Sales Director | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Sales Directors:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Sales Directors.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
1. Sales Director: wat zijn de kenmerken van een succesvolle professional
De sales director leidt en beheert de commerciële kracht van een bedrijf, bepaalt strategieën, controleert indicatoren, leidt het team en biedt ondersteuning aan de CEO. Deze professional heeft dus rechtstreeks invloed op de toekomst van de onderneming.
Ongeacht de grootte van een onderneming is het hebben van een sales director die verantwoordelijk is voor commerciële strategieën van cruciaal belang voor het succes van het gebied dat wordt beschouwd als een drijvende kracht van de onderneming.
Om deze verantwoordelijkheden om te zetten in zakelijke praktijken, gaan wij in dit artikel in op de details van de functie van de sales director en de meest doeltreffende strategieën om hun prestaties te optimaliseren. Kijk hier eens naar!
2. Welke functies zijn toegewezen aan de sales director?
Het vinden van een goede sales director is geen gemakkelijke taak. Dit komt omdat hun takenpakket breed is en zowel technische kennis van onderhandelen als persoonlijke vaardigheden vereist om te weten hoe een team moet worden ingeschakeld. Zie hieronder enkele van hun voornaamste functies.
A. Definitie van afdelingsstrategieën
De sales director gedraagt zich als een voetbalteam coach. Bij elke wedstrijd, afhankelijk van de bijzonderheden van de wedstrijd, bepaalt hij een strategie, of hij een meer defensief team opstelt of zich meer op de aanval richt.
In de bedrijfswereld organiseert de verkoopdirecteur zijn team volgens de kenmerken van de onderhandeling.
De verkoop van een complexer product, zoals ERP-software of machines voor een fabriek, vereist een meer adviserende onderhandeling en vereist de opbouw van een langetermijnrelatie met de klant.
Detailhandelsverkoop, met producten met een lagere waarde en veel concurrenten, vereist daarentegen een meer wendbare, doortastende conversiestrategie die de mentale triggers onderzoekt, de triggers die de klant sneller een beslissing doen nemen, rekening houdend met onder meer het gevoel van urgentie en exclusiviteit.
B. Monitoring van prestatie-indicatoren
Het winstpercentage op sommige producten is minimaal, wat hoge verkoopprestaties vereist. Andere hebben hoge verkoopprijzen, een lager handelsvolume en dus hogere winstmarges op elke conversie.
Dat wil zeggen, in groot volume of niet, de verkoop moet worden gecontroleerd en bijgestuurd zodat deze het verwachte rendement voor de onderneming oplevert. Prestatie-indicatoren (KPI's) zijn daarvoor het meest waardevolle controle-instrument.
C. Ondersteunen van de CEO van het bedrijf
Het vaststellen van streefplannen kan alleen efficiënt gebeuren als het in overeenstemming is met de richtlijnen van de onderneming.
Daartoe moet de sales director rapporteren aan de CEO van de onderneming. Bovendien is het zeer waarschijnlijk dat hij in zijn functie zelf doelstellingen heeft die door zijn superieur moeten worden bereikt en geanalyseerd.
Bij het opstellen van de jaarplanning van de onderneming moet de CEO dus het potentieel van de commerciële sector kennen. Men moet weten of het departement de capaciteit heeft voor zijn toekomstige projecten of dat er nieuwe investeringen moeten worden gedaan zodat het gebied aan de nieuwe vraag kan voldoen.
Samen kunnen de CEO en de sales director de uitgestippelde commerciële strategieën evalueren en verbeteringen en correcties vaststellen om ze in overeenstemming te brengen met de waarden van het bedrijf, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid.
D. Beschikken over goede communicatieve vaardigheden
Het is niet voldoende strategisch te denken en ongelooflijke verkooptactieken uit te werken zonder te weten hoe dergelijke lessen en nieuws uit de sector op het team en de onderneming in het algemeen kunnen worden overgebracht.
Deze professional moet over communicatieve vaardigheden beschikken om zijn richtsnoeren op een duidelijke en boeiende manier over te brengen. Zijn toespraak moet dus niet alleen uitleggen hoe het moet, maar ook motiverend zijn.