Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Project Planner | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Project Planner | Freelance | Interim | ZZP

Project Planner | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Project Planners:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Project Planners.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

5 factoren waar een project planner rekening mee moet houden

Om een project te laten slagen, is het belangrijk dat er een waterdicht plan ontworpen wordt. Gaandeweg kan dit plan nog worden aangepast, maar dit zorgt ervoor dat het voor alle projectleden duidelijk is wat het resultaat moet worden en hoe dit bereikt wordt. Een projectplan bestaat dan ook uit allerlei onderdelen en een project planner is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van dit plan. Hierbij moet hij of zij rekening houden met allerlei factoren, waar wij in deze blog op ingaan.

Wat is een projectplan?

In een projectplan staat het beoogde resultaat van een project nauwkeurig beschreven, waarnaast het een fasering en planning bevat. Dit document geeft een projectleider meer inzicht in de hoeveelheid tijd die nodig is, het beschikbare budget en de besteding ervan en de afgesproken kwaliteit. Een projectplan biedt ook inzicht in de organisatie van een project, alle betrokken partijen en wie waarover geïnformeerd moet worden. Het is een belangrijk en leidend document gedurende de hele uitvoering van het project.

Een goed projectplan is niet alleen een leidraad voor de uitvoering van een project, maar helpt ook om bepaalde keuzes te maken en verantwoorden tegenover de opdrachtgever. Tevens kunnen nieuwe projectleden zo snel en makkelijk inhaken op het project, omdat er een duidelijk overzicht is van het verloop. Een project bevat onder andere de volgende onderdelen:

  • Informatie over de organisatie achter het project;
  • de fasen van het project;
  • een activiteitenplanning en tijdsverdeling;
  • de gewenste kwaliteit en het beoogde resultaat;
  • het budget en de besteding hiervan.

Het projectplan kan nog aangevuld worden met allerlei andere informatie, zoals de aansturing van de projectleden, tussentijdse doelstellingen, concrete activiteiten per fase van het project en een uiteindelijke evaluatie.

Wat doet een project planner?

Een project planner is vanaf het begin van een project betrokken om het projectplan te ontwikkelen. Hierbij moeten planningen en schema's gemaakt worden voor alle losse onderdelen van een project. Zo moet er bijvoorbeeld een planning gemaakt worden voor het personeel, de logistieke kant en het transport. Hier moet iedereen zich ook aan houden en als er iets misgaat, moet er een alternatieve actie klaarliggen.

De precieze invulling van projectplannen hangt af van het type project, bijvoorbeeld of het een groot of klein project betreft en of er veel of weinig budget beschikbaar is. Ook de tijdsduur van het project is bepalend voor de planning en met welke deadline een planner dus rekening moet houden.

Met welke vraagstukken houdt een project planner zich bezig?

Een project planner richt zich op diverse vraagstukken, welke afhangen van het soort project waarvoor gepland moet worden. Toch zijn er een aantal onderwerpen die altijd van belang zijn bij het maken van projectplannen.

1. Probleemstelling

Het idee van een project begint bij een probleemdefinitie. Er moet dus een probleem geïdentificeerd worden dat opgelost moet worden. Het probleem moet in details beschreven worden, maar de probleemstelling moet altijd in één zin samen te vatten zijn. Zo blijft het duidelijk en overzichtelijk voor alle projectleden. Een planner moet ook bewijzen of gegevens verzamelen die het probleem ondersteunen en uitleggen. Immers bewijst zulk soort data dat er daadwerkelijk een probleem is. Voorbeelden van relevante data zijn onderzoeksresultaten, informatie uit eerdere rapporten over hetzelfde onderwerp, statistieken, gegevens van internationale organisaties, NGO's (niet-gouvernementele organisaties) en overheidsinstellingen.

Door het probleem te onderbouwen verkrijgt een project meer validiteit en het helpt anderen te begrijpen waarom het probleem aangepakt moet worden. In deze fase worden ook initiatieven bekeken die zich op hetzelfde probleem richten. Er zijn vaak al andere organisaties die soortgelijke projecten hebben en uit deze resultaten kunnen veel lessen en uitdagingen gehaald worden. Dit helpt om het project weer te verbeteren.

2. Doelstellingen

Vervolgens denkt een project planner na over de doelstellingen van het project en dus welke resultaten er behaald moeten worden. Hoe kan het probleem worden opgelost en wat wordt hiermee bereikt? Het is belangrijk om er dan rekening te houden dat misschien niet alle doelstellingen behaald kunnen worden. Daarom ligt de prioriteit vaak bij een paar doelen. Indien bepaalde resultaten niet behaald worden, is het ook handig als er een plan klaarligt over vervolgstappen en alternatieve routes.

3. Projectleden

Om een project te laten slagen, is een sterk, evenwichtig en divers team met veel talent en een goede combinatie van expertise van belang. Er moet een daadkrachtige projectleider aanwezig zijn en daarnaast moet het team uit andere essentiële functies bestaan. Het is belangrijk dat alle projectleden betrokken zijn bij het project en weten wat het gewenste resultaat is. Hiervoor is een goede communicatie essentieel. Zo is de projectleider op de hoogte van veranderingen en de voortgang en weten projectleden waar ze nog aan toe zijn. Tevens moet een planner nadenken over de inzet van het team voor alle taken en stappen van het project.

4. Budget

Een project kan alleen plaatsvinden door het budget dat ervoor beschikbaar wordt gesteld. Afhankelijk van dit budget moeten namelijk de activiteiten gefinancierd en projectleden betaald worden. Het budget moet dus efficiënt ingezet worden om in een minimale tijdsduur het maximale resultaat te kunnen verkrijgen.

5. Tijdsduur

Het kan lastig zijn om de looptijd van een project te bepalen, maar toch moet er voor elk project een duidelijk tijdschema zijn waaraan het team zich kan houden. Dit kan een paar maanden zijn, maar ook een paar jaar. Hier moet vooral gekeken worden naar de grootte van het projectteam, het beschikbare budget en de te behalen doelstellingen. Vaak wordt er door de opdrachtgever ook al een deadline gegeven wanneer het project afgerond moet zijn.

Ben jij als opdrachtgever op zoek naar een geschikte project planner voor het plannen van een groot of klein project? Doe dan een aanvraag en wij zoeken de ideale interim project planner, freelance project planner of zzp project planner voor je. Of stuur als zelfstandige professional je cv op en geniet van een perfecte match met een opdrachtgever.