande analyse van de markt uitvoeren en vervolgens strategieën plannen. Voordat een marketingconsulent met zijn werk begint, moet hij het functioneren van de organisatie goed bestuderen door informatie uit interne en externe bronnen te verzamelen.

Welke competenties heeft een marketing consultant?

Marketing consultants hebben een mix van technische en zachte vaardigheden nodig om effectief met hun klanten samen te werken. Deze marketing consultants zijn bedreven in marketing, business, communicatie en psychologie. Veel marketing consultants zullen zich ook specialiseren in specifieke gebieden van het marketingproces, zoals:

  • Sociale media marketing
  • Online marketing
  • Marketing zonder winstoogmerk
  • Copywriting
  • Tv-reclame
  • Relaties
  • Direct response marketing

Competenties

  • Onberispelijke presentatie en communicatieve vaardigheden
  • Klantgerichtheid
  • Mogelijkheid om te organiseren, plannen en multitasken
  • Uitstekende schrijfvaardigheid
  • Creativiteit met oog voor detail
  • Sterk leiderschap en vaardigheden op het gebied van people management
  • Probleemoplosser en zelfstarter
  • Openheid voor innovaties
  • Strategische denker

Daarnaast hebben marketing adviseurs / marketing consultants ervaring met marktonderzoek en data-analyse; hands-on ervaring als marketingconsultant is dus een must. Om efficiënt te kunnen presteren, moet je als marketing consultant kennis hebben van marketingprincipes en -praktijken. Vaardigheid in Microsoft Office, evenals kennis van IT-gebied en marketingsoftware (CRM) zijn ook een must.

Als je als bedrijf overweegt een marketingconsultant in te huren, zoek dan iemand die zowel creatief kan denken als praktische, resultaatgerichte analyse competenties heeft. Iedereen die je inhuurt, moet bekend zijn met het consumentengedrag van jouw doelgroep en bereid zijn om samen te werken om de best mogelijke resultaten te bereiken, niet alleen voor hun eigen portfolio, maar ook voor de doelstellingen van jouw organisatie.


Interim Freelance ZZP Marketing Consultant

Wil je meer inzicht in jezelf?

Wil jij jezelf en anderen beter leren begrijpen? Wil jij betere resultaten op het werk en in jouw dagelijks leven? Wil jij succesvoller zijn? Krijg meer inzicht in jouw persoonlijkheidsprofiel. Meer informatie.

Ik wil meer informatie over assessments


Marketing Consultants gebruiken hun marketing expertise om bedrijven te helpen marketingdoelstellingen te definiëren en te bereiken. Zij plannen, voeren en controleren voornamelijk marketingstrategieën om positieve resultaten te garanderen.

Een bekwame en deskundige marketing consultant dient zowel creatief als analytisch te zijn, en bedreven op alle gebieden van marketing, van copywriting tot social media marketing. Marketing Consultants moeten marketingstrategieën definiëren, de meest geschikte boodschap identificeren en deze strategieën uitvoeren. Hun andere verantwoordelijkheden omvatten het monitoren van resultaten, het identificeren van nieuwe markten en het effectief positioneren van diensten en producten.

Succesvolle Marketing Consultants hebben vaardigheden in marketing, business, communicatie en gedragspsychologie, en hebben jarenlange ervaring in marketing of reclame. Ideale kandidaten zijn op de hoogte van de laatste trends in social media marketing, online marketing en direct response marketing. Zij hebben ook ervaring met verscheidene technieken en platformen voor zoekoptimalisatie.

Taken en verantwoordelijkheden van een Marketing Consultant

  • Identificeren en opstellen van belangrijkste mediaboodschappen.
  • Het ontwikkelen van strategieën en doelstellingen.
  • Het uitvoeren van strategische taken en het monitoren van de resultaten.
  • Voorbereiden van rapporten en marketing presentaties.
  • Het produceren van de nodige marketingmaterialen.
  • Assisteren bij lopende marketingcampagnes.
  • Het ontwikkelen en implementeren van interne merk management strategieën.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Marketing Consultant

7 Handige tips voor Marketing Consultants die de top willen bereiken

De rol van een Marketing Consultant is de huidige marketingstrategie van een bedrijf of merk te onderzoeken. Vervolgens moet je een nieuwe strategie ontwikkelen die het bedrijf zal laten groeien, deze uitvoeren en de effectiviteit ervan meten.

Marketing Consultants analyseren ook de bestaande marketingstrategie van de klant, de merkboodschap en de aanwezigheid in de sector. Ze bepalen wat werkt en wat niet werkt om een marketingstrategie te creëren die gebruik maakt van gegevens, statistieken en andere belangrijke bedrijfsinformatie.

Als er eenmaal een nieuwe strategie is ingevoerd, zal de consultant de resultaten meten en vervolgens aan de klant presenteren om te bepalen of de methode effectief is of niet. Het rapporteren van resultaten houdt vaak in dat het volledige proces van conceptie tot voltooiing wordt uitgevoerd.

Resultaten leveren is cruciaal. Je moet klanten helpen de waarde van het werk te begrijpen en het best mogelijke rendement uit de nieuwe marketingstrategie te halen. Nu we het over de basis hebben gehad, volgen hier zeven nuttige tips over hoe je een strategische marketingadviseur kunt zijn.

1. Synchroniseer je expertisegebieden met je klant

Het eerste dat je moet doen is vaststellen waar jouw expertisegebied ligt, waar je adviesdiensten worden erkend en wie de leiders zijn in je branche. Focus daarna op dat expertisegebied om in die specifieke niche te slagen. Alle jaren van ervaring die je hebt opgedaan in een bepaald gebied zullen je helpen om een adviesdienst te starten. Het is ook verder ook zeer belangrijk dat je je richt op die vaardigheden waarin je een expert bent, zoals interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden, probleemoplossing, het vermogen om onder druk te werken, enz.

2. Vorm een goede klant-adviseur relatie

Zorg ervoor dat je een solide klant-adviseur relatie opbouwt. Je kunt tips, verschillende werkvoorbeelden en de bereidheid om het project te laten slagen aanbieden door jezelf in een vroeg stadium uit te breiden. Je zou ze zelfs gratis, constructieve oplossingen kunnen bieden, zodat je een sterkere werkrelatie met ze kunt ontwikkelen. Laat het personeel van je klant ook uitblinken. Door dit te doen, maak je de weg vrij voor een win-win consultancy.

3. Wees een goede communicator

Hoe briljant je oplossingen ook zijn, het is altijd goed als je nog steeds een uitstekende communicator blijft en goed naar je klant luistert. Wees altijd bereid om je producten, diensten en oplossingen op een eenvoudige en gemakkelijk te onthouden manier uit te leggen. Indien nodig kun je klanten opvoeden door oplossingen te bieden voor bepaalde pijnpunten. Als de oplossingen een beetje ingewikkeld zijn, zorg er dan voor dat je deze hebt opgesplitst in kleine, gemakkelijk uit te leggen segmenten.

4. Produceer nauwkeurige getuigenissen

Als je opmerkelijke referenties of getuigenissen hebt van bekende instituten, zorg er dan voor dat je deze onderdeel maakt van je marketingstrategie. Veel van deze getuigenissen zijn uniek, en dat is precies wat klanten willen zien of horen. Het laat potentiële klanten ook weten dat je betrouwbaar bent. Vraag je vorige klanten dus om getuigenissen die je op je site kunt plaatsen. Je kunt ook proberen klanten op te nemen voor testimonials of die audio te om te zetten naar tekst.

Je kunt deze aanbevelingen ook op je LinkedIn account plaatsen om je profiel daar een boost te geven. Door getuigenissen te verzamelen kun je in contact blijven met je vroegere klanten en zo de mogelijkheid creëren om doorverwezen te worden om andere rollen aan te nemen via je bestaande contacten. Door dit consistent te doen kun je je netwerk onderhouden en in de loop van de tijd laten groeien.

5. Blijf op de hoogte van de nieuwste tools en trends

Marketing is een industrie die voortdurend evolueert. Daarom is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste tools en trends in jouw branche, van telefoon apps tot social media. Op dezelfde manier moet je er ook voor zorgen dat je kunt leveren. Ondersteun dit door voortdurend sterke prestaties te leveren.

6. Ontwikkel en promoot je persoonlijke merk

Je moet ook een website hebben met een portfolio waarmee je je werk kunt promoten en vervolgens in contact kunt komen met potentiële klanten. Zorg ervoor dat deze regelmatig wordt bijgewerkt met je eerdere projecten, zodat je kunt pronken met je beste werk als marketing consultant.

Begin een blog waar je al je gedachten en ervaringen kunt delen. Door dit te doen kun je je profiel versterken en tegelijkertijd nieuwe klanten aantrekken. Je kunt ook regelmatig je social media platforms bijwerken en je gedachten in de industrie delen terwijl je tegelijkertijd je diensten promoot. LinkedIn is een geweldige tool voor dit doel. Het bijwerken van de aanbevelingen sectie met getuigenissen van klanten is een zekere manier om leads op te bouwen op het platform.

7. Val op tussen de massa

Een andere essentiële tip is om je te onderscheiden van de rest van de concurrentie. Bestudeer wat de beste marketingadviseurs in je branche onderscheidt. Wees niet bang om je staande te houden en nieuwe hoogten te beklimmen. Overwin je angsten en probeer een leider in jouw branche te worden in plaats van een volger.

Tot Slot

Als marketingadviseur is een van belangrijkste taken om verschillende bedrijven te helpen om meer succes te boeken. Het zou helpen als je ook meerdere strategieën gebruikt om jouw eigen bedrijf of diensten te promoten.

Het belangrijkste is om de beste ideeën te vinden die voor jou werken, afhankelijk van de manier waarop jij je bedrijf of diensten op de markt brengt en de aard van je klanten. Stop dus nooit met het promoten van je diensten, zowel on- als offline, om regelmatig een gestage toestroom van klanten te hebben. We wensen je verder veel succes!


Aan de slag als Marketing Consultant?

Ben jij een gedreven freelance Marketing Consultant of zzp Marketing Consultant over bovengenoemde vereisten beschikt? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw cv toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Marketing Consultant inhuren?

Heeft jouw onderneming of organisatie behoefte aan professioneel advies van een ervaren interim Marketing Consultant? Dan kunnen wij helpen. Neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim en wij zorgen voor een geschikte kandidaat voor de job.