Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Projectleider Vastgoed | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Projectleider Vastgoed | Freelance | Interim | ZZP

Projectleider Vastgoed | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Projectleiders Vastgoed:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Projectleiders Vastgoed.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

1. Wat is een projectleider vastgoed?

Vastgoed, ook wel onroerend goed genoemd, is een term die onder andere bedrijfspanden, fabrieken, huizen en winkels omvat. Het gaat hierbij niet alleen over gebouwen, maar ook de grond die hierbij hoort. Bedrijven krijgen vaak te maken met vastgoed, maar ook voor particulieren die een huis zoeken is het een belangrijk begrip.

Er worden doorgaans veel projecten ondernomen met betrekking tot vastgoed. Denk hierbij aan het bouwen van nieuwe kantoorpanden of nieuwbouwwijken. Deze projecten worden geleid door bijvoorbeeld woningcorporaties, waarbij opgestelde plannen tot uitvoering moeten worden gebracht. Om dit in goede banen te leiden, kan een projectleider vastgoed aangesteld worden.

Wat houdt dit beroep in, welke taken en werkzaamheden vallen onder de functiebeschrijving en welke competenties dienen projectleiders in het vastgoed te hebben?


2. Wat houdt het beroep van een projectleider in het vastgoed in?

Projectleiders in het vastgoed begeleiden projecten rondom de bouw of het onderhoud van vastgoed. Het is een baan met veel uiteenlopende taken en verantwoordelijkheden, aangezien je het proces vanaf de acquisitie van bouwprojecten tot en met de uiteindelijke nazorg ervan managet. Dit betrekt procesmatige, maar ook technische aspecten van vastgoedbouw.

Daarnaast kan er ook onderhoud vereist zijn bij vastgoed, zoals het uitvoeren van mutatieonderhoud, planmatig onderhoud of reparaties. Binnen de vastgoedwereld is er vaak spraken van meerdere opdrachtgevers. Aangezien er veel projecten van een bepaalde duur worden opgezet, is het inschakelen van tijdelijk personeel, zoals een interim projectleider vastgoed, een zzp projectleider vastgoed of een freelance projectleider vastgoed een aantrekkelijke optie.

Voor een tijdelijke medewerker, zoals een interim projectleider vastgoed, is het interessant dat er veel verschillende projecten voorbij kunnen komen, met elk een andere uitdagende component. Dit stimuleert de continue ontwikkeling. Je houdt je dagelijks bezig met werkzaamheden zoals het aansturen van inspecties, het bewaken van beschikbare budgetten en het controleren van meerjarige onderhoudsplannen. Zogezegd is een projectleider in het vastgoed gespecialiseerd in het beheren en onderhouden van bestaand vastgoed, het duurzaamheidsaspect en renovaties.

Projectmanagers in ieder vakgebied moeten zorgen voor een afgebakend, concreet plan, dat vervolgens stapsgewijs uitgevoerd wordt en waarbij iedereen een passende, gelijke en eerlijke bijdrage levert. Je moet gesprekken kunnen voeren met werknemers en opdrachtgevers en grip kunnen houden op het resultaat.

3. Opleiding en vaardigheden

Om in het vastgoed aan de slag te gaan als projectleider moet je beschikken over een afgeronde HBO opleiding in de richting van bouwkunde of vastgoed. Daarbij moet je de ambitie hebben om door te groeien, aangezien je eerst de nodige ervaring op moet doen. Vaak wordt een vereiste van minimaal drie jaar aan aantoonbare werkervaring gesteld op het gebied van bouwkunde. Ook moet je openstaan voor eventuele bijscholing.

Voor deze baan kun je af en toe een stukje moeten reizen, aangezien veel bouwplannen vaststaan op een specifieke bouwlocatie. Je bent immers verantwoordelijk om het proces ter plekke te kunnen coördineren, waarbij communicatie tussen verschillende partijen essentieel is. Tot slot is het belangrijk dat je kennis hebt van NEN 2767 en RVB-BOEI. Het eerste is de norm voor conditiemeting en het tweede vormt een inspectiemethodiek.

4. Welke taken en verantwoordelijkheden horen bij deze functie?

Als projectleider in het vastgoed heb je een aantal taken en werkzaamheden om uit te voeren, waardoor projecten rondom gebouwen en grond goed uitgevoerd kunnen worden. Je bent contractueel, financieel en technisch verantwoordelijk voor vastgoedprojecten en bepaalt samen met een team de uitgangspunten van een project. Dit wordt weer vertaald naar een programma van eisen (PvE). De volgende taken behoren tot de functiebeschrijving:

  • Allereerst dien je commerciële taken uit te voeren, waarbij je je richt op de financiële kant van bouwprojecten en andere vastgoedprojecten.
  • Vervolgens is het onderhouden van klantcontacten essentieel, aangezien zij akkoord moeten gaan met de gang van zaken en de volgende stappen die binnen projecten worden genomen.
  • Projectmanagers in het vastgoed moeten haalbaarheids- en scenariostudies uitvoeren om de lange termijneffecten van bepaalde keuzes in te kunnen schatten. Op basis hiervan kunnen aanpassingen worden gedaan aan de strategie en doelstellingen.
  • De kwaliteit van projecten in het vastgoed dient door iemand in deze positie gewaarborgd te worden. Het is belangrijk dat op elk gebied op de meest efficiënte manier gewerkt wordt, waarbij een oog voor kwaliteit en veiligheid continu aanwezig is.
  • Daarnaast is het belangrijk dat projectteams worden samengesteld en aangestuurd. Een projectmanager vastgoed moet inzicht hebben in wie er nodig is voor een bepaald project en hoe processen zo soepel mogelijk kunnen verlopen tussen verschillende partijen.
  • Tot slot moet iemand in deze functie zorg dragen voor de planning van het personeel. Er moet genoeg personeel aanwezig zijn met de juiste expertise en in de juiste verhouding.

5. Wat zijn belangrijke eigenschappen van een projectleider vastgoed?

Een projectleider vastgoed moet over een aantal competenties beschikken om zijn of haar werk goed te kunnen doen. Als eindverantwoordelijke voor een project moet je bijvoorbeeld analytisch kunnen nadenken, aangezien je veel vooruit moet plannen en problemen vanuit verschillende perspectieven moet bekijken. Overigens is het ook belangrijk om besluitvaardig te zijn en beslissingen voor een heel team en een project te nemen. Deze besluiten moeten passen bij de beleidsdoelstellingen en de wensen van klanten.

Je moet daarnaast goed taken kunnen delegeren aan jouw team en de werknemers op de vloer. Iedereen moet weten waar hij of zij aan toe is en wat er gedaan moet worden om een resultaat te verkrijgen. Tevens moet je in staat zijn mensen te overtuigen van een plan, waarnaast je ook zelf initiatieven moet kunnen ontwikkelen. Een goed samenwerkingsvermogen is ook van belang voor het zijn van een projectmanager. Immers moet je continu met veel verschillende partijen samenwerken en overleggen. Tot slot moet je een duidelijke visie hebben in deze positie en dit moet je ook goed kunnen overdragen op andere betrokken partijen.