Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Remedial Teacher | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Remedial Teacher | Freelance | Interim | ZZP

Remedial Teacher | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Remedial Teachers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Remedial Teachers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

1. De kracht van een remedial teacher

Heeft jouw onderwijsinstelling een remedial teacher nodig? In dat geval tref jij het, want wij bieden interim remedial teachers aan. Er kunnen verschillende redenen zijn om een interim remedial teacher in te huren. In de eerste plaats kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de huidige is uitgevallen. Misschien is deze met verlof vanwege een zwangerschap, of is deze persoon helaas langdurig ziek. Dan kan een freelance remedial teacher invallen. Tegelijkertijd kun je er ook één nodig hebben voor een onbepaalde tijd. Ook dat is mogelijk. In dit artikel gaan wij dieper in op de kracht van een zzp remedial teacher. We bespreken eerst wat een (zzp) remedial teacher precies is. Vervolgens gaan wij in op de verschillende taken van een freelance remedial teacher. In het laatste gedeelte van het artikel gaan wij in op de verschillende eigenschappen van een remedial teacher. Lees dus snel verder om er meer te weten over te komen.

2. Wat is een interim remedial teacher

Voordat wij ingaan op de functie interim remedial teacher, is het belangrijk om het huidige onderwijs even in context te plaatsen. Tegenwoordig wordt er namelijk niet alleen aandacht aan het eigenlijke leren van kinderen besteed, maar ook de psychologische aspecten spelen tegenwoordig een zeer belangrijke rol in het onderwijs. Vroeger was dit minder het geval. Dat heeft natuurlijk ook met de tijd te maken. Kinderen met leerproblemen werden vroeger niet behandeld. Dit heeft verstrekkende gevolgen gehad voor veel mensen. Tegenwoordig wordt hier gelukkig meer aandacht aan besteed. Daardoor is ook de functie remedial teacher in het leven geroepen.

Dit is namelijk een leraar die extra ondersteuning biedt aan leerlingen. Daarbij wordt dus meer naar het individu gekeken en niet naar de klas als geheel. Dat is namelijk iets waar een reguliere leraar zich enkel mee bezig kan houden. Een remedial teacher focust zich specifiek op kinderen met gedragsproblemen en leerproblemen. Maar hoe ziet dit er dan in de praktijk uit? Daar zullen wij nu wat dieper op ingaan.

3. De werkzaamheden van een remedial teacher

Hierboven hebben wij besproken wat de functie precies behelst, maar hoe ziet dit er dan precies uit in de praktijk? In dit artikel bespreken wij de verschillende werkzaamheden.

A. Het screenen van leerlingen

Voordat een interim remedial teacher aan de slag kan met een leerling, is het natuurlijk belangrijk dat hij of zij een leerling eerst gaat screenen. Op die manier kan er dan een beter beeld ontstaan. In de praktijk komt dit meestal op het volgende neer. Een reguliere docent ervaart problemen met een bepaalde leerling. Misschien gedraagt hij of zij zich niet goed in de klas. Misschien heeft de leerling aandachtsproblemen. In dat geval moet er natuurlijk naar een oorzaak worden gezocht. Begrijpt de leerling de stof bijvoorbeeld niet? Of heeft het misschien een andere oorzaak?

Tegelijkertijd kan het snel duidelijk zijn dat een kind specifieke vaardigheden niet zo snel op kan pikken als andere leerlingen. Ook in dat geval kun een leerling gescreend worden. Meestal komt de interim remedial teacher dan een paar keer in de les kijken. Hij of zij krijgt dan een beter beeld van de leerling. Hij of zij schrijft notities en op basis daarvan kan de volgende stap worden gezet.

B. De kinderen identificeren

Na een screening in de klas, is het vervolgens van belang dat de kinderen ook daadwerkelijk geïdentificeerd worden. Dit houdt in dat ze melding krijgen en in sommige gevallen worden ze ook in aparte groepen ingedeeld. Op die manier kan de interim remedial teacher verder met ze aan de slag. In principe heeft deze fase wel enige overlap met de hierboven beschreven fase. Het verschil is dat de screening nog puur theoretisch is. Bij het identificeren van kinderen wordt er overgegaan naar de praktijk. Men kan stellen dat de daadwerkelijke behandeling dan echt gaat beginnen.

C. Overleggen met leraren en mentoren

Een (zzp/interim/freelance) remedial teacher werkt natuurlijk niet alleen. Hij of zij kan wel screenen, maar bepaalde docenten weten meer van een specifieke leerling. Als zzp remedial teacher is het dus ook belangrijk om te overleggen met verschillende docenten. Daarbij kun je denken aan docenten die de gedragsproblemen duidelijk hebben gezien. Het kan immers zo zijn dat een kind bij de ene docent meer gedragsproblemen laat zien dan bij andere docenten. Dit kan met de aard van de relatie te maken hebben, maar ook met het specifieke vak. Tegelijkertijd spelen de mentoren natuurlijk ook een belangrijke rol. Een mentor weet meer over de leerlingen. Die kennis kan ook verstrekt worden in gesprekken en vervolgens kan de remedial teacher op basis daarvan een behandelplan opstellen. Kortom: overleggen met leraren en mentoren speelt een belangrijke rol.

D. Individuele begeleidingsplannen opstellen

Als bepaalde leerlingen leerproblemen hebben, is het vervolgens de verantwoordelijkheid van de zzp remedial teacher om individuele begeleidingsplannen op te stellen. Dit wordt opgesteld op basis van gesprekken met de leerling, maar dus ook met de mentor en bepaalde docenten. Bij een dergelijk plan is het belangrijk om concrete doelen op te stellen. Er moet immers ergens naartoe gewerkt worden. Misschien heeft een leerling concentratieproblemen, omdat hij of zij de stof niet snapt. Dan kan er bijvoorbeeld ingezet worden op extra huiswerkbegeleiding. Tegelijkertijd kan het zijn dat de specifieke docent meer aandacht aan de leerling moet besteden. Dit is uiteraard slechts een voorbeeld. Er kunnen immers ook andere redenen aan ten grondslag liggen.

E. Overleg met andere relevante relaties

Als (zzp) remedial teacher vindt er ook overleg plaats met andere relevante relaties van de leerling. Daarbij kun je denken aan de ouders. In hoeverre kunnen deze een rol spelen in de verbetering van het gedrag van een leerling? Een probleem kan ook dermate groot zijn dat er externe deskundigen aan te pas moeten komen. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een psycholoog. Ook dergelijke doorverwijzingen worden door een zzp remedial teacher geregeld.

4. Eigenschappen van een remedial teacher

Hierboven hebben wij de belangrijke taken besproken. Uiteraard zijn er nog meer taken waar je aan kunt denken, maar hierboven hebben wij de kerntaken beschreven. Maar aan welke eigenschappen moet een goede (zzp) remedial teacher precies voldoen? Welke universele eigenschappen maakt iemand een goede remedial teacher?

A. Een goed inzicht

Als freelance remedial teacher is het belangrijk om een goed inzicht te hebben. We hadden het hierboven al even over het screenen van leerlingen. Een goede freelance remedial teacher ziet snel wanneer er problemen zijn. Daar moet hij of zij een bepaalde intuïtie voor hebben. Door ervaring krijg je uiteraard een beter inzicht, maar het is ook van belang om hier een specifiek talent voor te hebben.

B. Communicatief vaardig zijn

Het is natuurlijk ook belangrijk om communicatief vaardig te zijn. Dit betekent in de eerste plaats dat je goed moet kunnen communiceren op verschillende niveaus. Je moet een sociale kameleon zijn. Je moet bijvoorbeeld goed met een leerling kunnen communiceren, maar tegelijkertijd ook met docenten en ouders van leerlingen. Je moet dus op verschillende niveaus kunnen communiceren. Tegelijkertijd betekent dit overigens ook dat je goed moet kunnen luisteren. Veel mensen komen met informatie en jij moet die informatie om weten te zetten in iets praktisch. Daarnaast moet je bepaalde boodschappen goed kunnen overdragen. Het moet duidelijk zijn wat er van een leerling wordt verwacht.

C. Coachende rol

Als freelance remedial teacher heb je ook een coachende rol. Dit betekent dat je gepassioneerd moet zijn en duidelijk instructies moet kunnen geven. In de eerste plaats heeft deze coaching betrekking op de leerling. Als een leerling bijvoorbeeld gedragsproblemen heeft, dan moet de freelance remedial teacher tips geven om dit te te verbeteren. Dit wordt natuurlijk ook opgesteld in het behandelplan. Tegelijkertijd moet dit ook gemonitord worden. Maar deze coaching kan ook betrekking hebben op docenten. Misschien weet een docent niet goed om te gaan met een specifieke leerling. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een verstoorde relatie. In dat geval kan hij of zij ook tips geven aan de de docent. De begeleiding kan dus op verschillende niveaus plaatsvinden.

D. Stressbestendig

Het is ook van belang om stressbestendig te zijn. Het onderwijs is namelijk zeer onvoorspelbaar en kinderen zijn dat ook. Kinderen met gedragsproblemen kunnen pittig zijn om mee om te gaan. Je moet dus je hoofd koel kunnen houden. Ook heb je natuurlijk een hoge verantwoordelijk en daar moet je ook mee om kunnen gaan. Het gaat immers om de toekomst van kinderen en daar ben je mede verantwoordelijk voor.


Interim remedial teacher inhuren

Als je graag een ervaren remedial teacher (rt'er) wil inhuren, dan kun je via onze website vrijblijvend een offerte aanvragen. Uiteraard kun je ook contact opnemen, mocht je bepaalde vragen hebben over de verschillende mogelijkheden. Bij ons kun je overigens niet alleen terecht voor een kwalitatieve rt'er, maar ook voor andere functies in het onderwijs en andere sectoren en branches.