Quality Checker | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Quality Checkers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Quality Checkers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
Als Quality Checker, ook wel bekend als QC Specialist, zorg jij ervoor dat de hoge kwaliteitsnormen worden gehandhaafd voor KYC en Customer Due Diligence (CDD) zaken die worden uitgevoerd door CDD analisten tijdens het afhandelen van hun dossiers. De Quality Checker controleert dossiers op naleving van de CDD procedures en zorgt ervoor dat de conclusies van de analisten duidelijk en volledig zijn en worden ondersteund door de informatie in het dossier. De QC specialist identificeert en escaleert ook kritieke problemen naar de afdeling Kwaliteitscontrole. Verder help je bij het identificeren van probleemgebieden en risico's in verband met processen en doet aanbevelingen om de kwaliteit van het dossierwerk van CDD analisten te verbeteren.
De KYC QC specialist is tevens een belangrijke ondersteunende bron voor het geven van training en begeleiding aan KYC / CDD analisten. Je vermindert risico's op het gebied van regelgeving en reputatie door een gezond oordeel te vellen bij het goedkeuren/afwijzen van ingediende dossiers. Als KYC QC specialist werk je in teamverband en onderhoud je regelmatig contact met Business, Operations en AML Compliance management, evenals met KYC en QC teams. Als QC Specialist moet je dus in staat zijn om onder minimale supervisie te werken.
Taken en Verantwoordelijkheden van een Quality Checker
- Uitvoeren van Customer Due Diligence (CDD) en Enhanced Due Diligence (EDD), kwaliteitscontrole van afgeronde KYC/AML dossiers.
- Bijdragen aan dagelijkse werkzaamheden en het produceren van rapportages over de statistieken ten aanzien van kwaliteit en productiviteit aan de CDD analist op een continue basis.
- Het creëren en onderhouden van lijsten voor kwaliteitscontrole, logboeken en op maat gemaakte handleidingen om continue verbeteringen in lopende KYC programma's te stimuleren.
- Het geven van gedetailleerde feedback en training aan een team van KYC analisten, met inbegrip van voortdurende mentoring op specifieke AML beleid en procedures.
- Het uitvoeren van één op één bijscholing van KYC analisten uit om te zorgen voor een hoog niveau van competentie in alle onderdelen van de KYC levenscyclus (desktop reviews; klanten benaderen; screenen; risicoclassificaties, etc.).
- Tijdig identificeren van onderliggende trends en systemische kwaliteitsproblemen die zich kunnen voordoen, en proactief bijdragen aan programmaplanning en strategiesessies.
- Ondersteunen van het senior management bij gesprekken met cliënten en werkgroepen.
Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Quality Checker
- HBO/ WO diploma bedrijfseconomie of in juridische richting
- Circa 3 jaar werkzaam binnen een CDD/KYC/AML project/rol
- Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal
- Openstaan voor reizen zou een voordeel kunnen zijn, maar is niet altijd een vereiste
- Het vermogen om te multitasken
- Het vermogen om te communiceren met leidinggevenden op verschillende niveaus
- Een zelfstarter die proactief en gedreven is
- Sterke presentatievaardigheden
- Diepgaande kennis van AML
In de context van een complexe geopolitieke situatie en een toename van de internationale financiële transacties, nemen de risico's voortdurend toe. Bepaalde gebeurtenissen in de financiële wereld hebben banken ertoe aangezet hun beveiliging te versterken om hun imago te handhaven. Dit is dan ook de reden waarom de vraag naar KYC professionals toeneemt, als eerste verdedigingslinie bij de beoordeling van risico's en de kredietwaardigheid van klanten.
Hoe wordt jij een uitstekende Quality Checker? 4 Tips
Het is belangrijk op te merken dat er eigenlijk geen specifiek diploma of specifieke opleiding voor dit soort functie bestaat. De meeste Quality Checkers hebben doorgaans een HBO diploma in een juridische of economische richting. Wat wel belangrijk is, is een goede beheersing van het Engels en het Nederlands of Frans. Tot slot zijn bepaalde (sociale) vaardigheden zeer gewild, zoals nauwgezetheid, een analytische instelling en goede interpersoonlijke vaardigheden. We geven je enkele handige tips hoe je deze vaardigheden kunt ontwikkelen of aanscherpen, zodat je kunt uitblinken in deze functie.
1. Analytisch denken
In de snelle, data gestuurde wereld van vandaag zijn goed presterende organisaties altijd op zoek naar mensen met een analytische instelling. Mensen met een analytische denkwijze zijn in staat om informatie te analyseren, problemen en trends te identificeren, en complexe problemen op te lossen. Ze zijn ook nieuwsgierig, vragen altijd "waarom" en ze willen leren hoe ze dingen beter kunnen doen, zodat het de hele organisatie ten goede komt.
Als Quality Checker is het belangrijk om de bestaande processen voor kwaliteitscontrole goed te doorlichten en na te gaan waar er ruimte is voor verbetering. Een uitstekende manier om je analytische vaardigheden uit te breiden is de kracht van het geschreven woord. Hoe meer je jezelf blootstelt aan verschillende ideeën, hoe meer je je eigen cognitieve vaardigheden zult vergroten. Maar ook het luisteren naar podcasts, fitnessen en hersenspelletjes zoals Sudoku, schaken, backgammon en Scrabble kunnen helpen je kritische denkvermogen te vergroten. Met slechts 15 minuten speeltijd per dag kunt je jouw mentale functies verbeteren en analytisch vermogen vergroten.
2. Nauwgezetheid
Quality Checkers zijn verantwoordelijk voor het nalopen of nakijken van andermans werk en dit vereist een hoge mate van nauwkeurigheid. Maar hoe kun je je nauwkeurigheid verbeteren zodat je minder fouten maakt? Je kunt beginnen met het ontwikkelen van checklists voor jezelf. Als er 5 stappen vereist zijn voor een bepaald proces, zoals het controleren van een dossier, gebruik dan een checklist om er zeker van te zijn dat je ALLE 5 stappen ALTIJD hebt uitgevoerd. Als je bepaalde taken minder vaak uitvoert, is de kans groter dat je fouten maakt, dus oefen de vaker, en let vooral extra op bij dat soort activiteiten.
Veel fouten gebeuren omdat het werk overhaast wordt gedaan, waardoor je niet genoeg tijd hebt genomen om nauwkeurig te werk te gaan tijdens het proces. Net zoals als kinderen eerst leren lopen voordat ze gaan rennen, is het belangrijk dat je leert om je taken eerst goed te doen en pas daarna sneller hierin te worden.
3. Interpersoonlijke vaardigheden
In bijna elke werkomgeving die je in jouw beroepsleven ervaart, zul je met andere mensen moeten omgaan. Weten hoe je effectief met anderen omgaat is een essentiële vaardigheid geworden op de werkvloer. Als QC specialist moet je effectief kunnen omgaan met managers en collega's om succesvol te zijn in deze functie. Laat zien dat je een benaderbaar en aangenaam persoon bent om mee om te gaan. Erken de geldigheid van de standpunten en meningen van anderen. Weet dat benaderbaar zijn voor een deel inhoudt dat je anderen duidelijk maakt dat je andere meningen toejuicht en bereid bent die op hun eigen voordelen te beoordelen. Begrijp dat dit ook betekent dat je eventuele zwakke punten in je eigen meningen moet erkennen of dat jouw standpunten verbeterd kunnen worden door de inbreng van anderen.
4. Wees tactvol en diplomatiek
Quality Checkers moeten soms op een diplomatieke manier kunnen omgaan met gevoelige klantgegevens, maar ook tijdens het bekritiseren van het werk van de CDD analist kan een bepaalde mate van diplomatie vereist zijn. Soms werkt de directe aanval hierbij niet. Het kan zijn dat je de kwestie indirect moeten aanpakken. Als je bijvoorbeeld niet tevreden bent met een bepaalde manier waarop de CDD analist zijn/haar dossiers vormt, verzamel dan feiten om de aandacht af te leiden van de kritiek.
Je kunt bijvoorbeeld een overtuigende presentatie maken waarin je laat zien hoe de klanttevredenheid negatief wordt beïnvloed door de werkwijze waarop de informatie vergaard wordt. Je verlegt dus doelbewust de aandacht naar een ander onderwerp, zoals het behoud van klanttevredenheid. Dit zal mensen helpen een ander perspectief te vormen, door gebruik te maken van een breder scala aan feiten en emoties. Het is alsof je van onderwerp verandert in een gesprek dat niet naar wens verloopt.
Werken als QC specialist?
Ben jij op zoek naar een baan als freelance Quality Checker, interim Quality Checker of zzp Quality Checker en beschik je over de juiste opleiding en bovengenoemde vaardigheden? Stuur jouw CV dan zo snel mogelijk naar ons toe en wij nemen contact met je op.
Quality Checker inhuren?
Is jouw financiële instelling op zoek naar een Quality Checker die de juiste ondersteuning kan bieden aan het KYC team of de CDD analist? Dan kunnen wij hierbij helpen. Neem vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim voor het vinden van de meest geschikte kandidaat.