Medewerker Customer Service | Freelance | Interim | ZZP
Kies uit zeer ervaren en beschikbare Medewerkers Customer Service:
- Dit op interim, freelance of ZZP basis
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Medewerkers Customer Service
- Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
- No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
- Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.
De 10 must-haves van de Customer Service Medewerker
Er zijn zo van die functies in het bedrijfsleven waarvan je de naam vaker hoort, maar je eerlijk gezegd niet weet welke taken hierbij precies horen. Het is natuurlijk een heel ander verhaal als jouw goeie collega deze rol vervult of jij zelf in geïnteresseerd bent in zo’n functie. Hoe dan ook: het is tijd om de taken en verantwoordelijkheden van de Customer Service Medewerker eens op een rij te zetten. Wat komt de interim Customer Service Medewerker zoal tegen op zijn dagelijkse werkpad?
De grote en kleine probleemoplosser
Dé belangrijkste eigenschap van een freelance Customer Service Medewerker is altijd kunnen meedenken met de klant of beter nog: omdenken. Een probleem omdenken naar een oplossing is immers een kwaliteit die lang niet iedereen in de vingers (of in het hoofd) heeft. Je kan er vanuit gaan dat veel contacten in de functie van zzp Customer Service Medewerker beginnen met een probleem. Dat klinkt niet heel positief, maar je kan er ook anders naar kijken. Jij kan verbetering aanbrengen. Slechter kan het eigenlijk niet worden. Jij bent het die de klant tevreden en zelfs bij maakt. Jij zorgt voor die goede beoordelingen van jouw afdeling of zelfs van het hele bedrijf. Kan jij die verantwoordelijkheid aan?
Brede interesse en leergierig zijn
Als freelance Customer Service Medewerker word je dus veel gebeld en gemaild. En vaak zijn het niet de leukste berichten. Nou ja, meestal wel vriendelijk gevraagd, maar er is actie van jouw kant nodig. Je bent niet voor niets servicemedewerker toch? Je kan niet naar iemand anders kijken, tenzij jouw expertise een keer niet toereikend is. Dat is bijvoorbeeld het geval als een klant een hele technische vraag stelt. Maar je kan niet iedereen maar naar een collega verwijzen, dat vinden klanten over het algemeen ook niet fijn. Ze krijgen jou aan de lijn (of een reactie van jou per mail) en willen maar één keer uitleggen wat er speelt. En dus zorg je er voor dat je heel goed op de hoogte bent van de business van jouw werkgever. Je kent de producten door en door. Je weet exact welke diensten er worden geleverd en welke service jullie bieden (en welke niet). Zo stel je de klant (jouw klant!) tevreden en niet teleur. Je hebt dus absoluut ook als eigenschap dat je wil blijven leren. Hoor je een nieuwtje over een bepaald product of dienst? Dan zorg je dat je exact weet wat er speelt. Het kan niet zo zijn dat de klant meer weet dan jij als zzp Customer Service Medewerker.
Brede blik en inlevingsvermogen
Als interim Customer Service Medewerker moet je met een brede blik kijken. Want je kan elk probleem op verschillende manieren oplossen. Als je je op slechts een mogelijkheid richt, dan zet je andere, wellicht betere of snellere mogelijkheden meteen buitenspel. Zonde! En natuurlijk heb je een geheugen als een olifant. Niet zo groot natuurlijk, maar wel zo goed. Want wat je vandaag bij de ene klant toepast, kan over een half jaar precies ook de oplossing zijn bij een andere klant. Goed opslaan en snel voorhanden hebben dus, die passende oplossingen. Maar je moet ook flexibel kunnen denken. Want misschien past die ene oplossing bij die ene klant niet helemaal bij die andere, maar wat nou als je dit of dat aanpast? Wellicht vind je juist daardoor de best passende mogelijkheid voor de klant in een mum van tijd! En hoef je geen compleet nieuwe oplossing te bedenken.
Meegaan met de tijd
Het beroep van Customer Service Medewerker is er ook eentje waarin je niet stil kan blijven staan. Je moet, of je wil of niet, continu meegaan met de tijd. Wat houdt dat in? Bijblijven! Producten die jouw organisatie maakt en verkoopt, zijn regelmatig aan verandering onderhevig. Je zorgt dat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste specificaties. Datzelfde geldt wellicht nog meer voor aangeboden diensten. Door feedback van klanten en door nieuwe aanvragen worden diensten regelmatig vernieuwd en gemoderniseerd. Jij praat met een klant dus altijd over een product of dienst van vandaag, niet van gisteren. Je moet dus absoluut nieuwsgierig, geïnteresseerd en proactief zijn.
Commercieel meedenken
Maar werken als Customer Service Medewerker houdt gelukkig ook vooral veel meer in dan alleen maar klanten met problemen te woord staan. Je kan ook onderdeel zijn van het commerciële team van jouw bedrijf. Je kent je klanten. Je weet waar ze mee bezig zijn en vraagt daar ook naar. Zonder brutaal of al te commercieel over te komen, maar met echte interesse. Op een manier die de klant waardeert. Jouw gesprekspartner aan de andere kant van de lijn krijgt daardoor een band met en dus ook vertrouwen in jou. En dus staat jouw organisatie mogelijk vooraan als precies die klant op zoek gaat naar een nieuw product of een andere dienst. Worden jullie de leverancier, dan heb jij daar je commerciële steen aan bijgedragen. Je bent dus als interim Customer Service Medewerker ook een verbinder.
Snel en duidelijk communiceren
Het is niet altijd even prettig, maar de druk neemt in sommige organisaties nog steeds toe. Als je als bedrijf wil blijven concurreren moet je altijd snel en beslagen ten ijs komen, ook in de zomer. Een klant heeft geen zin om te wachten. Als jij niet reageert, heeft iemand die ook als zzp Customer Service Medewerker bij een ander bedrijf werkt dat wellicht wel al gedaan. Weg bestelling of opdracht. En natuurlijk blijf je altijd vriendelijk tegen de klant, ook als hij eens een keer vervelend doet. Want, en dat is niet altijd even makkelijk in dit beroep, de klant is juist nu altijd koning. Probeer daarom ook altijd een zojuist gevoerd gesprek (of een mailwisseling) positief af te sluiten. Dat zal de klant zich altijd herinneren! Humor kan trouwens ook helpen, mits juist gedoseerd en op het juiste moment toegepast. Een beetje humor draagt bij aan een goede klantrelatie.
Administratief goed onderlegd
Goed communiceren, commercieel denken, inlevingsvermogen tonen, bijblijven, verbinden, problemen oplossen: we zijn er nog niet. Want alles wat jij doet, moet je ook (indien nodig) vastleggen, bijvoorbeeld in jullie klantensysteem of in die korte, bondige maar ook vriendelijke mail naar een collega of manager. Zodat diegene kan voortborduren op wat jij hebt gedaan. Want je bent ook nog eens onderdeel van een team natuurlijk. Samen sterk, samen die klant binnenhengelen en behouden.
In de beroepengids
Wellicht ken je dit leuke, afwisselende beroep van freelance Customer Service Medewerker al heel lang. Misschien komt het nu net op je pad en wil je daar wel eens het fijne van weten. Natuurlijk is het vak van Customer Service Medewerker ook opgenomen in de Nationale Beroepengids.
Ben je al in beeld bij Bureau Ad Interim?
Als je je kansen om te werken als interim Customer Service Medewerker flink wil vergroten, dan hebben wij de oplossing voor jou. Die je deze keer dus niet zelf hoeft te bedenken. Schrijf je in bij bureau Ad Interim. Op onze website zie je dagelijks hoeveel opdrachten ze hebben uitstaan waar jij op kunt reageren, als je snel bent tenminste. Ook de Customer Service Medewerker wordt regelmatig gevraagd. Ben jij degene die Bureau Ad Interim de volgende keer meteen kan voorstellen?