Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

People manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • People manager | Freelance | Interim | ZZP

People Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare People Managers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare People Managers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

6 belangrijke kwaliteiten van een people manager

Een goede onderneming bouwt vaak op de kracht en prestaties van de medewerkers. Het is dus belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de productiviteit van het personeel en de efficiëntie van teams en interne samenwerkingen. Hier richt het vakgebied people management zich op, wat in het Nederlands "mensenmanagement" betekent. Een mensenmanager richt zich op het individu in een team, waardoor het hele team versterkt wordt. Wat houdt dit precies in, wat is de rol van een people manager en wat zijn essentiële kwaliteiten in deze functie?

Wat houdt people management in?

People management is het tegenovergestelde van prestatiegericht management en geeft ruimte in een organisatie voor persoonlijke behoeften, gedragingen en doelstellingen van individuele teamleden. Op deze manier worden teamleden op een persoonlijke en menselijke wijze ondersteund als belangrijk lid van een team. Door middel van een goed people management ontstaat er een omgeving waarin elk teamlid zich veilig en gewaardeerd voelt. Tevens durven medewerkers hierdoor beter hun mening te uiten en is er ruimte voor opbouwende kritiek naar andere teamleden toe.

Wat doet een people manager?

De people manager leidt dit proces en stuurt anderen aan, terwijl hij of zij ook medewerkers inspireert en motiveert om het beste uit zichzelf te halen. Deze manager structureert en organiseert werkzaamheden, waardoor deze efficiënt en vlot kunnen verlopen. Een goede mensenmanager ziet elk individu in de organisatie en begrijpt de behoeften van medewerkers voor het behalen van persoonlijke groei. Tegelijkertijd houdt hij of zij rekening met iedereens toegevoegde waarde in de organisatie, zodat medewerkers elkaar niet in de weg komen te zitten.

Een andere belangrijke verantwoordelijkheid in deze positie is het creëren van een veilige omgeving, waarin open communicatie is en constructieve feedback gegeven en ontvangen kan worden. Met elke medewerker bouwt de manager een goede relatie op om hem of haar vervolgens waardering te geven en zo een positief werkklimaat te bevorderen. Verder dient er ook aandacht gegeven te worden aan de samenwerking als team, waarbij de betrokkenheid van alle leden vergroot wordt. Om hier actief aan bij te dragen, dient de mensenmanager te weten wat er leeft op de werkvloer om op tijd in te grijpen en bij te sturen.

People manager: Wat zijn belangrijke kwaliteiten?

De "soft skills" van een people manager zijn erg belangrijk om relaties met medewerkers op de juiste manier te benaderen en teamproductiviteit te stimuleren. De volgende competenties zijn onmisbaar in deze positie.

1. Empathisch

Allereerst heeft een goede mensenmanager een groot empathisch vermogen, oftewel een groot inlevingsvermogen. Dit zorgt namelijk voor een vertrouwensband met medewerkers, waardoor zij erop vertrouwen dat hun leidinggevende de juiste beslissingen neemt. Uit een internationaal onderzoek is ook vastgesteld dat leiders met een groot empathisch vermogen 40 procent beter presteren met hun team. Dit komt doordat zij in staat zijn hun medewerkers te motiveren en inspireren, en waardering te tonen voor hun teamleden. Hierdoor zullen medewerkers ook meer hun best doen, beter communiceren en productiever zijn.

2. Luistervaardig

Hieraan gerelateerd zijn sterke luistervaardigheden, wat betekent dat een leider in staat is om goede vragen te stellen en de juiste informatie te verzamelen. Zo zijn situaties meteen duidelijk en voelen mensen zich gehoord. Goed luisteren betekent anderen laten uitpraten, om verdere uitleg vragen indien dit nodig is, toetsen of de verkregen informatie juist is, en de rode draad in een gesprek blijven zien. Daarnaast is het belangrijk voor managers in deze positie om non-verbale signalen te herkennen en oprechte aandacht te geven aan anderen.

3. Teamspeler

Een people manager is een teamspeler en kan goed samenwerken door op een gezamenlijk doel te blijven focussen. Het gezamenlijke belang gaat voor persoonlijke belangen en de sfeer in een team moet positief blijven. Dit betekent ook het delen van informatie met anderen en anderen om hulp vragen indien nodig. Tevens moeten verschillende meningen gewaardeerd worden en is een mensenmanager sociaal ingesteld, waardoor hij of zij toegankelijk is.

4. Overtuigend

Overtuigingskracht is tevens van belang, omdat er regelmatig verschillende meningen en belangen zijn binnen teams. De manager moet deze samen weten te brengen en anderen weten te overtuigen van bepaalde beslissingen. Hierbij moeten alle belangen behartigd worden om een duurzame oplossing te vinden.

5. Transparant

Transparantie kan ook niet ontbreken aan de vaardighedenlijst van een mensenmanager. Dit zorgt er namelijk voor dat iemand consistent en duidelijk te werk gaat, waardoor medewerkers weten wat ze te wachten staat. Een heldere manier van werken en communiceren zorgt voor duidelijke verwachtingen en een hoge efficiëntie.

6. Integer

Ten slotte is een mensenmanager integer, oftewel hij of zij heeft hoge morele en ethische normen en staat sterk in zijn of haar schoenen. Dit wekt vertrouwen bij medewerkers en zorgt ervoor dat iedereen bewust het goede wil doen. Immers is het moeilijk om een beschaamd vertrouwen te herstellen. De manager moet zich zodoende bewust zijn van zijn of haar voorbeeldfunctie en transparante besluiten nemen ten goede van alle teamleden.

Wat zijn valkuilen bij people management?

Een people manager krijgt te maken met diverse uitdagingen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om op de volgende valkuilen te letten in deze functie:

  • Te sociaal ingesteld en inlevend zijn, waardoor de manager te veel meegaat met de emoties van anderen en zaken minder helder ziet.
  • De resultaten van het team uit het oog verliezen door te veel aandacht te geven aan het individu.
  • Te weinig doortastend en besluitvaardig zijn om zo te voorkomen dat medewerkers zich niet gehoord en vertegenwoordigd voelen.
  • Mensen niet aanspreken op hun gedrag, omdat de manager het moeilijk vindt om direct en autoritair te zijn.

Ben jij als opdrachtgever op zoek naar de ideale zelfstandige professional om die openstaande functie te vervullen? Of ben jij een interim people manager, freelance people manager of zzp people manager en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Meld je bij ons aan of stuur je cv op en wij maken de ideale match bij Bureau Ad Interim.