Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Senior Assistent Accountant | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Senior Assistent Accountant | Freelance | Interim | ZZP

Senior Assistent Accountant | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Senior Assistent Accountants:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Senior Assistent Accountants
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Taken en verantwoordelijkheden van een Assistent Accountant

De taken en verantwoordelijkheden van een Assistent Accountant kunnen uiteraard per organisatie verschillen. Hieronder staan een aantal taken en verantwoordelijkheden die Assistent Accountants, bij Bureau Ad Interim ingeschreven, uitvoer(d)en:

  • Verantwoordelijk voor de crediteurenafdeling (registreren, verwerken en betalen van inkoopfacturen);
  • Het doorbelastingsproces van kosten aan projecten;
  • Wekelijkse betalingsproces bewaken, voorbereiden en betalen;
  • Opsporen en verhelpen van fouten in de boekhouding door middel van Power BI;
  • Verrichten van controle en correctie boekingen;
  • In teamverband uitvoeren van accountantscontroles;
  • Het beoordelen van de AO/IC en het schrijven van adviesrapportages inzake leemten in de AO/IB;
  • Subsidie‑afrekeningen;
  • Opstellen controle protocollen;
  • Leiding geven aan controle teams;
  • Coachen van assistenten.

Een assistent accountant ondersteunt de boekhoudafdeling met administratieve taken, zoals het verwerken en registreren van transacties, het opstellen van rapporten en begrotingen, het onderhouden van contacten met klanten en leveranciers, het controleren van feiten, archivering en andere taken, waar nodig.

Als assistent accountant ben je een administratieve professional die zich concentreert op de cijfers. Je speelt een cruciale rol op boekhoudafdelingen door financiële transacties te registreren, rapporten op te stellen en verwante administratieve taken uit te voeren. In feite zorg jij ervoor dat de dagelijkse boekhouding van een bedrijf vlot verloopt.

Vrijwel alle organisaties hebben assistent accountants nodig. Overweeg jij een boekhoudkundig assistent te worden? Ben je op zoek naar meer details over wat je eigenlijk zou doen op het werk? Bekijk dan of deze functie goed past bij je carrière doelen, interesses en sterke punten.

1. Algemene taken en verantwoordelijkheden van een assistent accountant

  • Ondersteuning bieden aan de boekhoudafdeling.
  • Het uitvoeren van basis kantoortaken, zoals archivering, data-entry, het beantwoorden van de telefoon, het verwerken van de post, etc.
  • Afhandelen van communicatie met klanten en leveranciers via telefoon, e-mail en persoonlijk.
  • Verwerken van transacties, uitschrijven van cheques, bijwerken van grootboeken, budgetten, etc.
  • Voorbereiden van financiële rapporten.
  • Assisteren bij belastingaangiftes, aanverwante feiten nalopen, en het corrigeren van afwijkende gegevens.

2. Opleidingsvereisten en vaardigheden assistent accountant

  • Een middelbare school diploma of gelijkwaardig is vaak een eerste vereiste om te werken als een boekhoudkundig assistent, maar veel bedrijven geven de voorkeur aan kandidaten met werkervaring op een aanverwant gebied of een bachelors graad. Er zijn een aantal hogescholen waar je ook een certificaat assistent accountant kunt behalen. Deze certificaten bereiden kandidaten voor om de verwachte financiële verantwoordelijkheden van een boekhoudkundig assistent op zich te kunnen nemen. Omdat het beroep assistent accountant wordt beschouwd als een startersfunctie, is het gebruikelijk voor boekhouding studenten om deze positie te ambiëren, terwijl ze onderwijl doorstuderen om accountant te worden.
  • Vaardigheid met computers en boekhoudsoftware, sterke typevaardigheden.
  • Uitstekende vaardigheden op het gebied van tijdsbeheer en mondelinge en schriftelijke communicatie.
  • Vertrouwdheid met boekhoudkundige basisbeginselen.
  • Professioneel gedrag en een sterke ethische code.
  • Vermogen om te multitasken en gemotiveerd en positief te blijven.
  • Efficiënt en accuraat kunnen werken.

Of eerdere ervaring al dan niet vereist is om als boekhoudkundig assistent aan de slag te gaan, hangt af van de behoeften van de organisatie. Sommige bedrijven kunnen de voorkeur aan het inhuren van een assistent accountant en deze dan op te leiden binnen hun eigen organisatie, terwijl andere bedrijven de voorkeur geven aan kandidaten met meer boekhoudkundige en financiële ervaring. Sommige assistent accountants kunnen komen uit een financiële rol of een voormalige aanverwante positie in een andere industrie om vervolgens hun vaardigheden te gebruiken in een nieuwe industrie of een nieuw bedrijf.

3. Hoe verloopt een typische dag voor assistent accountants?

De dagelijkse routine van een boekhoudkundig assistent kan variëren, afhankelijk van het soort bedrijf of organisatie waarvoor je werkt. Je zult dus niet één beschrijving vinden die bij elke functie past. Maar we kunnen je wel een idee geven van hoe een typische werkdag zou kunnen verlopen.

  • Je begint met het bekijken van een rekeningafschrift dat je van een leverancier hebt ontvangen. Als je de lijst met transacties bekijkt, zie je dat je werkgever de leverancier nog geld schuldig is. Je moet contact opnemen met de afdelingsmanager om te zien of die facturen zijn betaald, goedgekeurd of al zijn ontvangen.
  • Vervolgens werk je het factuuradres bij van een klant die naar een nieuw kantoor verhuist. Je stuurt ook een e-mail naar iedereen in het bedrijf die met die klant werkt om hen op de hoogte te stellen van deze wijziging.
  • Drie nieuwe medewerkers zijn vorige week van start gegaan, dus moet jij ze in het salarisadministratiesysteem invoeren. Je voert de informatie in van de formulieren die ze hebben ingevuld en controleert de bankgegevens die ze je hebben gegeven.
  • Nu is het tijd voor de bankrekening verificatie. Je gaat verder en vergelijkt het bankafschrift met de kassaldo op de bedrijfsrekening.

De meeste assistent accountants volgen een standaard 9-tot-5 werkrooster. Maar gedurende drukke perioden, zoals aan het einde van het jaar of het belasting seizoen, kan het zijn dat je langer moet doorwerken.

4. Welke specifieke vaardigheden hebben assistent accountants nodig?

Om succesvol te zijn als boekhoudkundig assistent moet je over bepaalde vaardigheden beschikken. Dit zijn enkele van de technische vaardigheden en persoonlijke eigenschappen die je nodig hebt om aangenomen te worden.

A. Kennis van kantoorsystemen

  • Je moet goed overweg kunnen met standaard kantoorsoftware zoals Microsoft Word, PowerPoint, Excel en Access.
  • Je moet ook moeiteloos je weg kunnen vinden in een boekhoudkundig programma zoals QuickBooks of FreshBooks.
  • Als je een diploma boekhouding en salarisadministratie behaalt, krijg je veel praktijkervaring met dergelijke softwarepakketten.
  • Indien je goed met cijfers kunt omgaan maar nog nooit een computer hebt gebruikt, is het van essentieel belang dat je een boekhoud- en salarisadministratie cursus of opleiding volgt. Op deze wijze zul je binnen de kortste keren een functie als boekhoudkundig assistent kunnen bemachtigen bij een lokaal bedrijf.

B. Organisatie en tijdsbeheer

Boekhoudafdelingen kunnen erg druk zijn, vooral tijdens de perioden dat er belastingaangiftes gedaan moeten worden. Je moet bonnetjes, facturen, onkostendeclaraties en alle andere documenten die op je bureau terechtkomen goed archiveren. En je moet je aan een schema houden, zodat alles op tijd wordt verwerkt. Je zult efficiënt moeten werken, je taken prioriteren en deadlines halen.

C. Aandacht voor de details

Als je met geld te maken hebt, telt elk cijfer. Het is dus van cruciaal belang om de details goed in de gaten te houden. Nauwkeurigheid is de belangrijkste vaardigheid. Als je succesvol wilt zijn in de boekhouding, moet je je werk altijd grondig controleren en ervoor zorgen dat het accuraat is. Dit werk vergt aandacht voor detail en een goede concentratie.

Als boekhoudkundig assistent zul je verantwoordelijk zijn voor tal van taken waarvoor deze vaardigheid vereist is, zoals:

  • Het vergelijken van facturen met inkooporders of bonnen
  • Gegevens invoeren
  • Bankafschriften afstemmen op het grootboek
  • Bijhouden van de boekhouding en archiveren van documenten
  • Assisteren bij de verwerking van crediteuren- en debiteuren rekeningen

Oog voor detail is een vaardigheid die dus bijzondere aandacht verdient bij het bekleden van deze functie.

D. Kritisch beoordelingsvermogen

Kritisch kunnen denken is het vermogen om door de bomen het bos te zien; om het grote geheel en de kleinste details te zien. Door een probleem of onderwerp vanuit alle verschillende invalshoeken te bekijken, kun je vernieuwende praktijken toepassen op zowel nieuwe als oude financiële informatie om onregelmatigheden aan te wijzen en oplossingen hiervoor te vinden.

E. Maak gebruik van eerdere werkervaringen

Als je in het verleden andere banen hebt gehad die je hebben geholpen een reeks nuttige vaardigheden te ontwikkelen, vermeld dat dan in je cv en ander sollicitatie materiaal. Voorbeelden van algemene ervaring waarmee je je kunt onderscheiden als boekhoudkundig assistent zijn boekhouden, het bijhouden van dossiers, klantenservice, werken met vertrouwelijke documenten en vertrouwdheid met financiële software.

F. Blijf leren

Of je carrière doel er nu op gericht is om permanent assistent accountant te worden, of dat je ooit een andere functie hoopt te bemachtigen, het is belangrijk om jezelf te blijven bijscholen. Maak eventueel gebruik van cursussen, seminars of andere opleidingsmogelijkheden die je organisatie aanbiedt. Zo vergroot je niet alleen je kennis, maar laat je werkgevers ook zien dat je geïnteresseerd blijft in je vak.

Deze vaardigheden en kwalificaties geven je een idee van wat je nodig hebt als je op zoek bent naar een baan als freelance assistent accountant, interim assistent accountant of zzp assistent accountant. Als je ze in gedachten houdt, kan dit je laten uitblinken in je functie en je carrière een boost geven.