Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

QA Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • QA Manager | Freelance | Interim | ZZP

QA Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare QA Managers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare QA Managers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

QA Managers (Quality Assurance) of kwaliteitsbeheerders helpen bij de ontwikkeling en handhaving van kwaliteitsnormen. Deze professionals kunnen ook wel kwaliteitsmanagers worden genoemd en ze helpen bedrijven kwaliteitsvoorschriften op te stellen voor producten en werknemers. Zij moeten gegevens analyseren om plannen te ontwikkelen om werknemers aan te werven, te motiveren en aan te moedigen terwijl zij streven naar verbetering van processen en productkwaliteit.

Quality assurance managers streven ernaar het beste in hun bedrijf naar boven te halen. Ze werken onvermoeibaar in het ervoor te zorgen dat hun werknemers, producten, diensten en processen voldoen aan de behoeften van hun klanten. Deze managers moeten analytisch en creatief zijn en altijd nieuwe manieren bedenken om aan de behoeften te voldoen en werknemers aan te moedigen.

Zij helpen bij het ontwerpen van kwaliteitscontroles de bedrijfsnormen te handhaven. Tevens ondersteunen ze bij het communiceren van verwachtingen aan werknemers en zorgen voor coaching en corrigerende maatregelen wanneer dat nodig is. Quality assurance managers moeten uitstekende communicatoren zijn met een sterk verlangen om anderen te helpen.

Taken en verantwoordelijkheden van een QA Manager

  • Ontwerpen, implementeren en verbeteren van de kwaliteitsnormen van het bedrijf.
  • Analyseren van gegevens om gebieden voor groei te vinden.
  • Assisteren bij het wervingsproces.
  • Trainen, motiveren, coachen en corrigeren van werknemers om ervoor te zorgen dat aan de normen wordt voldaan.
  • Rapporten maken om de voortgang te volgen.
  • Formuleren van strategieën om de productiviteit te verhogen.
  • Herzien van processen om ervoor te zorgen dat deze in lijn zijn met de huidige trends.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een QA Manager

  • HBO/WO Bedrijfskunde, Management of een specifieke sector gerichte opleiding.
  • Technische vaardigheid: computers kunnen gebruiken en rapporten kunnen genereren.
  • In staat zijn om gegevens te analyseren en processen te creëren en te herzien.
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • De wens om anderen te helpen het beste uit zichzelf te halen.
  • Bereidheid om andere afdelingen te helpen bij het ontwikkelen van oplossingen en statistieken.
  • Oog voor detail.

6 Punten waarop je moet letten als QA Manager

Sommige aspecten van een goede manager zijn universeel, of de mensen die aan je rapporteren nu QA-testers zijn of niet. Het gebied van QA heeft echter unieke voorwaarden om rekening mee te houden. Zelfs zonder veel ervaring kunnen QA Managers uitblinken door de juiste richtlijnen te volgen.

1. Communicatie

Zoals bij elke relatie is goede communicatie van vitaal belang. Slechte communicatie kan onder andere leiden tot een slecht proces, gemiste fouten, en dat zijn nu precies het soort problemen dat QA geacht wordt te voorkomen!

Enkele manieren om als QA manager goede communicatie te bevorderen:

  • Moedig testers aan om vragen te stellen. Als een QA-tester zich niet vrij voelt om vragen te stellen, kunnen ze een functie verkeerd testen. Dit kan er zelfs toe leiden dat er fouten in de productie terecht komen.
  • Besef dat ieders communicatiestijl anders is. Sommige mensen voelen zich bijvoorbeeld gesteund door constante bevestigingen. Anderen voelen zich teveel op de vingers gekeken. Een goede QA-manager moet uitzoeken hoe zijn personeel het beste werkt, en elke persoon op individuele basis ondersteunen.
  • Zorg ervoor dat mensen zich comfortabel genoeg voelen om met hun problemen naar je toe te komen. Dat iemand uit vrees een probleem niet durf te melden, betekent niet dat het probleem niet meer bestaat. Als er een probleem is, is het belangrijk dat jij hiervan op de hoogte bent.
  • Laat je testers input geven op het proces. Het QA proces moet geen ‘top down’ structuur hebben. Zelfs als een manager meer ervaring heeft, kunnen de mensen die testen waardevolle suggesties en inzichten geven.

2. Belangenbehartiging

Sommige managers maken de fout om hun autoriteit te gebruiken op manieren die niet nuttig zijn voor het team of het product. Als manager kan het belang van pleiten voor werknemers niet worden onderschat. Dit is vooral relevant bij QA, waar testers niet altijd dezelfde erkenning krijgen als andere technische collega's.

Kom niet alleen op voor je team, maar voor QA, punt uit. Technische collega's buiten de QA-groep erkennen niet altijd het belang van testen. Als manager kun jij ervoor zorgen dat de noodzaak van QA op de werkplek wordt gerespecteerd. Kom op voor de waarde van je teamleden. Het zal bijvoorbeeld niet altijd mogelijk zijn om je personeel opslag te geven. Maar als iemands werk kwaliteit en levensduur bij het bedrijf daarom vragen, is het belangrijk om namens hen te pleiten bij de hogere leidinggevenden.

3. Vertrouwen

Als een fout de productie haalt, val je teamleden dan niet aan. Probeer het probleem tot op de bodem uit te zoeken zonder aannames te doen. Er kan een probleem zijn met het proces, of een ontwikkelaar die een versie van het product inzet die niet getest is. Bovendien kunnen zelfs de beste testers af en toe een foutje missen. Als een tester een fout maakt, betekent dat niet dat hij automatisch ontslagen moet worden. Dit betekent niet het vermijden van verantwoordelijkheid, maar het opnemen van respect in het proces.

Sta werknemers toe op afstand te werken. Dit wordt uiteraard niet altijd bepaald door de QA Manager. Soms hebben hogere functionarissen een kantoorbeleid dat dit verhindert. Maar als een manager de macht heeft om het toe te staan, kan dat een groot verschil maken in het leven van werknemers.

4. Ondersteuning van groei

Behandel handmatige testers niet als minder belangrijk dan geautomatiseerde testers. Hoewel geautomatiseerd testen in de ogen van sommigen de plaats heeft ingenomen van handmatig testen, is dat op de lange termijn geen solide QA-strategie. Zowel handmatige als geautomatiseerde testers spelen een essentiële rol om ervoor te zorgen dat een website, app of andere dienst een hoogwaardige gebruikerservaring heeft.

Stimuleer een omgeving van samenwerking in plaats van concurrentie. Behandel iedereen als een individu. Het is gemakkelijk voor QA testers om zich concurrerend naar elkaar op te stellen als een manager deze norm hanteert. Respecteer de sterke punten die iedereen inbrengt, in plaats van het team te behandelen als een hiërarchie.

Vraag je werknemers naar hun carrièredoelen. Als jouw werknemers een vaak weg lopen naar een andere baan, maak je niet alleen je werk niet ingewikkelder, maar kom je ook niet goed over bij jouw leidinggevenden. Het is niet alleen altruïstisch en een goede managementvaardigheid, maar werknemers helpen om hun carrièredoelen binnen het bedrijf te bereiken, is ook goed voor je eigen baan - en voor de kwaliteit van het geteste product.

5. Vermijd onnodige bureaucratie

Sommige QA managers erven of creëren een werkomgeving vol bureaucratie. Soms gebeurt dat zelfs met de beste bedoelingen. Misschien wil een manager er bijvoorbeeld voor zorgen dat er structuur is, zodat mensen duidelijke aanwijzingen hebben. Maar te veel bureaucratie kan een werkplek verstikken en het weglopen van werknemers vergroten. Ironisch genoeg kunnen sommige Agile processen daar zelfs de oorzaak van zijn!

Sla de onnodige vergaderingen over. In Agile zijn vergaderingen een ingebouwde verwachting - en ze kunnen zeer nuttig zijn. Maar als ze niet worden geoptimaliseerd, kunnen vergaderingen tijdrovend zijn en weinig opleveren. Voordat je een vergadering houdt, moet je beoordelen of er voldoende voordelen aan verbonden zijn om de tijd die je aan je werk besteedt, waard te zijn.

6. Kennis aanscherpen

Idealiter zou een QA manager op de hoogte moeten zijn van alles wat met QA te maken heeft. Dit zijn enkele manieren om actief te blijven:

  • Volg QA-blogs. Veel QA managers houden zich niet meer bezig met actief testen, omdat hun belangrijkste taken bestaan uit het managen van andere testers. Maar om QA goed te kunnen managen, is het handig om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de QA-wereld. Een van de gemakkelijkste manieren om op de hoogte te blijven zonder er dagelijks uren aan te besteden, is je te abonneren op QA-blogs.
  • Bekijk functiebeschrijvingen. Door QA functiebeschrijvingen in de gaten te houden, kunnen managers zien of er nieuwe populaire tools en vaardigheden zijn. Dit hoeft niet dagelijks, of zelfs wekelijks te gebeuren - maar om de paar maanden een uurtje besteden aan het bekijken van QA vacatures kan een groot verschil maken.
  • Houd de details van het product van je bedrijf in de gaten. Zelfs als je niet regelmatig test, helpt dit je op de hoogte te blijven van de beste testmethoden. Bovendien kan je vermogen om in te springen en reserve tests uit te voeren als werknemers afwezig zijn, helpen bij je eigen baanzekerheid.

Werken als QA Manager

Wil jij graag aan de slag als freelance QA Manager of interim QA Manager en beschik je over bovengenoemde kwaliteiten en vereisten? Stuur ons dan zo snel mogelijk jouw CV toe en wij nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

QA Manager inhuren?

Heeft jouw bedrijf of organisatie behoefte aan een professionele zzp QA Manager die weet hoe hij/zij de kwaliteit van jouw product of diensten kan waarborgen? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim en wij helpen je bij het vinden van de juiste kandidaat voor deze functie.