Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Organisatiepsycholoog | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Organisatiepsycholoog | Freelance | Interim | ZZP

Organisatiepsycholoog | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Organisatiepsychologen:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Organisatiepsychologen.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

7 kenmerken van een organisatiepsycholoog

Mensen brengen een groot deel van hun leven op hun werk door, maar wat motiveert men eigenlijk om elke dag op te staan en naar werk te gaan om een waardevolle inspanning te leveren en een eindproduct neer te zetten? En waarom voelen sommige werknemers zich goed op hun plek op het werk, terwijl anderen moeite hebben om hun plaats in een organisatie te vinden? Welke consequenties hebben herstructureringen en veranderingen op de prestaties van teams? Met deze en andere arbeidsgerelateerde vraagstukken houdt een organisatiepsycholoog zich allemaal bezig. In dit artikel worden een aantal onmiskenbare kenmerken van iemand met deze functietitel geanalyseerd.

Wat is een organisatiepsycholoog?

Het antwoord op deze vraag is simpel gezegd onderzoeken hoe mensen in hun werkomgeving functioneren. Dit is de kerntaak van een psycholoog voor organisaties, ook wel arbeids- en organisatiepsycholoog genoemd, wat wordt afgekort als A&O psycholoog. Hij of zij bestudeert hierbij vooral waarom bepaalde teamleden in een organisatie wel of niet succesvol functioneren in een samenwerkingsverband en waar bepaalde problemen vandaan komen. Medewerkers zijn altijd voorzien van een bepaalde hoeveelheid verantwoordelijkheid over hun werkzaamheden en het is belangrijk om in kaart te brengen hoeveel verantwoordelijkheid iemand aankan en hoeveel sturing er daarnaast gegeven moet worden om de beoogde resultaten te behalen.

Een A&O psycholoog bestudeert hierbij de structuren en leiderschapsstijlen die momenteel worden toegepast en welke juist het meest doeltreffend zijn voor een bepaalde werkomgeving en teamsamenstelling. Tevens wordt er onderzoek verricht naar het soort conflicten die ontstaan binnen een bedrijf en op welke manier deze effectief vermeden of opgelost kunnen worden. De A&O psycholoog dient hierbij ook de impact van veranderingen op een organisatie in kaart te brengen. Als laatste spelen organisatiepsychologen een rol bij het voorkomen van burn-outs bij medewerkers en het verlagen van het ziekteverzuim.

Wat kenmerkt een organisatiepsycholoog?

1. Behandelt vier vormen van psychologie

In zijn of haar werk houdt een organisatiepsycholoog zich met vier vormen van psychologie bezig, namelijk:

  • Arbeidspsychologie: Dit omvat de relatie tussen diverse werkelementen en -kenmerken, zoals werkdruk, zelfstandigheid en afwisseling, en het functioneren en welzijn van werknemers. Specifiek wordt hierbij aandacht gegeven aan de relatie tussen arbeid en gezondheid en op welke manier bepaalde taken de gezondheid van werknemers beïnvloeden. Dit kan namelijk weer leiden tot een burn-out en stress.
  • Organisatiepsychologie: Organisatiepsychologie gaat over de relatie tussen werknemers en hun werkomgeving. Deze omgeving kan een organisatie in zijn geheel zijn, maar ook een specifieke afdeling waarop iemand werkzaam is. Het kan zelfs om bepaalde collega's zijn waar iemand mee werkt. Op dit gebied is de sociale psychologie van groot belang, wat bijvoorbeeld gaat over de samenstelling van teams en de aanstelling van leiderschap.
  • Personeelspsychologie: Een derde vorm van psychologie is personeelspsychologie, waarin onderzoek wordt gedaan naar hoe de juiste persoon aan de juiste plaats gekoppeld kan worden. Zodoende gaat dit over selectie, recruitment en werving, oftewel het aantrekken van nieuw personeel, maar het gaat ook om de training en ontwikkeling van het bestaande personeel. Er is tevens veel aandacht voor het doen van psychologische testen om de juiste positie voor iemand te bepalen. Zo wordt namelijk inzicht verkregen in de capaciteiten en mogelijkheden van iemand. Personeelspsychologie omvat daarnaast het analyseren van de arbeidsvoorwaarden.
  • Sociale psychologie: Ten slotte bestudeert een A&O psycholoog ook psychosociale aspecten en factoren van sociale interacties op de werkvloer en groepsprocessen. Hier kunnen conflicten en inefficiënties bij plaatsvinden, waar de psycholoog dan passende oplossingen voor moet vinden om een optimale werkomgeving te creëren.

2. Beheerst arbeids- en organisatiekunde

Om zijn of haar werk goed te kunnen doen, dient een A&O psycholoog veel kennis te hebben van arbeids- en organisatiekunde, en dan vooral de Arbowet. Iemand in deze positie kan vanuit verschillende disciplines zijn opgeleid, zoals psychologie, geneeskunde, sociologie, arbeid en organisatie en personeelswetenschappen. Toch dienen ze allemaal van arbeids- en organisatiepsychologie veel kennis te hebben. Deze kennis omvat arbeid, organisatie en de mens en adviezen op dit gebied zijn gericht op onder andere een duurzame inzetbaarheid van personeel, het voorkomen van verzuim en stress en het stimuleren van bevlogenheid.

Arbeids- en organisatiekunde omvat ook expertise van teamsamenstellingen, de relatie van een organisatiestructuur met het personeel, hun gedrag en de organisatiecultuur. Om situaties goed in kaart te brengen, moet iemand met dit beroep op de hoogte zijn van hoe een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) uitgevoerd en gecontroleerd wordt. Daarnaast moet de focus liggen op preventief onderzoek doen naar de mentale en fysieke gezondheid van werknemers.

3. Is intellectueel

Voor deze discipline op het gebied van arbeid en organisatie zijn diverse eigenschappelijke kenmerken vereist, waaronder een intellectueel denkvermogen. Een organisatiepsycholoog moet namelijk grondig situaties kunnen analyseren en problemen door middel van onderzoek oplossen. Het is een specialistisch vakgebied en hiervoor moet continu nieuwe kennis vergaard worden.

4. Is ondernemend

Ook dient iemand in deze positie ondernemend te zijn, aangezien hij of zij vaak werkzaamheden moet opstarten en initiëren. Tevens moeten hiervoor mensen aangestuurd en adequaat geleid worden om de juiste resultaten te behalen en problemen op de werkvloer te voorkomen of op te lossen. Hier is een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor nodig. Onder deze eigenschap valt daarnaast een groot plan- en organisatievermogen, aangezien het belangrijk is om bij te houden hoe veranderingen uitpakken, welke ontwikkelingen er optreden en hoe plannen worden uitgevoerd. Door een goed overzicht te bewaren, weet een A&O psycholoog precies welke vervolgstappen nog genomen moeten worden.

5. Is creatief

Daarnaast is creativiteit een belangrijke eigenschap, omdat een A&O psycholoog creatief en vindingrijk met situaties om moet gaan. Immers is elke werkvloer weer anders en organisaties werken ook allemaal anders en op deze dynamieken moet een A&O psycholoog in kunnen spelen. Dingen op een andere manier bekijken, is hier inherent aan.

6. Heeft een open geest

Een goede psycholoog heeft overigens ook geen stereotypen, vooringenomen overtuigingen en denkbeelden en vooroordelen. Zodoende staat hij of zij open voor nieuwe ideeën en onbekende situaties. Dit is vooral belangrijk voor een interim organisatiepsycholoog, freelance organisatiepsycholoog of zzp organisatiepsycholoog, aangezien hij of zij continu te maken krijgt met verschillende culturen, ideeën en structuren, waarvoor een goed aanpassingsvermogen belangrijk is. Elke organisatie is weer anders en een objectieve buitenstaander dient zaken in twijfel te trekken en er dieper op in te gaan om bij de kern van problemen te komen.

7. Is goed in communiceren

Een A&O staat met verschillende partijen in een organisatie in contact en moet zodoende goed kunnen communiceren met zijn of haar omgeving. Mensen moeten zich ook op hun gemak voelen bij een iemand in deze positie, waarvoor de psycholoog goed moet kunnen luisteren om problemen en mogelijke oplossingen in kaart te brengen. Empathie is hierbij een centrale eigenschap, wat maakt dat iemand toegankelijker is.

Sociale vaardigheden zijn hiervoor belangrijk en het is een ware kunst om goed met mensen om te gaan. Binnen een organisatie is het belangrijk dat er een ontspannen sfeer heerst en een organisatiepsycholoog draagt hieraan bij door de juiste vragen te stellen en natuurlijke gesprekken te voeren, waarbij interesse wordt getoond in de gesprekspartner.


Ik ben een organisatiepsycholoog

Ben jij een interim organisatiepsycholoog, freelance organisatiepsycholoog of zzp organisatiepsycholoog en op zoek naar een geschikte opdrachtgever in dit vakgebied? Stuur dan je CV naar ons op en wij maken voor jou snel en makkelijk een match.

Ik zoek een organisatiepsycholoog

Of ben jij juist een opdrachtgever die nog een zelfstandige professional zoekt voor het analyseren van processen op de werkvloer? Dan kun je ook bij ons terecht voor een goede match door een aanvraag te doen.