• darkblurbg

Marketing Directeur CMO | Freelance | Interim | ZZP

Ik zoek een Marketing Directeur CMO​     Ik ben een Marketing Directeur CMO

Kies uit zeer ervaren en direct beschikbare Marketing Directeuren / CMO's:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Marketing Directeuren / CMO's
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Wat is een marketing directeur / CMO?

Een marketing directeur wordt in het Engels een CMO (Chief Marketing Officer) genoemd. Een marketing directeur / CMO is een lid van het directieteam van een organisatie.

Een marketing directeur / Chief Marketing Officer is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van marketing- en advertentiecampagnes. Ze zijn voornamelijk verantwoordelijk voor het verhogen van de verkoop via advertenties.

De marketing directeur houdt toezicht op alle activiteiten op de marketingafdeling en is verantwoordelijk voor het creëren van innovatieve marketingstrategieën die het merk van de organisatie zullen versterken, wat leidt tot meer inkomsten, bekendheid, respect en relevantie bij de doelgroep van het bedrijf. Een marketing directeur beschikt over geweldige leiderschaps- en communicatieve vaardigheden en heeft bewezen succes te hebben in innovatieve en traditionele campagnes over het brede spectrum van de huidige marketingkanalen.

De marketing directeur is een baanbrekende leider met een creatief, strategisch en financieel inzicht, gekoppeld aan een sterk zakelijk intellect dat nodig is om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. De marketing directeur is ook een ervaren marketeer die in staat is om merk- en marketinginspanningen te leiden en aan te sturen om de groei- en bewustwordingsdoelstellingen van de organisatie of het merk te vergroten en verder uit te bouwen.

Taken en verantwoordelijkheden van een marketing directeur / CMO

De verantwoordelijkheden van een marketing directeur / CMO kunnen per organisatie verschillen, maar vaak zijn onderstaande taken en verantwoordelijkheden van toepassing:

De meest belangrijke taak van de marketing directeur is zijn leidinggevende rol. De marketing directeur houdt toezicht op en is verantwoordelijk voor alle activiteiten en prestaties van de marketingafdeling. Hij houdt toezicht op de afdelingen Public Relations, Content, SEO, SEM, Performance Marketing, CRM, Brand Marketing en Marketing Operations.

De marketing directeur houdt toezicht op en keurt strategieën goed die door elk team worden toegepast om de efficiëntie en effectiviteit van deze teams te waarborgen, wat leidt tot het behalen van de doelen en doelstellingen van de marketingafdeling. Dit vergemakkelijkt verder het bereiken van de algemene doelstellingen en doelstellingen van het bedrijf.

Gebruikmakend van de uitgebreide ervaring en professionele vaardigheden, ontwikkelt de marketing directeur marketingplannen die doelsegmenten snel en effectief bereiken en deze ter adoptie doorgeven aan relevante marketingteams.

De marketing directeur evalueert online marketingprestaties en leidt het marketingteam bij het creëren van een uitstekende aanwezigheid op het Internet en de sociale media waardoor de bekendheid van de organisatie / merk kan worden uitgebouwd.

  • Kijken naar trends van de markt en het leiden van de marktonderzoeksinspanningen van de organisatie. Marktonderzoek uitvoeren en op de hoogte blijven van de positionering van de concurrentie.
  • Samenwerken met andere afdelingen om een uniforme benadering van klantenservice, distributie enz. te begeleiden die voldoet aan de eisen van de markt.
  • Definiëren van marketingstrategieën om de algemene strategieën en doelstellingen van de organisatie te ondersteunen.
  • Ontwikkelen van een haalbaar marketingplan voor de afdeling of het bedrijf en toezicht houden op de dagelijkse uitvoering ervan.
  • Plannen en organiseren van marketingfuncties en -activiteiten (productontwikkeling, branding, communicatie enz.)
  • Ontwerpen en coördineren van promotiecampagnes, PR en andere marketinginspanningen via alle kanalen (digitaal, pers enz.)
  • Bouwen aan een zeer efficiënt team van marketingprofessionals.
  • Het in-house marketingteam laten groeien en ontwikkelen.
  • Creëer van een solide netwerk van strategische partnerschappen. Een netwerk opbouwen van betrouwbare externe bureaus en marketingprofessionals.
  • Samenwerken met verkoop- en PR-teams om doelstellingen op elkaar af te stemmen.
  • Bijdragen aan nieuwe initiatieven voor bedrijfsontwikkeling.
  • Budgetbeheer.

Competenties van een marketing directeur / CMO

  • Communicatieve vaardigheden: Communicatieve vaardigheden zijn een absolute noodzaak voor de marketing directeur, zowel schriftelijk als mondeling. De bekwaamheid en effectiviteit van de hele marketingafdeling is afhankelijk van de duidelijkheid en beknoptheid van zijn communicatie met betrekking tot informatie en instructies.

    De marketing directeur is ook belast met het maken en presenteren van marketingrapporten aan relevante belanghebbenden en externe partners, daarom moet hij in staat zijn om technische boodschappen op een eenvoudige, duidelijke, ondubbelzinnige, herkenbare en behapbare manier over te brengen aan verschillende doelgroepen.

    De marketing directeur treedt ook op als een belangrijke vertegenwoordiger van de organisatie om het kwaliteitsimago van de organisatie naar voren te brengen en om namens de organisatie sterke en zinvolle relaties op te bouwen, moet hij of zij duidelijk en overtuigend kunnen communiceren met verschillende interne en externe partijen.

  • Analytische vaardigheden: De marketing directeur moet inzicht hebben in de marketinganalyses en de conclusies die hieruit worden verkregen. De marketing directeur moet kennis hebben van de marktdynamiek en het vermogen deze om te zetten in bruikbare strategieën en marketingprogramma's die helpen bij het behalen van de algemene doelstellingen van de organisatie.

    De marketing directeur heeft een gedegen kennis van marktonderzoek en data-analysemethoden en benaderingen. Hij of zij is in staat om marketingtechnieken toe te passen op digitale en niet-digitale kanalen. Deze vaardigheden zijn ook nodig bij het beoordelen en samenstellen van analyses van verschillende rapporten en analyses die door marketingteams worden uitgevoerd voordat ze aan de belangrijkste belanghebbenden worden gepresenteerd.

  • Interpersoonlijke vaardigheden: Een marketing directeur is in staat om meerdere projecten tegelijk aan te pakken en strakke deadlines te halen, uiterst comfortabel te werken in een snelle omgeving en comfortabel te werken in een groepssetting. Een marketing directeur moet gemotiveerd zijn en anderen kunnen inspireren, uitstekende tijdmanagementvaardigheden hebben en over uitzonderlijke probleemoplossende vaardigheden beschikken. De marketing directeur / CMO moet een creatieve en strategische denker zijn en stressbestendig zijn.
  • Leiderschap / persoonlijke vaardigheden: De marketing directeur / CMO beschikt over goede leiderschapsvaardigheden en heeft het vermogen om een multifunctioneel team te inspireren en te bewegen naar een uniforme richting met een gemeenschappelijke visie. Een marketing directeur is van nature in staat zijn om zowel intern als extern effectieve relaties op te bouwen.

Interim Freelance ZZP CMO Marketing Directeur Chief Marketing Officer

Wil je meer inzicht in jezelf?

Wil jij jezelf en anderen beter leren begrijpen? Wil jij betere resultaten op het werk en in jouw dagelijks leven? Wil jij succesvoller zijn? Krijg meer inzicht in jouw persoonlijkheidsprofiel. Meer informatie.

Ik wil meer informatie over assessments


Chief Marketing Officer inhuren? Zo vind je de beste kandidaat!

De marketing industrie past zich aan aan nieuwe technologieën, platformen, regelgeving en de immer veranderende voorkeuren van klanten. Deze realiteit bepaalt wat bedrijven zoeken in de moderne CMO, naast hun traditionele verantwoordelijkheden en vaardigheden.

Een CMO (Chief Marketing Officer) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van marketing- en reclamecampagnes. Ze zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor het verhogen van de verkoop door middel van reclame.

De Chief Marketing Officer rapporteert rechtstreeks aan de COO en geeft leiding aan een intern marketing team. Tot de taken behoren het beheren van alle marketingactiviteiten, het beoordelen en verbeteren van bestaande initiatieven en het bedenken van nieuwe strategieën om de omzet te verhogen.

Om succesvol te zijn in deze rol, moet een Chief Marketing Officer in staat zijn om marketingstrategieën op maat te maken die de doelstellingen van de organisatie aanvullen. Hij/zij beschikt over uitstekende leiderschaps- en communicatievaardigheden om een team succesvol te begeleiden en heeft een uitgebreide kennis van de huidige marketingtrends.

Taken en verantwoordelijkheden van een Chief Marketing Officer

  • Het plannen, implementeren en overzien van alle marketing- en reclamecampagnes.
  • Contact onderhouden met verkoop- en PR teams om doelstellingen op elkaar af te stemmen.
  • Groei en ontwikkeling van het interne marketing team bevorderen.
  • Het opbouwen van een netwerk van betrouwbare externe bureaus en marketing professionals.
  • Uitvoeren van marktonderzoek en op de hoogte blijven van de positionering van de concurrentie.
  • Bijdragen aan nieuwe initiatieven ten behoeve van zakelijke ontwikkeling.
  • Budgetbeheer.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Chief Marketing Officer

  • HBO diploma in Bedrijfskunde, Marketing, Communicatie of een aanverwant vakgebied.
  • Een WO diploma in Marketing of een aanverwante richting is zeer wenselijk.
  • Meer dan 8 jaar aantoonbare ervaring in een rol als marketing manager of bedrijfsontwikkelaar.
  • Uitstekende analytische en leidinggevende vaardigheden.
  • Creatieve en ondernemende geest.
  • Uitzonderlijke kennis van marketing technieken en -platformen.

Wat zijn de 8 kerneigenschappen van een uitstekende Chief Marketing Officer?

De traditionele rol van deze functie is meestal tactisch - gericht op het algemene marketingplan, merkwaarde en public relations. Voorheen was de tendens voor digitale marketing om te vertrouwen op statistieken zoals views en clicks.

De eisen van moderne commercie vereisen echter dat CMO's in staat zijn om alle aspecten van een bedrijf te raken, te beheren en te meten, de klantervaring te stimuleren, te optimaliseren en in staat zijn om de inkomsten consistent te verhogen. De Chief Marketing Officer moet kunnen bewijzen dat hij een integrale rol speelt in de ontwikkeling van een onderneming.

Nadat je hebt besloten dat een Chief Marketing Officer inhuren grote voordelen voor je bedrijf kan hebben, begint de zoektocht naar een nieuwe chief marketing officer. Maar hoe weet je waar je op moet letten tijdens het maken van een selectie?

Als een doelgericht interim bemiddelingsbureau zoekt Bureau Ad Interim naar kandidaten die die de juiste toepassing voor een bedrijf zijn. Een gezamenlijk doel hebben is belangrijk, maar er zijn veel persoonlijke eigenschappen die je in overweging moet nemen bij het aannemen van personeel voor je bedrijf. Om je te helpen erachter te komen wat je moet zoeken in een goede CMO, zijn hier 8 kenmerken die een Chief Marketing Officer nodig heeft om te slagen.

1. Veelzijdigheid

De beste Chief Marketing Officer moet in staat zijn om verschillende online en offline marketing tools te gebruiken om campagnes uit te voeren. Door verschillende manieren te gebruiken om de boodschap van het bedrijf te verspreiden, zorgt een Chief Marketing Officer ervoor dat iedereen die geïnteresseerd is in je bedrijf de informatie kan vinden die ze zoeken - ongeacht waar ze het zoeken.

2. Betrokkenheid bij de industrie

De wereld van marketing verandert snel, en het is belangrijk dat een CMO op de hoogte blijft van nieuwe innovaties in het veld. Soms kunnen de huidige praktijken van een bedrijf vanwege nieuwe ideeën verouderd raken, en het leren van nieuwe technieken kan het bedrijf in de voorste gelederen houden.

Als de kandidaat nauw betrokken is bij de sector - via sociale netwerken, verenigingen of permanente educatie - is de kans groot dat hij of zij op de hoogte is van het laatste nieuws uit deze sector. Een betrokken Chief Marketing Officer kan voorkomen dat het bedrijf achter de feiten aanloopt.

3. Creativiteit

Innovatie vereist creativiteit, en innovatie is van cruciaal belang in marketing. Een Chief Marketing Officer moet in staat zijn om "out of the box" te denken om nieuwe ideeën te creëren en uw bedrijf vooruit te helpen. Door te kiezen voor een Chief Marketing Officer met aantoonbare creativiteit, moedig je innovatie aan en bereid je jouw bedrijf voor op succes.

4. Analytisch vermogen

Hoewel creativiteit noodzakelijk is om innovatie te stimuleren, is analytisch vermogen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat ideeën potentieel kunnen slagen. Als een Chief Marketing Officer door naar bedrijfsgegevens te kijken kan achterhalen wat deze voor het bedrijf betekenen, kan hij bepalen welke praktijken verbetering behoeven.

Zodra de Chief Marketing Officer vaststelt op welke gebieden verandering moet plaatsvinden, kan hij/zij doelen stellen voor het bedrijf. Vervolgens kunnen ze hun creativiteit gebruiken om deze doelen te bereiken. Creativiteit drijft innovatie aan, maar om uit te zoeken waar geïnnoveerd moet worden, moet men naar cijfers kunnen kijken en kunnen analyseren wat ze betekenen.

5. Uitmuntende communicatieve vaardigheden

Aangezien marketing vereist dat de ideeën van je bedrijf worden verspreid onder het publiek, moet een Chief Marketing Officer in staat zijn om effectief te communiceren. Hij of zij moet uitstekend zijn in het overbrengen van ideeën, zowel mondeling als schriftelijk. Deze kwaliteit zorgt ervoor dat mensen al je marketingboodschappen begrijpen.

Bovendien moet hij/zij in staat zijn om effectief met zijn of haar collega's te communiceren. Als een van de leidinggevenden van het bedrijf, is de CMO een van de belangrijkste leiders. Om een effectieve leider te zijn, moet hij of zij in staat zijn om te communiceren met medewerkers op alle niveaus binnen de organisatie.

6. Groeipotentieel

Zoals elke leidinggevende, moet een Chief Marketing Officer in staat zijn om het bedrijf te helpen groeien. Op dezelfde manier moeten ze in staat zijn om te groeien als werknemer en hun vaardigheden te verbeteren om de marketing inspanningen van het bedrijf up-to-date te houden. Het vermogen om zichzelf en het bedrijf te verbeteren is een kritische troef, en een belangrijke eigenschap om in gedachten te houden bij het kiezen van de juiste Chief Marketing Officer.

7. Teamleiderschap

Een goede CMO moet meer zijn dan alleen de leider van het marketingteam. Hij vertegenwoordigt de stem van de mensen en moet de behoeften van de consument en marketingstrategieën zodanig integreren dat ze een toegevoegde waarde hebben voor andere afdelingen en teams.

Een grondig begrip van de organisatiestructuur is van cruciaal belang, zodat marketing succesvol kan samenwerken met overschrijdende functionele teams. Een goede CMO werkt samen met de gehele organisatie en legt uit hoe marketing inputs kunnen leiden tot tastbare en meetbare outputs. Het is van cruciaal belang dat marketeers hun waarde en rendement op investering kunnen aantonen, en middelen niet onverantwoord verbruikt.

8. Personalisering

Moderne klanten zijn steeds veeleisender en hun verwachtingen blijven groeien. Het is niet genoeg om alleen maar advertenties te leveren voor producten waar de klant online naar zoekt. Organisaties zijn gedwongen om de benadering van klantervaring te heroverwegen. Merkbetrokkenheid en personalisering moeten in het hele klanttraject aanwezig zijn.

De klanten van vandaag verwachten een meer persoonlijk afgestemde ervaring die wordt opgebouwd bij elke interactie die ze met het merk hebben. De Chief Marketing Officer moet de klantervaring in goede banen leiden en daarbij rekening houden met individuele consumptie voorkeuren, waarden en levensstijlen. Analytische tools kunnen niet alleen gebruikt worden om interacties te volgen, maar ook om de klantbetrokkenheid te beheren.

Door prioriteit te geven aan de klant en persoonlijke gegevens te gebruiken om waarde te creëren in elke stap van het traject, kunnen marketeers meer merktrouwe klanten aantrekken en behouden. Op deze manier kan de Chief Marketing Officer kwantificeerbaar aantonen dat hij een versneller is voor de groei van het bedrijf en het klantenbestand.


CMO inhuren?

Ben jij op zoek naar een veelzijdige en creatieve freelance CMO, interim CMO of zzp CMO die meer conversie kan genereren voor jouw bedrijf of onderneming? Neem dan contact op met Bureau Ad Interim voor het vinden van de juiste kandidaat.

Wil jij graag aan de slag als Chief Marketing Officer en beschik je over bovenstaande kwaliteiten? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe of neem contact op voor een introductiegesprek.