Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Schoolleider Primair Onderwijs | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Schoolleider Primair Onderwijs | Freelance | Interim | ZZP

Schoolleider Primair Onderwijs | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Schoolleiders Primair Onderwijs:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Schoolleiders Primair Onderwijs.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

1. De Schoolleider Primair Onderwijs: soms een lesgevende directeur

Het is een functie zoals je die niet in veel organisaties ziet: een directielid dat ook direct in de uitvoering werkzaam is. Alleen in kleine bedrijfjes komt het vaker voor dat een directeur/bedrijfseigenaar zelf ‘gewoon’ meewerkt. Maar in het onderwijs is het heel normaal dat een schooldirecteur soms zelf ook voor de klas staat. Hoe ziet de werkweek van een Schoolleider Primair Onderwijs eruit? En wat zijn de voor- en nadelen van een directeur die ook op de werkvloer actief is? We nemen je mee naar het primaire onderwijs. Omdat er ook op school wel eens iemand ziek wordt of om een andere reden langere tijd afwezig is, is er ook regelmatig vraag naar een snel beschikbare interim Schoolleider Primair Onderwijs.

2. Niet altijd een voltijdfunctie

Elke school dient een directeur te hebben, degene die de eindbeslissingen neemt en dus ook eindverantwoordelijk is. Sowieso hebben leerkrachten het veel te druk om zich ook nog op dat vlak en dat niveau bezig te houden. Maar het wordt een ander verhaal als die directeur zelf ook voor de klas heeft gestaan, en dat weer of wil blijven doen. Of als een onderwijzer door bijscholing zich ook op managementniveau kan bewegen. In dat geval kan er dus een combifunctie ontstaat van een directeur die ook lesgeeft, of een leerkracht die ook deeltijd directeur van zijn school is.

3. Aanspreekpunt

De Schoolleider Primair Onderwijs kan dus een dubbelfunctie hebben, en dat is niet altijd even makkelijk. Het is ook zeker niet zo dat iemand die voor de klas staat ook wel even de rol van directeur op zich kan nemen. Waar iemand die een bedrijfje opricht vaak meteen ook directeur is, geldt dat zeker niet voor het onderwijs. Enige pedagogische praktijkervaring is ook onmisbaar, zodat je weet wat er in het veld gebeurt. Zo heeft hij diverse onderwijskundige taken. Waarschijnlijk zal hij het rooster niet maken, maar hij is wel bij de bezetting en inroostering betrokken. Hij zal er ook door collega’s op worden aangesproken. Tevens weten ouders behalve de leerkrachten zeker ook de schooldirecteur goed te vinden. Dat geeft hem dus nog een andere hoedanigheid als aanspreekpunt. Ook andere organisatorische werkzaamheden liggen op zijn onderwijsbord. En zeker in het onderwijs, waar je dagelijks te maken hebt met grote groepen leerlingen, moet continuïteit gewaarborgd zijn. Niet voor niets wordt er meestal direct een freelance Schoolleider Primair Onderwijs gezocht bij langere afwezigheid, of andere noodzakelijke vervanging.

4. Eindverantwoordelijkheid

De Schoolleider Primair Onderwijs lijkt eindverantwoordelijk voor alles wat er gebeurt en wordt besloten op een school, maar dat is niet helemaal waar. Natuurlijk is hij degene die wordt aangesproken op beslissingen en beleid, maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij het schoolbestuur. Vaak stuurt een schoolbestuur de schoolleiders van meerdere scholen aan. De managementtaken worden door hen als het ware aan hem gedelegeerd. Je zou dus kunnen zeggen dat de schoolleider de dagelijkse leiding heeft, en dat het bestuur over zijn schouders meekijkt. De zzp Schoolleider Primair Onderwijs is gewend aan deze rol, waarin hij zich thuis voelt. Door zijn ruime en brede ervaring, vaak op verschillende scholen in het basisonderwijs, voelt hij zich prettig in deze rol, en weet hij al snel wat er van hem wordt verwacht.

5. Rollen schooldirecteur

En wat zijn dan zoal die rollen die een Schoolleider Primair Onderwijs aanneemt? Op de eerste plaats heeft de schoolleider leidinggevende taken. Afhankelijk van de grootte van de school stuurt hij een klein team of een grote groep mensen aan. Een grote school met meerdere groepen per leerjaar vraagt meer van hem dan een school met alleen een paar combinatieklassen. Die laatste is immers minder beweeglijk en meer overzichtelijk. Hij beslist ook over verlofaanvragen, en moet dus kunnen en durven zeggen dat verlof nu niet kan of wenselijk is. Dat zal niet altijd even goed worden ontvangen, en daarover moet hij dus ook een gesprek kunnen aangaan. De Schoolleider Primair Onderwijs heeft ook regelmatig contact met directeuren van andere scholen, bijvoorbeeld in dezelfde gemeente, of van hetzelfde gezindte of met een soortgelijke visie. Zo worden beleid en visie breed gedragen, en ontstaan er niet al te grote onderlinge verschillen tussen de diverse onderwijsinstituten. Voor de freelance Schoolleider Primair Onderwijs is het van bijna levensbelang dat hij direct wordt betrokken in vergadermomenten en andere contactvormen tussen deze directeuren. Voorkomen moet immers worden dat hij een beslissing neemt die totaal niet in lijn is. Daarmee maakt hij geen goede beurt, wat ten koste kan gaan van de school. Echter: de interim Schoolleider Primair Onderwijs heeft vast eerder met dit schoolbijltje gehakt, en schikt zich in die rol, maar zal zijn stem wel laten horen. Zo’n interimwind kan nog wel eens voor een kleine verschuiving zorgen, als de overige directeuren zich achter hem scharen als hij een nieuwe visie uitspreekt.

6. Belangen afwegen

Het spreekt dus voor zich dat de Schoolleider Primair Onderwijs een kei moet zijn in het afwegen van verschillende, en wellicht soms ook tegenstrijdige belangen. Hij heeft dus te maken met, en verantwoording af te leggen aan het bestuur. Hij staat ook voor zijn team: leerkrachten, klasse-assistenten en niet onderwijzend personeel. Hij heeft te maken met wat ouders willen. En zeker niet op de laatste plaats: de belangen van de kinderen, die horen uiteraard altijd voorop te staan. Als een zzp Schoolleider Primair Onderwijs net aan zijn eerste schooldag begint, kan hij dat nog niet allemaal direct overzien. Maar er is geen mogelijkheid om eerst eens een paar weken rond te snuffelen. Nee, direct in functie, direct operationeel. Snel de belangrijkste mensen spreken, de juiste vragen stellen, luisteren naar wat er leeft, en hoe de verhoudingen liggen. De interim Schoolleider Primair Onderwijs schrikt hier niet van terug, nee voelt zich meestal in deze situaties als een vis in het onderwijswater. Bij een grotere school kan er sprake zijn van twee schoolleiders, of één schoolleider en een adjunct. Die twee moeten goed met elkaar overweg kunnen, en dezelfde afwegingen maken, anders gaat het onherroepelijk botsen. Wel mogen ze verschillen, dat komt een goede discussie in het belang van het onderwijs vaak alleen maar ten goede.

7. Medezeggenschapsraad

Dan heeft de Schoolleider Primair Onderwijs uiteraard ook nog van doen met de medezeggenschapsraad, een belangrijk orgaan ten behoeve van de belangen van alle werknemers, en uiteraard de school zelf. Hij moet in de overleggen met deze delegatie enerzijds open kaart spelen. Maar anderzijds kan er soms iets spelen waarover hij nog even moet zwijgen. Hij moet zich staande kunnen houden in zo’n situatie waarin hij niet altijd het achterste van zijn tong laat zien, niet altijd even open is, maar toch achteraf zo min mogelijk verwijten moet zien te incasseren.

8. Terdege opgeleid

Zoals al aangegeven: je wordt niet zomaar even directeur van een school. Je wordt ook geen schooldirecteur omdat je ergens al eens directeur was. Nee, Schoolleider Primair Onderwijs worden is een bewuste keuze, met een gedegen opleiding als sterke basis. Er zijn meerdere opleidingen die tot de juiste route leiden, als ze maar zijn beoordeeld door de Stichting Schoolleidersregister PO. En het verdient natuurlijk aanbeveling om voor de klas te hebben gestaan. Zodat je weet wat er speelt in een klas, hoe een werkdag van een leerkracht er precies uitziet, wat zijn werk leuk maar soms ook heel lastig maakt. Daardoor heeft de Schoolleider in het Primaire Onderwijs ook veel meer zicht op veranderingen, en op de invloed op beslissingen. Als je ergens ‘op de werkvloer’ moet hebben gestaan om een goede directeur te zijn, dan is het wel in het onderwijs.