Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Medewerker Financiele Administratie | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Medewerker Financiele Administratie | Freelance | Interim | ZZP

Medewerker Financiële Administratie | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Medewerkers Financiële Administratie:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Medewerkers Financiële Administratie
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Een medewerker financiële administratie voert uiteenlopende administratieve en financiële taken uit. Hun verantwoordelijkheden omvatten het coördineren van dagelijkse financiële taken, het verwerken van facturen en salarisadministratie, en het bijhouden van een digitaal register van financiële documenten. Zij werken ook samen met het financieel management team om inkomsten rapporten op te stellen en afdelingsbudgetten te optimaliseren.

In deze functie overleg je met de finance manager om alle financiële transacties van een bedrijf vast te leggen en facturen, inkooporders en de salarisadministratie te verwerken. Je bent ook verantwoordelijk voor de administratieve orde en netheid op kantoor.

Om succesvol te zijn als financieel administratief medewerker, moet je zakelijk inzicht hebben en in staat zijn om verschillende complexe financiële taken nauwkeurig en efficiënt uit te voeren. Uiteindelijk moet een top medewerker financiële administratie een zeer georganiseerd en proces gedreven persoon zijn met het vermogen om vertrouwelijke informatie te behandelen.

1. Taken en verantwoordelijkheden van een Medewerker Financiële Administratie

  • Verwerken van werkorders, leveranciersfacturen, aankooporders, onkostendeclaraties, het betalen van rekeningen en loonadministratie.
  • Ondersteunen van het financieel management team bij krediet controle, budget planning, en uitgaven analyse.
  • Het bijhouden van een digitaal dossier van alle financiële transacties, documenten en leveranciersinformatie.
  • Coördineren van dagelijkse financiële taken met het financieel management team om de workflow te optimaliseren.
  • Het onderhouden van een georganiseerde en comfortabele kantooromgeving, het bestellen van kantoorbenodigdheden en het bijwerken van de inventaris.
  • Het beheren van wijzigingen in de financiële gegevens van medewerkers indien nodig.
  • Het verzamelen van financiële gegevens om maandelijkse inkomsten rapporten voor te bereiden en ervoor te zorgen dat klantenrekeningen accuraat en up-to-date zijn.

2. Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Medewerker Financiële Administratie

  • HBO diploma in Economie, Bedrijfskunde, of op een gelijkwaardig gebied.
  • Minimaal 1 jaar werkervaring als financieel administratief medewerker.
  • Werkkennis van boekhoudsoftware.
  • Nauwgezette aandacht voor detail en het vermogen om taken uit te voeren met -Nauwkeurigheid en efficiëntie in het achterhoofd.
  • Uitstekende analytische vaardigheden en financiële bekwaamheid.
  • Goede organisatorische en tijdsbeheer vaardigheden.
  • Sterke teamspeler met goede communicatieve vaardigheden.
  • Hoge mate van integriteit en het vermogen om vertrouwelijke informatie te behandelen.

3. De verschillende soorten medewerkers financiële administratie

Als je detail georiënteerd bent en een neus hebt voor cijfers, zul je met plezier als financieel administratief medewerker aan de slag gaan. Deze job vereist nauwkeurigheid bij het registreren van boekhoudkundige informatie en een groot organisatietalent om de dagelijkse activiteiten aan te kunnen. Laten we eens kijken naar de taken en de werkomgeving van een financieel assistent.

Als financieel administratief medewerker kun je algemene boekhoudkundige taken verrichten of je specialiseren in specifieke functies op de financiële afdeling, zoals:

  • Debiteuren en crediteuren: Een financieel administratief medewerker beheert debiteuren en crediteuren. Bij debiteuren houd je de inkomende geldstroom bij en schrijf je facturen uit en behandel je Factuuroverzichten. Soms moet je navraag doen naar onbetaalde facturen. De crediteuren houden de schulden van het bedrijf en de afbetalingsplannen bij.
  • Financiële planning: Als financieel administratief medewerker kun je meewerken aan financiële planningstaken zoals budgettering. Je helpt je werkgever ook met onderzoek naar de beste investeringen om hun financiële positie te verbeteren.
  • Risicobeheer: Financieel administratief medewerkers helpen bij het risicobeheer door de investeringsportefeuille van het bedrijf te beoordelen. Het is jouw taak om risico's en kansen te evalueren. Je helpt je werkgever manieren te vinden om kansen te benutten en risico's aan te pakken.
  • Beheren van de geldstroom: Een financieel administratief medewerker kan de financieel manager helpen om de cashflow van het bedrijf onder controle te houden. Het is dus jouw taak om de liquiditeit van het bedrijf te evalueren.

4. De werkomgeving en je collega's

Je kunt werkzaam zijn in verschillende bedrijfssectoren en bedrijfstakken. Of het nu gaat om een bouwbedrijf of een productie-eenheid, je kunt in elke bedrijfstak wel een functie als financieel administratief medewerker vinden. Vaak is de werkomgeving een overdekte kantooromgeving in goed onderhouden kantoren met temperatuurregeling en goede verlichting om een comfortabele werksfeer te bieden. Als financieel administratief medewerker werk je waarschijnlijk vanuit een klein hokje of een werkplek, terwijl de senior financiële functies of managers aparte kantoren hebben.

Afhankelijk van de bedrijfstak waarin je werkt, kunnen je collega's accountants, assistent-accountants, financieel managers of filiaalmanagers zijn. Je werkt waarschijnlijk ook in de nabijheid van credit managers en sales managers, en van andere specialisten zoals auditors, financieel analisten en projectmanagers.

5. Welke vaardigheden en competenties bezit een Medewerker Financiële Administratie?

Als Medewerker Financiële Administratie heb je de volgende vaardigheden en competenties nodig:

A. Wiskundige vaardigheden

Een financieel administratief medewerker heeft goede wiskundige en rekenkundige vaardigheden nodig. Je moet snel berekeningen kunnen uitvoeren en zorgen voor nauwkeurige berekeningen van financiële gegevens. Wiskundige vaardigheden helpen je de financiële documenten accuraat te houden.

B. Communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden

Communicatie op het werk gaat niet alleen over hoe goed je met anderen samenwerkt. Het gaat om het opbouwen van relaties, het minimaliseren van fouten, en het belangrijkste: zo productief mogelijk werken. Je werkt samen met verschillende werknemers in de organisatie. Goede communicatie- en teamvaardigheden zijn van vitaal belang om ervoor te zorgen dat je op een lijn zit met zowel leidinggevenden als je collega's en een efficiënte samenwerking te garanderen.

C. Tijdsbeheer

We hebben allemaal wel eens de ellende van timemanagement op het werk meegemaakt. Je wordt hoopvol en optimistisch wakker - want je zult niet alleen al je deadlines halen, maar ook gaan sporten en een gezonde maaltijd bereiden. Dan komt er iets tussen.. en nog iets. Je vertrekt te laat, je staat in de file en je komt al gefrustreerd bij je bureau aan. Als financieel administratief medewerker moet je jongleren met tal van taken en omgaan met strikte deadlines.

Zonder vaardigheden op het gebied van tijdsbeheer kun je deze taken dus niet bijhouden. Een onderdeel van het maken van een goede planning zou moeten bestaan uit het stellen van tijdslimieten aan taken in plaats van net zo lang door te werken tot ze klaar zijn. ‘To-do’ lijstjes zijn geweldig, maar soms heb je het gevoel dat je nooit iets afvinkt als je te lang met een taak bezig bent.

D. Oog voor detail

Een financieel administratief medewerker moet toezien op de nauwkeurigheid van financiële gegevens, aangezien kleine fouten ernstige problemen kunnen veroorzaken. Met jouw detailgerichte vaardigheden kun je tijdens het rapportageproces fouten in financiële overzichten en spreadsheets opsporen.

E. Computervaardigheden

Veel bedrijven gebruiken boekhoudsoftware en geautomatiseerde systemen om transacties te registreren. Als financieel administratief medewerker helpt je computervaardigheid je om gemakkelijk door de software heen te navigeren. Ervaring met het gebruik van computersoftware voor het maken en beheren van spreadsheets, rapporten, documenten, databases, archiveringssystemen en correspondentie, naast een goede schrijfvaardigheid, is een must.

Naast elementaire kantoorvaardigheden moeten financieel administratief medewerkers in staat zijn een druk kantoor efficiënt te runnen, dus is goed kunnen organiseren een belangrijkste eigenschap. Financieel administratief medewerkers moeten ook snel kunnen typen en gebruik kunnen maken van kantoorapparatuur zoals videoconferencing machines.

Verder zijn sociale vaardigheden en klantgerichtheid nodig om met het publiek, collega's en andere medewerkers te kunnen samenwerken. Je moet ook beschikken over leidinggevende en onderhandelingsvaardigheden en een goed inzicht hebben in bedrijfsboekhouding.

Besluitvaardigheid is tevens een pluspunt, omdat een financieel administratief medewerker soms beslissingen moet nemen namens zijn leidinggevenden. Ten slotte moeten je vaak voorraadkamers beheren, voorraden aankopen om ervoor te zorgen dat het kantoor schoon en ordelijk blijft. Je moet dus capabel genoeg zijn om de beslissingen ten aanzien hiervan in je eentje te kunnen nemen, zonder hulp van bovenaf.


Lijkt deze functie jou op het lijf geschreven en beschik je over bovenstaande vaardigheden en competenties? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe via de mail of neem contact op voor een kennismakingsgesprek.

Medewerker Financiële Administratie inhuren?

Ben je voor jouw onderneming of organisatie op zoek naar een nauwkeurige interim Medewerker Financiële Administratie, freelance Medewerker Financiële Administratie of zzp Medewerker Financiële Administratie? Dan kunnen wij hiervoor de geschikte kandidaat aandragen. Neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor meer informatie.