Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Projectleider Facilitair | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Projectleider Facilitair | Freelance | Interim | ZZP

Projectleider Facilitair | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Projectleiders Facilitair:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Projectleiders Facilitair
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

6 werkzaamheden en eigenschappen van een projectleider facilitair

Facilitair management is een strategische tool van bedrijven om doelstellingen te behalen, zoals het verhogen van de medewerkerstevredenheid en het realiseren van kostenbesparingen. Hierbij spelen projecten en projectleiders een essentiële rol, waarbij allerlei uitdagende taken en verantwoordelijkheden komen kijken. Wat houdt de functie precies in, welke trends zijn van belang, en welke werkzaamheden en eigenschappen kenmerken een projectleider facilitair?

Wat houdt de baan projectleider facilitair in?

Een facilitair projectleider houdt zich bezig met uiteenlopende projecten die in allerlei organisaties en branches kunnen plaatsvinden. Vaak worden dit soort projecten bij grote bedrijven uitgevoerd, waaronder congrescentra, multinationals, vliegvelden en ziekenhuizen, met afdelingen zoals catering, evenementen, inkoop en productie. Projectleiders of -managers houden zich bezig met alle aspecten van zulk soort facilitaire projecten, zoals de voorbereiding, coördinatie, aansturing en planning. Projectleiders binnen het facilitair management hebben ook veel contact met andere afdelingen, managers en medewerkers.

Facilitair management

Wat houdt facilitair management eigenlijk in? Facilitair management draait om het beheren van alle ondersteunende activiteiten voor het primaire proces van een organisatie, die ook wel facilitaire diensten worden genoemd. Primaire processen verwijzen hierbij naar het leveren van diensten of goederen. Facilitair management omvat een breed scala aan activiteiten, zoals schoonmaak, onderhoud, beheer van technische installaties en ongediertebestrijding. Daarnaast valt hieronder ook bewaking, veiligheid en catering.

Facilitaire trends

Er zijn verschillende facilitaire trends waar een projectleider in deze richting rekening mee moet houden, waaronder:

  • Horizontale integratie: Dit staat voor samenwerking tussen verschillende afdelingen, waarbij ondersteunende processen worden geclusterd. Deze integratie kan de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening verbeteren.
  • Smart workplace: Efficiënter en slimmer werken krijgt steeds meer aandacht, bijvoorbeeld door gebruikers van gebouwen steeds meer comfort te bieden. Bezettingsdata kan daarnaast gebruikt worden om gebouwen efficiënter te onderhouden en schoon te maken, waarnaast nog meer slimme technologieën ingezet kunnen worden.
  • Flexibilisering: Door ontwikkelingen op economisch, maatschappelijk en technologisch gebied zijn schaalbaarheid en flexibiliteit erg belangrijk voor het inrichten van facilitaire diensten. Facilitaire projectleiders moeten snel inspelen op externe ontwikkelingen door middel van flexibele organisatievormen.
  • Ketenintegratie: Veel organisaties maken de overstap naar ketenintegratie voor een optimale supply chain management. Hierbij worden leveranciers en klanten meer direct betrokken, wat de traditionele rollen uitdaagt.

Welke taken en werkzaamheden heeft een projectleider facilitair?

Projectleiders in de facilitaire dienstverlening hebben diverse taken omtrent het realiseren van facilitaire projecten, waaronder de volgende verantwoordelijkheden.

1. Projectplanning

Een projectmanager houdt zich ten eerste bezig met het opstellen van gedetailleerde plannen voor projecten binnen het facilitair management. Hierbij worden doelstellingen, budgetten, tijdlijnen en de benodigde middelen vastgesteld, waarvoor bijvoorbeeld projectmanagementtools kunnen worden gebruikt.

2. Budgetbeheer

Het bewaken en beheren van het beschikbare budget voor projecten is ook van belang. Hierbij hoort tevens het identificeren van mogelijke kostenbesparingen en het rapporteren van de financiële prestaties binnen het project. Afwijkingen in het budget moeten snel opgemerkt worden om de juiste acties te ondernemen.

3. Risicobeheer

Risicobeheer draait om het identificeren en beoordelen van mogelijke risico's die invloed kunnen hebben op de uitvoering van projecten. Op basis van deze beoordeling moeten maatregelen ontworpen en geïmplementeerd worden om de risico's te beheersen.

4. Kwaliteitsborging

Projectmanagers zijn tevens verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit van facilitaire processen en diensten. Dit doen zij door regelmatig controles en evaluaties uit te voeren en verbeteringen door te voeren.

5. Stakeholdermanagement

In deze functie hebben projectleiders met veel verschillende stakeholders te maken. Met deze interne en externe belanghebbenden, zoals opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers, moet de projectleider facilitair communicatie onderhouden.

6. Projectuitvoering

Als onderdeel van de uitvoering van projecten stuurt de manager teams aan en hij of zij coördineert diverse activiteiten. Zo kan hij of zij ervoor zorgen dat projecten volgens plan uitgevoerd worden en dat de gestelde deadlines gehaald worden. Gedurende de uitvoering van een project wordt een projectdocument bijgehouden met alle inhoudelijke informatie.

Wat zijn belangrijke eigenschappen van een projectleider facilitair?

Om deze werkzaamheden zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, dient een projectleider binnen het facilitair management over een aantal essentiële eigenschappen te beschikken.

1. Georganiseerd

Een goede projectleider is georganiseerd. Immers is er bij projecten veel in beweging en projectmanagers moeten veel taken, acties, problemen en besluiten bijhouden. Tegelijkertijd moeten ze er ook voor zorgen dat de middelen verantwoord blijven. Zeker als iemand in deze positie meerdere projecten tegelijk heeft lopen, is het belangrijk om de projectinformatie nauwkeurig bij te houden en bij te werken. Zo is er een duidelijk overzicht van alle projectdetails en kan het juiste resultaat behaald worden.

2. Proactief

Daarnaast is een goede projectleider proactief, waarbij ze werkzaamheden verrichten op eigen initiatief en anderen motiveren om een bijdrage te leveren. Door een proactieve houding weten managers ook beter wat er speelt binnen een project en welke struikelblokken er nog zijn.

3. Oog voor detail

Facilitaire projectleiders zien geen enkel detail over het hoofd en zien gemakkelijk hoe alle losse onderdelen met elkaar in verbinding staan. Zo houden ze een project op de rails. Aan de andere kant moeten er wel prioriteiten gesteld en taken gedelegeerd worden om het grote plaatje en de gewenste resultaten van het project niet uit het oog te verliezen.

4. Communicatief vaardig

Communicatieve vaardigheden zijn een van de belangrijkste eigenschappen van een goede projectmanager, omdat veel projecten complex zijn en verschillende stakeholders betrekken. Een consistente communicatie die afgestemd is op de toehoorders is essentieel, waarnaast projectleiders ook goed moeten luisteren naar al deze betrokkenen. Zo leren ze behoeften, mogelijkheden en veranderingen kennen om projecten tijdig bij te sturen.

5. Flexibel

Projectmanagers moeten altijd kunnen anticiperen op fouten of veranderingen, waar ze hun team in meenemen. Ze denken vooruit en missen zo niets, waardoor ze ook makkelijker risico's kunnen beperken of vermijden. Problemen oplossen is een integraal onderdeel van deze baan en hier kunnen projectmanagers zich makkelijk op aanpassen.

6. Stressbestendig

Ten slotte zijn projectleiders erg stressbestendig en raken ze niet in de war van veranderingen. Ze moeten ook goed tegen feedback kunnen en dit gebruiken om de opzet van een project nog beter te maken.

Ben jij een interim projectleider facilitair, freelance projectleider facilitair of zzp projectleider facilitair of een opdrachtgever met een openstaande opdracht? Stuur je cv op of meld je bij ons aan en wij maken de ideale match.