Privacy Officer | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Privacy Officers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Privacy Officers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
1. Wat is een privacy officer?
Privacy is in een wereld van een overvloed aan openbare data erg belangrijk. Op deze manier worden mensen ervan verzekerd dat hun gegevens niet zomaar op straat liggen en voor iedereen beschikbaar zijn. Dit kan namelijk ook betekenen dat gegevens op een verkeerde manier gebruikt worden en door dit misbruik kunnen gevoelige problemen ontstaan. In een snel digitaliserende wereld is het behoud van privacy geen overbodige luxe.
Om ervoor te zorgen dat een organisatie de huidige wetgeving omtrent het behouden en bewaken van de privacy naleeft, kan een privacy officer ingeschakeld worden. Dit is iemand die persoonsgegevens van burgers en klanten beschermt tegen misbruik. Deze functie omvat tevens een adviserende rol om de kennis over privacy bescherming te vergroten.
Wat houdt deze baan eigenlijk in, welke taken en verantwoordelijkheden hebben privacy officers en wat zijn belangrijke competenties van iemand in deze positie?
2. Wat houdt de functie van een privacy officer allemaal in?
Privacy zaken liggen vaak gevoelig, omdat er in deze digitaliserende wereld veel online met persoonsgegevens gebeurt, waar niet altijd een goed overzicht over gehouden wordt. Mensen kunnen vrij eenvoudig hun gegevens ergens achterlaten, maar denken vaak niet na wat er hiermee kan gebeuren als er niet goed over gewaakt wordt. Privacy officers, afgekort als PO's, komen hierbij van pas, omdat zij zich puur richten op het houden van toezicht op de omgang met persoonsgegevens.
Daarnaast bekleden mensen in deze positie ook een adviserende rol, waarbij ze advies geven over privacy gerelateerde zaken aan het personeel. Tevens kunnen ze trainingen geven om de interne kennis omtrent dit onderwerp te vergroten en zo problemen te voorkomen. Bovendien dient iemand met deze functie ondersteuning te bieden bij het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment, afgekort als DPIA. Ook moeten datalekken vroegtijdig ontdekt en bestreden worden.
Een andere belangrijke rol van privacy officers is het zijn van een contactpersoon voor mensen van wie persoonsgegevens gebruikt worden door een organisatie. Daarnaast moet contact onderhouden worden met de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit is de Nederlandse gegevensbeschermingsautoriteit en tevens een zelfstandig bestuursorgaan. Bovenal houdt deze organisatie toezicht op het correct verwerken van persoonsgegevens door bedrijven.
3. Verschil met een data protection officer (DPO)
Er bestaat regelmatig verwarring tussen de functie van een PO en een DPO. De laatste wordt ook wel functionaris gegevensbescherming genoemd. Beide rollen richten zich op het naleven van de privacywetgeving, waarnaast ze het management hierover moeten adviseren. Echter, de rol van een DPO is wettelijk vastgelegd en hij of zij moet op grond van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) verplicht aan bepaalde eisen voldoen. Deze eisen waarborgen de onafhankelijkheid van een DPO.
Dit is dus niet wettelijk verplicht voor een PO, maar toch wordt wel naar het naleven van de regels gestreefd. Zowel een DPO als een PO brengen advies uit over wet- en regelgeving rondom privacy, maar zijn niet verantwoordelijk voor de naleving ervan. Het management moet hierop toezien en zij zijn ook persoonlijk aansprakelijk voor het naleven van de AVG.
4. Werkveld van een privacy officer
Het is mogelijk om als vaste werknemer in deze functie aan de slag te gaan, maar je kunt ook als een interim privacy officer, freelance privacy officer of zzp privacy officer werk vinden. Door een tijdelijke functie aan te nemen, ben je flexibel inzetbaar bij verschillende opdrachten en opdrachtgevers. Zo doe je ook diverse ervaring op en bouw je aan een brede kennis van je vakgebied.
Met dit beroep kun je bij diverse organisaties terecht, aangezien elk bedrijf wel met het bewaken van de privacy van gebruikers of klanten te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan banken, overheidsinstellingen en academische organisaties. Er is overigens nog veel meer mogelijk.
5. Opleiding en ervaring van een privacy officer
Er is geen directe opleiding tot privacy officer, maar er zijn wel veel HBO en WO opleidingen in de richting van privacy professional. Daarnaast zijn er veel cursussen en traineeships te volgen. Bijvoorbeeld de traineeship Cyber Security, waarbij je in twee jaar bij verschillende profit en non-profit organisaties gaat werken om privacy zaken in het bedrijfsleven aan te pakken.
Daarnaast ga je in dit soort programma's aan de slag met het ontwikkelen van soft skills die ervoor zorgen dat je communicatief en sociaal-emotioneel ook perfect in de functie past. Na afronding van het programma wordt je voorzien van een certificaat, waarmee je kunt werken als privacy officer.
6. Welke werkzaamheden dient een privacy officer uit te voeren?
Een privacy officer is dus verantwoordelijk voor het beschermen van de privacy van klanten en burgers en doet dit door een aantal cruciale taken uit te voeren. De taken die hieronder vallen gelden voor zowel vaste werknemers als een interim privacy officer, freelance privacy officer en zzp privacy officer.
- Adviseren van het bestuur en management over privacy gerelateerde vraagstukken en hoe problemen binnen dit onderwerp aangepakt kunnen worden.
- Adviseren, analyseren en beoordelen van de huidige besturing van processen op het gebied van de AVG. Het is essentieel dat een bedrijf zich aan de regels uit deze wet houdt om overtredingen en sancties te voorkomen.
- Monitoren, uitdragen en vormgeven van het beleid omtrent het behouden en bewaken van de privacy van persoonsgegevens. Dit beleid moet ervoor zorgen dat de privacy in acht wordt genomen en moet tevens correct nageleefd worden.
- Nauw samenwerken met de FG, functionaris gegevensbescherming, en de CISO, Chief Information Security Officer. Samen zorgen zij ervoor dat de gegevens van burgers en klanten veilig zijn.
- Aanspreekpunt vormen voor allerlei betrokken partijen binnen een organisatie over privacy gerelateerde onderwerpen. Hier kun je met je brede kennis en ervaring goed op inspelen.
- Beheren en opstellen van de documentatie of registratie van verwerkingen van persoonsgegevens die in een bedrijf worden gedaan.
- Uitvoeren van DPIA's, oftewel het in kaart brengen van risico's op het gebied van privacy en gegevensverwerkingen. Aan de hand hiervan kun je beoordelen welke maatregelen noodzakelijk zijn om deze risico's te beheersen.
- Vertalen van het opgestelde beleid naar operationele procedures en standaarden die voor de hele organisatie op te volgen zijn.
- Zorgen voor bewustzijn van het beschermen van privacy onder de medewerkers.
- Zorgen voor een correcte en tijdige afhandeling van verzoeken omtrent privacy van betrokken partijen.
7. Wat zijn belangrijke eigenschappen van een ervaren privacy officer?
Als privacy officer moet je allereerst goed kunnen schakelen in een organisatie tussen de verschillende betrokken partijen. Op deze manier is het voor iedereen duidelijk hoe de organisatie ervoor staat en welke stappen genomen moeten worden om voor verbetering te zorgen. Daarnaast moet je knopen kunnen doorhakken, aangezien je moet beslissen welke zaken een hogere prioriteit verdienen dan anderen.
Een derde belangrijke eigenschap is het actief meedenken en oplossingen aandragen indien zich problemen voordoen. Initiatief tonen en met verfrissende ideeën komen is zodoende essentieel. Vervolgens is het zorgen voor een vertaalslag van de wet- en regelgeving naar de praktijk onderdeel van je takenlijst. Hiervoor zijn sterke analytische en probleemoplossende capaciteiten noodzakelijk. Op deze manier kun jij een situatie helemaal ontleden tot losse puzzelstukjes, waarbij jij duidelijke plannen kunt maken om de puzzelstukjes te verbinden.
Met je doorzettingsvermogen en overtuigingskracht kun je alle bedrijfsafdelingen en hun managers overtuigen van de noodzaak om protocollen op te stellen en na te leven. Immers moet de hele organisatie akkoord gaan met het beleid dat wordt ontwikkeld om voor continuïteit te zorgen. Tot slot dien je samen te kunnen werken met alle betrokken partijen om de oplossingen in de praktijk te brengen. Hier heb je diplomatie en veel kennis voor nodig.