Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Projectmedewerker | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Projectmedewerker | Freelance | Interim | ZZP

Projectmedewerker | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Projectmedewerkers:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Projectmedewerkers
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Tot de verantwoordelijkheden van de projectmedewerker of projectassistent behoren het bewaken van de voortgang van het project, de follow-up met belanghebbenden over de voltooiing of vertraging van projectfasen, het plannen van vergaderingen, en het bijhouden van projectdocumenten en -rapporten.

Sommige banen zijn specifiek gericht op bepaalde sectoren. Er zijn bijvoorbeeld niet veel artsen die bij SaaS-bedrijven werken. Ook zul je geen bouwvakkers bij de eerste hulp van een ziekenhuis aan treffen die taken van zorgverleners uitvoeren. Als het op een functie als projectmedewerker aankomt, kun je echter uit vrij veel sectoren kiezen: bouw, architectuur, software, software ontwikkeling, gezondheidszorg, rechten, financiën, energie, enzovoort.

Maar om succesvol te zijn als projectmedewerker moet je in staat zijn om alle taken die door de projectleider worden toegewezen op een efficiënte en tijdige manier uit te voeren. Een uitstekende projectassistent moet in staat zijn om toezicht te houden op alle projectactiviteiten, eventuele problemen te identificeren, en ervoor zorgen dat deze onmiddellijk worden opgelost.

Taken en verantwoordelijkheden van een projectmedewerker

  • Communiceren met belanghebbenden over project behoeften en - doelen
  • Bijdragen aan de planning en ontwikkeling van projecten
  • Ondersteuning van de coördinatie en het beheer van projecten
  • Onderzoeken van informatie indien nodig
  • Het uitvoeren van administratieve taken zoals het opstellen van facturen, ramingen, het plannen van vergaderingen, etc.
  • Het bijhouden van en rapporteren over de voortgang van projecten
  • Het efficiënt en tijdig uitvoeren van alle door de projectleider toegewezen taken.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een projectmedewerker

  • Middelbare school diploma vereist
  • Diploma in bedrijfsbeheer of een aanverwant gebied strekt tot aanbeveling
  • Eerdere ervaring in projectmanagement of een vergelijkbare rol
  • Vaardigheid in Microsoft Office en projectmanagement software
  • Zeer goed georganiseerd en in staat om te multitasken
  • Sterke aandacht voor detail en probleemoplossend vermogen
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
  • Zelfstandig en in teamverband kunnen werken.

Projectmedewerkers zijn veelgevraagd in bedrijven uit alle economische sectoren en ook bij de overheid. Ze moeten een opleiding in de commerciële sector of een studie met het accent op bedrijfskunde hebben afgerond. Bijzonder gewild zijn projectmedewerkers die naast de gebruikelijke administratieve taken ook in staat zijn om processen voor hulpmiddelen- en budgetplanning te beheren. Afhankelijk van het bedrijf en de omvang van het project hebben zij uitstekende doorgroeimogelijkheden.

Succesvolle projectmedewerkers lijken allemaal de volgende 8 eigenschappen met elkaar gemeen te hebben

1. Uitstekende communicatieve vaardigheden

Om de constante veranderingen en het hoge tempo van de moderne werkvloer bij te houden, is het van cruciaal belang voor projectmedewerkers om e-mails en telefoongesprekken bij te houden. Het is zelfs nog belangrijker voor projectmedewerkers om effectief te kunnen communiceren met hun projectleiders, klanten, collega’s op verschillende afdelingen en iedereen die bij het project betrokken is.

2. Bereidheid om te doen wat nodig is

Projectleiders vertrouwen op projectmedewerkers om het project te ondersteunen waar nodig. Een succesvolle projectassistent staat dus altijd klaar en is bereid om elke taak op zich te nemen die hem wordt toevertrouwd. Uitdagingen met enthousiasme aangaan en zowel grote als kleine taken met een positieve instelling uitvoeren, dat is de toegevoegde waarde van een goede projectassistent.

3. Organisatie

Je hoeft geen A type te zijn om een succesvolle projectassistent te worden... maar het kan zeker geen kwaad. Een aanleg voor organisatie is een grote succesfactor voor projectmedewerkers. Projectmedewerkers hebben schijnbaar eindeloze takenlijsten en een constante stroom van nieuwe informatie die hun kant op komt. Een goede projectassistent is in staat zijn project(en) georganiseerd, ordelijk en, het belangrijkste, op schema te houden.

4. Prioriteiten kunnen stellen

Als projectassistent zijn de prioriteiten van je projectleider ook jouw prioriteiten. De projectleider georganiseerd, geïnformeerd, en op schema houden is je belangrijkste prioriteit. Het vinden van een systeem dat werkt voor jullie beiden om je te helpen prioriteiten te stellen op een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse basis kan hierbij een uitkomst zijn. Je kunt bijvoorbeeld elke dag en elke week tijd uittrekken om hun werklast en planning door te nemen en precies te weten te komen wat je hoger op je takenlijst moet zetten en wat je moet laten liggen.

5. Leer jouw projectleider en het bedrijf goed kennen

Als je de persoonlijkheid en de werkstijl van je projectleider leert kennen, zul je daar veel profijt van hebben. Als het onthouden van details niet hun sterkste kant is, zorg er dan voor dat ze van tevoren volledig op de hoogte zijn van vergaderingen en evenementen. Als ze niet goed zijn in multitasking, onderbreek dan hun gesprekken tijdens de tijd die ze hebben om zich op hun kerntaken te concentreren. Als je meer te weten komt over de doelstellingen van het bedrijf, krijg je ook een beter beeld van het belang van bepaalde taken, vergaderingen en verplichtingen op je checklist.

6. Wees proactief

Als eerste aanspreekpunt voor je projectleider kun je er niet op vertrouwen dat hij/zij jou van informatie voorziet wanneer mensen je bellen of e-mailen met vragen. Streef ernaar zo proactief mogelijk te zijn. Als het bedrijf er net een nieuwe klant bij heeft gekregen, leer dan zo veel mogelijk over hen. Als je een stormloop aan telefoontjes verwacht, bereid dan van tevoren antwoorden voor.

7. Blijf je kennis en vaardigheden bijspijkeren

Net als in elke andere functie moet je je vaardigheden en kennis op peil houden om het werk goed te kunnen doen. Wees altijd proactief in het aanleren van nieuwe vaardigheden of het bijspijkeren van de vaardigheden die je al hebt verworven.

Als je bijvoorbeeld niet veel werkervaring hebt op het gebied van evenementen planning, maar wel hebt samengewerkt met andere afdelingen om evenementen te organiseren, bied dan aan om een actievere rol te spelen. Of, als je Microsoft Office-vaardigheden (PowerPoint, Excel, enz.) wat roestig zijn, volg dan een opfriscursus om ervoor te zorgen dat je op de hoogte bent van de nieuwste functies en mogelijkheden.

8. Meer aandacht voor details

Aandacht voor details is een eerste vereiste voor de meeste banen en voor een baan als projectassistent is het essentieel. Zelfs de kleinste details kunnen een aanzienlijke impact hebben op de uiteindelijke resultaten van een project. Een carrière als projectassistent helpt je deze details op te merken en uiteindelijk te voorspellen hoe elk van hen de taken van de projectleider zou kunnen beïnvloeden. Met deze kennis bouw je snel strategieën en scherp je nieuwe ideeën aan ten behoeve van de teamsamenwerking.

De loopbaan en doorgroeimogelijkheden van projectmedewerkers

Niet alle banen hebben een duidelijk carrière pad. Sommige paden kunnen doodlopen, wat natuurlijk verre van ideaal is. Projectmanagement carrière paden hebben echter de neiging een rechtlijnig traject te volgen.

Ben je geïnteresseerd in projectmanagement maar heb je nog geen ervaring op dat gebied? Een functie als projectmedewerker kan een goede manier zijn om ervaring op te doen en je carrière vooruit te helpen.

De functievereisten hangen af van het bedrijf en het project, maar zijn meestal lager dan die van een projectmanager. Als je bijvoorbeeld ervaring hebt met het werken aan een project in een andere rol (zoals project planner) en een cursus project management professional hebt gevolgd, kun je in aanmerking komen om projectmedewerker te worden. Let ook op vacatures die onder een van de volgende functietitels staan, want die lijken vaak op elkaar:

  • Assistent projectmanager
  • Leider projectbeheer
  • Projectleider
  • Junior projectmanager

Ben je op zoek naar een baan als permanent of tijdelijk projectmedewerker en beschik je over bovengenoemde vaardigheden? Dan ontvangen we graag jouw CV.

Projectmedewerker inhuren?

Heeft jouw bedrijf of organisatie een freelance projectmedewerker, interim projectmedewerker of zzp projectmedewerker nodig die de projectleider op de juiste wijze kan assisteren bij het succesvol uitvoeren en voltooien van projecten? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor meer informatie.