Sales Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Sales Managers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Sales Managers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
7 tips voor een beginnende sales manager
Bedrijfsgroei wordt onder andere mogelijk gemaakt door een sterk salesteam. Aan het hoofd van een salesteam staat de sales manager, die ervoor zorgt dat iedereen de juiste focus heeft en dezelfde richting aanhoudt. Het is een belangrijke en tegelijkertijd uitdagende rol die op de juiste manier moet worden ingevuld. Met welke tips kun jij als sales manager het verschil maken binnen een bedrijf?
Waarom is een goede sales manager belangrijk?
Salesmanagement omvat het begeleiden van verkopers en salesprocessen om deals te sluiten. Deze expertise komt voor in allerlei sectoren en branches en betrekt drie onderdelen:
- Personen: Als manager van een salesteam neem je verkopers aan, die je ook traint en coacht en passende verantwoordelijkheden toebedeelt.
- Processen: Je houdt verschillende salesprocessen bij en zorgt ervoor dat elke verkoper hierbij duidelijke stappen en doelstellingen volgt.
- Sales: Je brengt de mogelijkheden in kaart, vanaf het maken van voorspellingen tot en met het sluiten van deals.
Als sales manager speel je een belangrijke rol in het salesproces, omdat je alles moet overzien, analyseren en leiden. Zo kun je uiteindelijk bijdragen aan het efficiënter maken van dit proces, waardoor een bedrijf succesvoller wordt. Het gaat niet alleen om omzetgroei, maar ook om het vormen van een brug tussen verkopers en het management. Zo kun je verkopers betrekken bij het opstellen van doelstellingen en het aandragen van initiatieven. Hierbij moet ook de feedback van klanten meegenomen worden.
Wat zijn 7 handige tips voor een beginnende sales manager?
Om een succesvolle sales manager te zijn, kun je een aantal tips gebruiken om het verschil te maken op het gebied van sales en het aansturen van een salesteam.
1. Creëer duidelijke afspraken en verwachtingen
Het is belangrijk dat je weet wat er als manager van je verwacht wordt. Misschien ben jij de eindverantwoordelijke voor het gehele commerciële resultaat of stuur je een groot of juist klein salesteam aan. Duidelijke verwachtingen vanuit het bedrijf waar je voor werkt en vanuit jou als manager zijn belangrijk om een soepel proces te beginnen. Dit gaat onder andere over de resultaten die behaald moeten worden, hoe en aan wie er gerapporteerd wordt en welke middelen je tot je beschikking hebt. Ook naar je teamleden toe moet je altijd duidelijke verwachtingen communiceren.
2. Zet teamleden efficiënt in
In de praktijk krijg je als manager vaak te maken met een divers team van wisselende niveaus. Het is belangrijk om deze individuele teamleden op basis van hun talent en kwaliteiten in te zetten. Elk teamlid moet ook weer op een andere manier begeleid worden en door een goede beloning tegenover ontwikkeling te zetten, zorg je ervoor dat ze binnen de organisatie verder kunnen groeien. Dit betekent investeren in training en begeleiding, zodat elke verkoper het best haalbare bereikt. Je moet je teamleden goed kennen om te weten wat zij in hun mars hebben en welke verantwoordelijkheden zij aankunnen.
3. Blijf leiderschapskwaliteiten ontwikkelen
Ook als leider blijf je jezelf continu steeds verder ontwikkelen. Dit betekent dat je een groot aanpassingsvermogen hebt en het goede voorbeeld geeft aan je teamleden. Je kunt bijvoorbeeld niet verwachten dat werknemers hun deadlines altijd halen als je zelf altijd te laat bent. Door een open cultuur te creëren en onderhouden binnen je team ben je ook goed op de hoogte van je eigen tekortkomingen.
Een goede leider maakt ook een langetermijnvisie duidelijk en motiveert teamleden om targets te behalen. Zorg ervoor dat zij onderdeel zijn van iets groters wat betekenis geeft aan hun werk. Hiervoor moet je veel luisteren en een aangename sfeer creëren van gezamenlijk leren en verbeteren.
4. Ontwikkel een duidelijk proces
Het salesproces moet tot in detail zijn vastgelegd. Dit hangt af van de complexiteit van een product of dienst, maar elk proces is verbonden aan een aantal logische stappen. Vraag jezelf bijvoorbeeld af wie de primaire doelgroepen zijn, welke beloftes er worden gemaakt aan klanten en welke kanalen worden gebruikt om mogelijke leads te vinden. Door een duidelijk proces op te stellen, kan de juiste data verkregen worden voor elke stap, wat het sluiten van deals vergemakkelijkt.
Hierbij is het ook belangrijk om je salesteam van de juiste, relevante informatie te voorzien voor elke fase van de klantreis. Door middel van accurate informatie kan een verkoper ook weer beter inspelen op de wensen van de klant.
5. Focus op belangrijke zaken
Als leider van een salesteam moet je je op de belangrijke zaken richten. Immers moet jij het hele proces en alle teamleden aansturen en voldoende verantwoordelijkheden uit handen geven. Je bent de commerciële eindbaas en staat hiervoor in contact met allerlei partijen binnen en buiten een organisatie. Het begeleiden van je salesteam is hierbij de belangrijkste prioriteit. Hoe meer aandacht je besteedt aan het succesvoller maken van je team, hoe succesvoller je zelf als leider zal zijn.
Een andere belangrijke prioriteit van jou als sales manager is tijd besteden aan het realiseren van nieuwe klanten. Vaak ligt de focus binnen sales meer op huidige klanten, maar het werven van nieuwe klanten is minstens zo belangrijk. Alleen zo kan een bedrijf verder blijven groeien.
6. Stuur op activiteiten
Het is belangrijk dat alle activiteiten van een salesteam op de juiste manier worden uitgevoerd. Deze activiteiten moeten ook steeds op waarde geschat worden en je moet bijhouden hoe effectief ze zijn in het behalen van cruciale doelstellingen. Door salesactiviteiten te blijven verbeteren, volgen de resultaten vanzelf.
7. Verzamel up-to-date data
Een salesafdeling draait op het verzamelen van goede cijfers. Deze laten zien wat de prioriteiten van het team moeten zijn, wat er nog in de pipeline zit en hoe succesvol de afdeling is. Het is belangrijk deze cijfers goed te leren lezen en interpreteren om de juiste conclusies te trekken en processen optimaal bij te sturen. Deze informatie moet ook altijd actueel zijn om een accuraat inzicht te geven. Immers kun je zo in een oogopslag zien wat je return on investment is.
Ben je op zoek naar een interim sales manager, freelance sales manager of zzp sales manager of ben je zelf zo'n zelfstandige professional? Doe bij ons een aanvraag of stuur je cv op en wij maken de ideale match.