Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Quality Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Quality Manager | Freelance | Interim | ZZP

Quality Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Quality Managers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Quality Managers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

Taken en verantwoordelijkheden van een Quality Manager

De taken en verantwoordelijkheden van een Quality Manager kunnen uiteraard per organisatie verschillen. Hieronder staan een aantal taken en verantwoordelijkheden die Quality Managers, bij Bureau Ad Interim ingeschreven, uitvoer(d)en:

  • Opstellen van kwaliteitsprocedures, normen en specificaties voor de organisatie;
  • Inventariseren van de klanteisen en ervoor zorgen dat hieraan wordt voldaan;
  • Samenwerken met afdeling inkoop om kwaliteitseisen van externe leveranciers vast te stellen;
  • Normen opstellen voor zowel kwaliteit als gezondheid en veiligheid;
  • Er voor zorgen dat de fabricage- of productieprocessen voldoen aan internationale en nationale normen;
  • Inventariseren van mogelijkheden om afval te verminderen en de efficiëntie te verhogen;
  • Definiëren van kwaliteitsprocedures in samenwerking met andere collega's;
  • Controles en documentatieprocedures opzetten en onderhouden;
  • Toezicht houden op prestaties door relevante gegevens te verzamelen en statistische rapporten op te stellen;
  • Bestaand beleid herzien en suggesties doen voor veranderingen en verbeteringen en hoe deze te implementeren;
  • Prestaties meten en identificeren van eventuele zwakke punten, adviseren en implementeren van verbeteringen;
  • Trainen en opleiden van personeel;
  • Hulpmiddelen en technieken verstrekken om collega's in staat te stellen kwaliteitsnormen te bereiken;
  • Effectiviteit van aangebrachte veranderingen beoordelen;
  • Ervoor zorgen dat de organisatie zo effectief mogelijk werkt om de concurrentie een stap voor te blijven;
  • Evalueren van fouten, identificeren van de oorzaak en opstellen van corrigerende maatregelen;
  • Bewaken van alle activiteiten om ervoor te zorgen dat het bedrijf de bestaande regelgeving naleeft;
  • Proactief met verbetervoorstellen komen om de algehele kwaliteit van systemen en processen te verbeteren;
  • Toezicht houden op de effectiviteit van het kwaliteitssysteem door tijdig te rapporteren over externe en interne kwaliteitsstatistieken;
  • Trainingsmodules voor kwaliteitssystemen voorbereiden en onderhouden en indien nodig training geven;
  • Deelnemen aan een jaarlijkse beoordelingssteekproef;
  • Feedback van klanten beoordelen en inzicht krijgen in de eisen en verwachtingen van klanten van producten en diensten;
  • Afvalbeheer bij de productie en het verbeteren van de efficiëntie binnen productieprocessen;
  • Productieplannen maken voor nieuwe producten met focus op kwaliteit;
  • Het beoordelen van de kwaliteit van een product of dienst door middel van verschillende stresstests;
  • Samenwerken met managementteams om aanbevelingen en oplossingen te bieden voor kwaliteitsproblemen;
  • Rapporteren over de kwaliteit van producten en / of diensten in alle fasen van de productie;
  • Het beoordelen en beoordelen van alle materialen die door leveranciers worden geleverd om de algehele kwaliteit te waarborgen.

Vaardigheden van een Quality Manager

  • Sterke communicatieve vaardigheden in woord en geschrift
  • Goede interpersoonlijke vaardigheden
  • Analytisch vermogen. Om succesvol te zijn in de rol van Quality Manager, moet je beschikken over vaardigheden op het gebied van kwantitatieve metingen. Kwaliteitsmanagers beoordelen statistische gegevens van de productielijnen om kwaliteitsproblemen te identificeren. Ze analyseren de gegevens en komen met voorstellen om het probleem op te lossen. Kwaliteitsmanagers ontwikkelen en bewaken continue verbeteringsprogramma's, met als doel het aantal fouten te verminderen en de kwaliteit te verbeteren. Voortdurende kwaliteitsverbetering verlaagt de productiekosten en verbetert de algehele productkwaliteit.
  • Probleemoplossend vermogen
  • Vaardigheden op het gebied van planning en projectmanagement
  • Doorzettingsvermogen
  • Vermogen om anderen te beïnvloeden
  • Het vermogen om een team te leiden en te motiveren
  • Een strategische benadering van werken
  • Het vermogen om verandering te vergemakkelijken
  • Vaardigheid in numerieke en statistische analyse
  • Aandacht voor detail

1. Wat is een Quality Manager?

De kwaliteit van producten of diensten en het productieproces hieromheen zijn uiterst belangrijk voor het succes van een onderneming. Het managen van deze kwaliteit komt terug in allerlei onderdelen van een bedrijf, maar kan er in alle drukte bij inschieten. Om deze reden is het aanstellen van een Quality Manager een goede keuze.

Een Quality Manager overziet in het kort de kwaliteit van producten, diensten en productieprocessen. De focus ligt op het optimaal laten werken van alle onderdelen binnen een productieproces, waardoor het eindproduct kwalitatief hoogwaardig is en op de juiste manier tot stand komt.

Wat houdt deze functie precies in? Welke taken en werkzaamheden moet een Quality Manager over het algemeen verrichten? En welke eigenschappen zijn essentieel om kwaliteit te kunnen managen?

2. Wat houdt de functie Quality Manager precies in?

Een Quality Manager wordt ook wel een kwaliteitsfunctionaris of QA/QC officer genoemd. Deze functie draait om het toetsen van de kwaliteit van een eindproduct tegen hoge standaarden, waardoor het product aan de geldende eisen en normen voldoet. Tevens moet het aansluiten op de behoeften en verwachtingen van de eindgebruiker.

Een kwaliteitsfunctionaris moet kritisch naar een organisatie kunnen kijken en blijven streven naar verbetering. Ook moet hij of zij veel samenwerken met diverse onderdelen van een bedrijf om oplossingen voor problemen te ontwikkelen en een overzicht te behouden. De QA/QC officer moet goed doorhebben wat er binnen een organisatie speelt en waartoe acties in de toekomst leiden.

Om de kwaliteit hoog te houden, is voor deze functie veel specialistische kennis nodig, waarnaast constant geanalyseerd en ingeschat moet worden wat er gaat gebeuren. Het is belangrijk binnen een organisatie draagvlak te creëren, zodat veranderingen soepel plaats kunnen vinden. Tevens moeten deze veranderingen gemonitord worden om het effect vast te kunnen leggen.

3. Verschil QA en QC

Binnen de tak van kwaliteitsmanagement is er een scheiding tussen Quality Assurance (QA) en Quality Control (QC). Het gaat hierbij om twee verschillende functies, maar ze hebben veel met elkaar te maken. Quality Assurance gaat hierbij over het beheren en verbeteren van processen rondom de productie van producten of diensten.

Quality Control, daarentegen, draait juist om het meten van kenmerken van producten of diensten. Aan de hand hiervan kan de kwaliteit ervan behouden of verbeterd worden. Samen zorgen QA en QC voor proces- en productkwaliteit. In wezen kunnen deze taken dus ook niet los van elkaar gezien worden.

4. Wat zijn de taken en werkzaamheden van een QA/QC officer?

Een QA en QC manager zijn verschillende functies, maar veel van hun taken en werkzaamheden overlappen elkaar, waardoor er ook over één functie gesproken kan worden: de QA/QC officer. Het gaat bij deze functie specifiek over proces- en productkwaliteit en van de volgende werkzaamheden is sprake:

  • Het analyseren van fouten in producten of processen.
  • Het behandelen van klachten, zowel intern als extern.
  • Het bewaken van het beleid rondom Quality Assurance en Quality Control.
  • Het opstellen van een kwaliteitsbeleid.
  • Het opstellen van rapportages over de management van de kwaliteit binnen een organisatie.
  • Het ontwikkelen en uitvoeren van projecten op het gebied van proces- en productverbetering.
  • Het organiseren van proces- en product audits, wat onafhankelijke onderzoeken zijn met betrekking tot kwaliteit, milieu en veiligheid.
  • Het trainen van medewerkers binnen de afdeling van kwaliteitsmanagement.
  • Het verwerken van informatie in een systeem gericht op kwaliteitsbehoud.

5. Werkveld QA/QC officer

Kwaliteitsfunctionarissen zijn voor iedere onderneming van belang, aangezien het behouden en verbeteren van de kwaliteit in direct verband staat met de succes van een bedrijf. Zogezegd kunnen QA/QC officers overal aan de slag waar producten en processen bewaakt en geoptimaliseerd moeten worden.

Veelal werken managers van kwaliteit in de automotive industrie, de farmaceutische industrie en de voedselindustrie. Het gaat hier namelijk vaak om complexe processen en producten, waarbij kwaliteit voorop moet staan. Ook zijn het grote industrieën, waardoor vast aangestelde kwaliteitsfunctionarissen vereist zijn.

Echter, ook kleinere bedrijven kunnen baat hebben bij een QA/QC manager en kunnen bijvoorbeeld denken aan een interim Quality manager. Zo zijn er diverse opties om een freelance Quality Manager of zzp Quality Manager in te huren. Hierdoor wordt de kwaliteit wel behouden en verbeterd, maar zit je nergens aan vast.

Tijdens hun werk krijgen QA/QC officers te maken met allerlei andere functies. Denk hierbij aan medewerkers binnen de tak van Quality Assurance en Quality Control, maar ook auditors, laboranten, operation managers en productiemedewerkers.

6. Welke eigenschappen dient een ervaren Quality Manager te bezitten?

Communicatievaardigheden

Een QA/QC manager moet allereerst communicatief vaardig zijn, zowel in schrift als in persoon. Hij of zij moet zichtbaar zijn op de werkvloer en adviezen uitbrengen op diverse niveaus.

Organisatorisch

Ook moet je de zaken goed op orde hebben en een overzicht hebben van de huidige stand van zaken. Processen moeten structureel in orde zijn.

Oog voor details

Je moet kritisch kunnen zijn op de processen en producten die er zijn binnen een bedrijf om kansen voor verbeteringen op te kunnen merken. Het observatievermogen dient op peil te zijn.

Analytisch

De processen en producten moeten continu gevolgd worden, waarbij je het grotere plaatje voor je moet kunnen zien. Een organisatie is een keten van acties en wanneer je iets veranderd, moet je de impact van deze beslissingen kunnen vaststellen.

Standaard verhogend

Het moet continu het objectief zijn om de standaard te verhogen en te blijven verbeteren waar dit mogelijk is. Jouw bevindingen als QA/QC officer zijn essentieel om een product of dienst te laten groeien.

Een Quality Manager zorgt er dus voor dat zowel de producten of diensten van een bedrijf als de processen hierachter kwalitatief hoogwaardig blijven.