Marketing Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Marketing Managers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Marketing Managers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
Taken en verantwoordelijkheden van een Marketing Manager
De taken en verantwoordelijkheden van een Marketing Manager kunnen uiteraard per organisatie verschillen. Hieronder staan een aantal taken en verantwoordelijkheden die Marketing Managers, bij Bureau Ad Interim ingeschreven, uitvoer(d)en:
- Analyseren van de wensen en behoeften van (potentiële) klanten;
- Doelstellingen, doelgroepen en USP’s duidelijk in kaart brengen;
- Bepalen van de MarCom strategie op basis van de verkregen kennis en inzichten;
- Strategie vertalen in concrete marketingplannen en -campagnes, zowel ATL als BTL en on- en offline;
- (Mede) uitvoeren van de verschillende MarCom plannen en campagnes (o.a. website optimalisatie (incl. SEO), social media en e-mailmarketing);
- Coördineren en (mede) uitvoeren van onderscheidende, commerciële ideeën die bijdragen aan een optimale klantbeleving;
- Aansturen van en schakelen met (media)bureaus, specialisten, fotografen, filmmakers en pers;
- Evalueren en bijsturen van de marketingplannen en -campagnes (m.b.v. o.a. Google Analytics);
- Opstellen en bewaken van het MarCom budget;
- Voorstellen doen inzake het MarCom beleid ten behoeve van in- en externe marketing en communicatieactiviteiten;
- Verzorgen van briefings voor design ten behoeve van de communicatiematerialen;
- Bewaken van de huisstijl;
- Coördineren van film- en fotografietrajecten;
- Persvoorlichting en -begeleiding;
- Zorgdragen voor de evaluatie van marketingcampagnes;
- Het onderhouden van een relevant netwerk met o.a. media en stakeholders;
- Aansturen van de andere Marketeers en stagiaires Marketing & Communicatie.
De belangrijkste eigenschappen uitmuntende marketing managers
Marketing managers promoten bedrijven, diensten, producten of merken. Zij ontwikkelen marketing- en prijsstrategieën, genereren nieuwe zakelijke leads en houden toezicht op het personeel van de marketingafdeling. Ze beheren ook marketingbudgetten en analyseren trends. In deze functie optimaliseer je marketingstrategieën, beheer je het budget en het personeel van de marketingafdeling en bereid je prognoses voor.
Om succes te verzekeren, heb je een uitgebreide kennis van marketingstrategieën nodig en het vermogen om nieuwe zakelijke leads te identificeren. Een uitstekende marketing manager zal iemand zijn wiens expertise zich vertaalt naar verhoogde naamsbekendheid en winstgevendheid voor het bedrijf.
Taken en verantwoordelijkheden van een marketing manager
- Evalueren en optimaliseren van marketing- en prijsstrategieën.
- Analyseren van markttrends en opstellen van prognoses.
- Het genereren van nieuwe potentiële klanten.
- Het vergroten van de naamsbekendheid en het marktaandeel.
- Coördineren van marketingstrategieën met de afdelingen verkoop, financiën, public relations en productie.
- Ontwikkelen en beheren van het budget van de marketingafdeling.
- Toezicht houden op merkontwikkeling-, reclame- en promotiecampagnes.
- Het managen van het personeel van de marketingafdeling.
- Voorbereiden en presenteren van kwartaal- en jaarverslagen aan het senior management.
- Het promoten van een merk op beurzen en belangrijke industrie gerelateerde evenementen.
- Het op de hoogte blijven van marketingstrategieën en -trends.
Opleidingsvereisten en vaardigheden van een marketing manager
- HBO diploma marketing, financiën, bedrijfskunde, of vergelijkbaar.
- Een Master diploma op een relevant gebied is een pré.
- Minstens twee jaar ervaring als marketing manager.
- Vaardigheid met elektronische marketing automatiseringssoftware.
- Uitgebreide kennis van marketingstrategieën, kanalen en branding.
- Uitstekende leiderschaps-, communicatie- en samenwerkingsvaardigheden.
- Uitzonderlijke analytische en probleemoplossende vaardigheden.
- Sterke tijdsbeheer en organisatorische vaardigheden.
De wereld van de marketing wordt steeds groter, en veel studenten bedrijfskunde overwegen een graad in marketing en marketing management. Met de populariteit komt echter ook de concurrentie, dus het is belangrijk voor iedereen die een carrière in marketing management wil opbouwen om duidelijkheid te krijgen over twee aspecten: wat marketing management is en welk type persoon geschikt is voor een functie als marketing manager.
Marketing management is een perfecte pasvorm voor mensen die comfortabel kunnen communiceren met klanten en andere professionals binnen hun organisaties. Het vereist het vermogen om objectief te observeren, effectief onderzoek te doen, problemen op te lossen en gegevens te verwerken om de beste beslissing voor de toekomst te nemen. Het vereist dus niet alleen het vermogen om gegevens te vinden en te gebruiken, maar ook om met anderen samen te werken.
De 7 belangrijkste kwaliteiten die succesvolle marketing managers bezitten
1. Nieuwsgierigheid en innovatief denken
Een marketingmanager moet openstaan voor nieuwe ideeën en een concept willen begrijpen dat op het eerste gezicht misschien moeilijk te vatten is. Net zoals een contract ingenieur naar de bouwtechnologie van een nieuwe brug kan kijken en er dan toe aangezet wordt om die te bestuderen om te begrijpen hoe ze werkt, zo moet een marketingmanager geïnspireerd worden om een aspect van de markt te onderzoeken dat buiten de norm van zijn/haar ervaring ligt.
Dit soort nieuwsgierigheid zal een verschuiving teweegbrengen in het perspectief van de manager, wat kan leiden tot baanbrekende ontwikkelingen in de toekomst. Een manager marketing kan niet zomaar een marketingcampagne presenteren omdat die in het verleden heeft gewerkt.
2. Creativiteit
Marketing heeft altijd geprofiteerd van creatieve types die hun gaven gebruiken om campagnes en slogans te bedenken die de massa's tot lachen, huilen, nadenken, en het allerbelangrijkste, kopen aanzet. Net zoals een liedjesschrijver in staat is woorden te construeren waarmee het publiek zich kan identificeren, zo zal een succesvolle marketingmanager in staat zijn een segment van de samenleving aan te boren en zich niet alleen met de cultuur te identificeren maar deze ook te beïnvloeden. Hoewel bij veel van de taken van een manager in de marketing met anderen moet worden samengewerkt, moet hij/zij creatief met anderen in een team kunnen werken en de creativiteit benutten tijdens dit samenspel.
3. Sterke sociale vaardigheden
Zoals het gezegde luidt: "De klant is koning". Aangezien dit niet altijd het geval kan zijn, zal de effectieve marketingmanager er voortdurend naar streven de klant tevreden te houden. Als een marketing klant een bestaand idee heeft voor een campagne, kan het de marketingmanager zijn die zich inspant om hun ideeën te honoreren en de klant naar de best mogelijke oplossing te sturen. Dit vereist goede communicatieve vaardigheden, gevoeligheid en geduldig reageren bij het omgaan met anderen.
Een marketingmanager zal ook een goede leider moeten zijn voor zijn personeel. Veel van wat er vandaag in marketing en reclame gebeurt, vereist het gebruik van moderne technologie. Een manager zal coördineren met IT-personeel, film en productie bemanningen, en social media directeuren om er maar een paar te noemen. Deze technische en creatieve mensen zullen ook goede communicatieve vaardigheden nodig hebben om ideeën werkelijkheid te laten worden. Communicatie heeft meer te maken met het vermogen om echt te luisteren dan met weten wat je moet zeggen.
4. Een goed aanpassingsvermogen
Hoe belangrijk het maken van initiële plannen aan het begin van een project ook is, het vermogen om je aan te passen aan problemen en deze op te lossen gedurende een marketingcampagne is vaak nog waardevoller in marketing management. Weinigen zien misschien de gevaren in van een starre aanpak bij het leiden van een team, maar er ontstaan vaak grotere problemen wanneer een team niet in staat is een probleem te herkennen, de situatie te beoordelen en aanpassingen te maken om het project draaiende te houden. Dit is het moment waarop een marketing manager moet vertrouwen op zijn creatief denken en probleemoplossend vermogen om met een oplossing te komen die tijd en geld bespaart.
5. Verkoopgerichte / Commerciële instelling
Hoe belangrijk kwaliteiten als creativiteit en sociale vaardigheden ook zijn voor een marketingmanager, uiteindelijk gaat het allemaal om zaken doen. In marketing is verkoop alomtegenwoordig. De klant moet bij het begin van een project verkocht worden aan het reclamebureau zelf en vervolgens moet hij het idee kopen dat door de marketingorganisatie wordt voorgesteld. De echte test is natuurlijk wanneer de afgewerkte campagne wordt vrijgegeven aan het publiek en de verkoop wordt geregistreerd.
Zoals gezegd, is een carrière in marketing management een boeiende en het vereist een zakelijke professional die effectief kan werken in vele arena's van het bedrijfsleven. Terwijl ervaring in de verkoop of een eerdere technische functie een goede start is voor een manager marketing, is een opleiding in marketing management de beste manier om dit spannende veld te betreden.
6. Beheers de balans
Je werkt voor twee entiteiten: aan de ene kant is er een directieteam dat van je verwacht dat je de financiële doelstellingen haalt of overtreft, en aan de andere kant zijn er de klanten die verwachten onder de indruk en tevreden te zijn van de producten of diensten die je promoot. Soms hebben die twee entiteiten moeite om naast elkaar te bestaan en zullen de tegengestelde krachten je uitdagen, maar als je dat evenwicht kunt beheersen, zul je een uitstekende marketing manager zijn.
7. Maak gebruik van het internet… als een samurai!
Naarmate de markt verder overschakelt op de digitale wereld, zal je brede kennis van op internet gebaseerde marketingstrategieën van essentieel belang zijn. Van social media en de blogsfeer tot SEO en betaalde zoekstrategieën, bedrijven zullen naar jou op zoek gaan naar jouw expertise en begeleiding om online met klanten in contact te komen.
Lijkt deze functie jou op het lijf geschreven te zijn en wil je bijvoorbeeld graag aan de slag als tijdelijke marketing manager in een dynamisch bedrijf? Mail ons dan zo snel mogelijk je cv toe en wij helpen je bij het vinden van je volgende uitdaging.
Marketing manager inhuren?
Ben jij op zoek naar een verkoopgerichte freelance marketing manager, interim marketing manager of zzp marketing manager? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor een selectie aan geschikte kandidaten.