Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Marketing Specialist | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Marketing Specialist | Freelance | Interim | ZZP

Marketing Specialist | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Marketing Specialisten:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Marketing Specialisten
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

7 handige tips voor een marketing specialist

Een specialist op het gebied van marketing houdt zich bezig met allerlei soorten marketingactiviteiten. Je bedenkt onder andere doeltreffende marketingstrategieën en assisteert bij de implementatie van campagnes. Vervolgens analyseer je de effectiviteit van allerlei marketingactiviteiten . Er zijn verschillende vormen van marketing waar je je als specialist op kan richten. Daarnaast kun je als marketing specialist gebruikmaken van onze tips om jouw strategie te optimaliseren.

Wat is een marketing specialist?

Een marketing specialist wordt ook wel een marketeer genoemd en richt zich op het positioneren van een merk. Hiervoor breng je de doelgroep in kaart en wat hun behoeften zijn van een merk. Ook wordt er onderzoek gedaan naar manieren om de naamsbekendheid en reputatie van een merk te vergroten. Een leidinggevende of opdrachtgever geeft de doelstellingen en bedenkt samen met jou welke strategieën tot de realisatie van deze doelen kunnen leiden.

Als specialist binnen de marketing ben je ook erg betrokken bij de uitvoering van campagnes en strategieën, waarna je evalueert of de doelstellingen hiermee zijn behaald. Zo draag je uiteindelijk bij aan de onderscheiding van een merk. De juiste marketingmix zorgt immers voor een sterke identiteit en een hogere omzet.

Verschillende marketingspecialismen

Je kunt je op verschillende soorten marketing specialiseren, waarbij de volgende vier vormen het meest voorkomend zijn:

  • Direct marketing: Direct marketing, ook wel dialoog- of pushmarketing genoemd, gaat over een directe en persoonlijke manier van benaderen. Er worden korte lijntjes gebruikt, waardoor het makkelijker is om met een klant een band op te bouwen. Dit zet klanten aan tot actie, bijvoorbeeld via e-mail, post, sociale media en telefonisch contact.
  • Online marketing: Dit is de meest populaire vorm van marketing, aangezien we ons steeds meer in de online wereld bevinden. Het is een verzamelnaam van allerlei online marketingactiviteiten, waaronder marketing via sociale media, websites, e-mail en advertenties in zoekmachines, zoals Bing en Google. Binnen de online marketing zijn er weer allemaal verschillende disciplines waarop je je kunt richten.
  • Printmarketing: Het tegenovergestelde van online marketing is printmarketing, ook wel offline marketing genoemd, wat een oudere, uitstervende vorm van marketing is. Hierbij wordt gebruikgemaakt van gedrukte media, zoals folders, kranten en tijdschriften om naamsbekendheid voor een merk te verkrijgen.
  • Telemarketing: Tot slot omvat dit telefonische marketing of verkoop, waarbij een product of dienst wordt gepromoot door middel van direct contact met een potentiële klant via een telefonisch gesprek.

Hoe positioneer jij jezelf als de ideale marketing specialist?

Om je binnen de wereld van de marketing goed te kunnen onderscheiden als specialist is het belangrijk om je op de juiste zaken te richten en bepaalde kwaliteiten te ontwikkelen. Met behulp van de volgende tips word jij de ideale marketing specialist voor iedere opdrachtgever. Dit is vooral handig als je een interim marketing specialist, freelance v specialist of zzp marketing specialist bent.

1. Denk aan de bestaande klant

Begin met je bestaande klanten en wat je voor hun kunt betekenen. Deze groep ken je al en ze zijn bekend met jouw service, waardoor ze gemakkelijker te benaderen zijn voor mogelijke verbeteringen, toevoegingen en aanpassingen. Ook wordt informatie zo eenvoudig verspreid en ze willen wellicht wel hun ervaringen delen in een nieuwsbrief of op een website.

2. Focus op de behoeften van de doelgroep

Om met marketingactiviteiten potentiële klanten aan te trekken, is het essentieel om goed hun behoeften in kaart te brengen. Als specialist in de marketing evalueer je continu wat de voordelen van een product of dienst zijn voor de doelgroep en of hun behoeften zijn veranderd. Bel klanten bijvoorbeeld op of zet een kleine enquête uit om erachter te komen of hun prioriteiten ergens anders zijn komen te liggen.

3. Bouw aan je netwerk

Naast het onderhouden van bestaande klanten is het belangrijk om steeds naar nieuwe klanten en connecties te blijven zoeken. Dit zorgt op de lange termijn voor meer bekendheid en kan veel acquisitie schelen doordat klanten jou zullen benaderen. Verzamel online e-mailadressen van mogelijke klanten en bouw zo een relatie op. Zoek connecties overigens niet alleen in de bekende en voor de hand liggende hoek, maar werk samen met ondernemers rondom een bepaald thema om je netwerk uit te breiden.

4. Experimenteer met campagnes

Succesvolle campagnes worden alleen behaald door ze te testen en te blijven experimenteren met marketingactiviteiten. Het is dan belangrijk om de resultaten nauwkeurig bij te houden. Vind je het moeilijk om een keuze te maken tussen twee varianten van een landingspagina? Zet ze dan allebei live en kijk welke van de twee de meeste impact heeft.

5. Automatiseer de marketing

Het scheelt je als marketing specialist heel veel tijd en moeite als je bepaalde onderdelen van marketing automatiseert, bijvoorbeeld wanneer je naar veel verschillende klanten bijna dezelfde e-mail moet sturen. Je kunt in dat geval de tekst standaardiseren met een template en sjabloon en de e-mail naar alle ontvangers sturen. Ook voor het versturen van offertes zijn er systemen beschikbaar of gebruik bijvoorbeeld een dashboard om berichten op sociale media van tevoren in te plannen.

6. Zorg voor een korte laadtijd

Als expert op het gebied van online marketing is het ook belangrijk om bezoekers op een website van een zo soepel mogelijk bezoek te voorzien. Hier draag je aan bij door middel van een korte laadtijd. Dit is minstens zo belangrijk als een goede content en bovendien is er niets zo vervelend als een websitepagina die heel sloom laadt, zeker aangezien mensen steeds minder tijd hebben.

7. Gebruik afbeeldingen, infographics en video's

In de huidige wereld is het belangrijk dat klanten gelijk een beeld hebben bij het aanbod of een onderwerp. Dit kun je versterken door gebruik te maken van afbeeldingen, infographics en video's om informatie op bezoekers over te brengen. Tevens verlengen zulk soort elementen de tijd die bezoekers op een websitepagina doorbrengen.

Ben jij een opdrachtgever en op zoek naar de perfecte zelfstandige marketing specialist? Benader ons dan door een aanvraag te doen en wij helpen je direct verder. Ook als professional kun je bij ons terecht voor een match door je cv op te sturen.