Notarieel Medewerker | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Notarieel Medewerkers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Notarieel Medewerkers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
3 centrale kenmerken van een notarieel medewerker
Het notariaat bestaat uit allerlei verschillende medewerkers, waaronder notarieel medewerkers. Deze schakels in een notarispraktijk behandelen dossiers en voeren allerlei andere taken uit in opdracht van de notaris. Hierdoor kunnen ze de notaris ondersteunen en cliënten helpen. Om deze taken uit te kunnen voeren, heeft een medewerker van het notariaat veel kennis van bepaalde rechtsgebieden nodig, waarnaast hij of zij nauw samenwerkt met andere soorten medewerkers. Daarnaast zijn een aantal eigenschappen onmisbaar om deze functie optimaal te kunnen vervullen.
Wat doet een notarieel medewerker allemaal?
Een medewerker van het notariaat behandelt verschillende dossiers in opdracht van de notaris. Deze baan gaat gepaard met een breed takenpakket, waaronder bijvoorbeeld het opstellen van conceptakten valt. Dit wordt gedaan voor onder andere overdrachten van huizen, testamenten, samenlevingsovereenkomsten, statutenwijzigingen en aandelenoverdrachten. Akten worden ook geregistreerd in registers en deze medewerkers zijn aanwezig bij de ondertekening van aktes om dit in goede banen te leiden. Notarieel medewerkers zijn tevens verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met cliënten en andere betrokken partijen.
Wat zijn drie centrale kenmerken van een notarieel medewerker?
1. Heeft kennis van drie belangrijke rechtsgebieden
Een notaris helpt mensen om bindende, rechtsgeldige afspraken te maken, zoals het kopen of verkopen van een huis of opstellen van een samenlevingscontract. Hierbij wordt juridisch advies en hulp gegeven. Een notarieel medewerker ondersteunt een notaris bij deze taak. Hiervoor is een uitstekende beheersing van juridische kennis heel belangrijk. Drie rechtsgebieden staan hierbij centraal:
- Ondernemingsrecht: Dit rechtsgebied gaat over het juridisch vastleggen van rechtspersonen zoals coöperaties, bv's en nv's, stichtingen en verenigingen en vennootschappen onder firma. Medewerkers van het notariaat houden zich onder andere bezig met bedrijfsopvolgingen, fusies en overnames en het certificeren van aandelen. Hierbij moet ook rekening gehouden worden met de privésituatie van een cliënt.
- Onroerendgoedrecht: De koop en verkoop van onroerend goed of vastgoed is een complex proces en een notaris is de spil hierin. De verkoper en koper worden begeleid en alle afspraken worden formeel vastgelegd. Medewerkers die de notaris ondersteunen, leggen hierbij bijvoorbeeld allerlei voorwaarden en informatie vast. Daarnaast worden leverings- en overdrachtsakten opgesteld, die door de juiste partijen moeten worden ondertekend. De hypotheekakte wordt ook vastgelegd, waardoor een huis als onderpand kan dienen voor een lening van de bank.
- Personen- en familierecht: Tot slot betrekt dit vakgebied personen- en familierecht, oftewel testamenten, voogdij, huwelijkse en partnerschapsvoorwaarden en schenkingen. Binnen dit rechtsgebied vallen ook afwikkelingen van nalatenschappen bij overlijdens en medewerkers van het notariaat zijn betrokken bij echtscheidingen.
2. Werkt samen met secretaresses, juridisch medewerkers en klerken
Notariële medewerkers werken niet alleen, maar in een team van allerlei soorten medewerkers van het notariaat. Naast het ondersteunen van de notaris, wordt er bijvoorbeeld samengewerkt met notarieel secretaresses. Zij verrichten secretariële werkzaamheden voor notarissen, houden agenda's bij en verwerken binnenkomende en uitgaande post, telefoontjes en e-mails. Tevens moeten zij soms registers raadplegen, cliënten ontvangen, adviezen typen en dossiers aanleggen.
Bij kleinere notariskantoren verzorgen medewerkers zelf de archivering, maar bij grotere kantoren wordt dit vaak overgelaten aan juridisch medewerkers en documentalisten. Dit omvat een grote groep medewerkers die inhoudelijk met juridische informatie werken en notarissen ondersteunen met hun kennis. Ze zorgen er ook voor dat iedereen van het kantoor op de hoogte is van relevante wijzigingen in de wet en vakliteratuur. Documentalisten zorgen daarnaast voor de dagelijkse archivering en de opbouw van een overzichtelijk aktenarchief.
Een andere belangrijke functie waar medewerkers bij notariskantoren mee te maken hebben is de notarisklerk. Hij of zij behandelt vaak zelfstandig bepaalde dossiers en ondersteunt de notaris bij het controleren van overeenkomsten en akten, opstellen van conceptakten en raadplegen van registers. Bovendien wordt de correspondentie met cliënten afgehandeld en blijft een notarisklerk zich als vakspecialist altijd verder ontwikkelen.
3. Beschikt over essentiële eigenschappen
Het is belangrijk dat een notarieel medewerker accuraat is, omdat hij of zij met belangrijke informatie omgaat en kleine foutjes grote gevolgen kunnen hebben. Een goede notarieel medewerker is ook gedisciplineerd en hij of zij gaat integer om met vertrouwelijke informatie. Kleine details ziet iemand in deze positie niet over het hoofd, maar hier kan hij of zij juist goed mee omgaan. Een klantgerichte instelling is belangrijk voor het goed onderhouden van contacten met cliënten.
Notariële medewerkers kunnen uitstekend plannen en organiseren, waardoor de werkzaamheden voor een notaris en andere medewerkers altijd overzichtelijk blijven. Iemand met deze functie is heel goed in samenwerken en kan werken onder stressvolle omstandigheden.
Wat ook belangrijk is, is dat notariële medewerkers meegaan met trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Innovatie is ook hier een belangrijk onderwerp, omdat veranderingen in de maatschappij vertaald moeten worden naar de werkomgeving. Kansen en mogelijkheden moeten hierbij benut worden en notariskantoren moeten openstaan voor verandering, bijvoorbeeld op het gebied van digitale ontwikkelingen.
De wereld digitaliseert en zo ook de dienstverlening van een notaris. Werk verschuift steeds meer naar de computer en kan ook steeds vaker door een computer worden uitgevoerd. Dit geldt met name voor routinematig werk. Door mee te gaan met deze beweging kan een notariskantoor taken versimpelen en versnellen. Hierdoor kan uiteindelijk ook meer tijd besteed worden aan een cliënt, wat maatwerk bevordert. Het is dus ook in het voordeel van de cliënten zelf.
Steeds meer notariskantoren begeven zich zodoende in de digitalisering en gebruiken technologie op een slimme manier. Het hoeft immers niet een bedreiging te zijn, omdat het ook nieuwe kansen met zich meebrengt in de vorm van het realiseren van digitale gesprekken, het verifiëren van identiteiten en het ontwikkelen van digitale betalingsmethoden. Op deze manier wordt de notariële dienstverlening eenvoudiger en secuurder.
Ben jij op zoek naar een interim notarieel medewerker, freelance notarieel medewerker of zzp notarieel medewerker die veel kennis heeft van belangrijke juridische rechtsgebieden, goed kan samenwerken en meegaat met de digitalisering? Meld je bij ons aan en wij zoeken de ideale professional voor je. Of ben jij juist zo'n zelfstandige professional op het gebied van notariële dienstverlening? Dan kun je ook bij ons terecht voor een match door je cv op te sturen.