Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Service Manager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Service Manager | Freelance | Interim | ZZP

Service Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Service Managers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Service Managers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

Een Service Manager leidt het team van de serviceafdeling en behandelt interacties met de klant, rapporten en reparaties. Service managers zorgen voor een uitstekende klantenservice, onderhoudt sterke relaties met klanten en externe leveranciers en zorgt voor terugkerende klanten.

Een goede service manager is detailgerichte en beheert de service afdeling en interacties met klanten, rapporten en reparaties afhandelt. Je verantwoordelijkheden omvatten het bieden van het hoogste niveau van klantenservice, het ontwikkelen van duurzame klantrelaties en het managen van de service teamleden. Je hebt een sterke kennis van alle industriële normen en praktijken en van de producten en diensten van het bedrijf. Om succesvol te zijn in deze rol moet je een sterke verkoopgerichte houding hebben en over uitstekende leiderschapsvaardigheden beschikken.

Taken en verantwoordelijkheden van een Service Manager

  • Het delegeren en leiden van service taken, het bewaken van de voortgang van lopende projecten, en het aansturen van service teamleden om ervoor te zorgen dat de doelstellingen van het team en de verkoopdoelstellingen worden gehaald.
  • Het snel en professioneel afhandelen van klachten of zorgen van klanten om goede klantrelaties te onderhouden en terugkerende klanten te garanderen.
  • Assisteren bij of uitvoeren van administratieve taken, zoals het beheren en bijwerken van facturen, het verwerken van nieuwe bestellingen en het bijhouden van voorraden.
  • Opzetten en onderhouden van een servicedesk en evalueren van de efficiëntie ervan.
  • Oplossen van servicedesk problemen en verbeteren van service methodes om de productiviteit van de servicedesk en de klantenservice te verbeteren.
  • Het monitoren van afdelingsproblemen en klachten van klanten om methoden te creëren die terugkerende problemen te verminderen.
  • Controle van het werk en de klantenservice om ervoor te zorgen dat de hoge normen van het bedrijf, de efficiëntie en de productiviteitsdoelstellingen worden gehaald.
  • Onderhouden van sterke relaties met fabrikanten, dealers en verkoopvertegenwoordigers.
  • Het helpen opleiden van nieuwe medewerkers in de bedrijfsprocedures.
  • Grondige kennis van de voorschriften, beperkingen en wetten van de sector, je zorgt ervoor dat het bedrijf zich aan deze voorschriften houdt en je blijft op de hoogte van de normen van de sector en van nieuwe innovaties, materialen, gereedschappen en processen.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een Service Manager

  • HBO diploma bedrijfskunde, administratie of een aanverwant gebied.
  • Ervaring in verkoop en management kan een voordeel zijn.
  • Sterke kennis van de industrie.
  • Uitstekende vaardigheden op het gebied van leiderschap, communicatie, verkoop en klantenservice.
  • Computervaardigheden en goede organisatorische vaardigheden.
  • Sterk in creatief denken en probleemoplossend vermogen.
  • Het vermogen om onder druk te werken en goed met stress om te gaan.

Goede service managers zijn essentieel voor elke succesvolle serviceafdeling, vooral vanwege alle veranderingen die verschillende industrieën het afgelopen decennium hebben ondergaan. Een uitzonderlijk goede service manager bereikt een hardwerkend, productief en effectief personeelsbestand dat altijd boven verwachting presteert. Daarom hebben we voor jou enkele tips op een rijtje gezet die elke top service manager zou aanraden.

4 Tips voor een top service manager

1. Hanteer een proactieve aanpak

Pro activiteit speelt een belangrijke rol in deze functie. Proactief zijn betekent een inventarisatie maken van het huidige service programma en kijken naar manieren waarop het toekomstbestendig gemaakt en verbeterd kan worden. Service managers kunnen beginnen met het doorlichten van de bestaande processen om te zien waar er ruimte is voor verbetering of waar er ruimte is om een andere aanpak te proberen.

Dit begint met het lokaliseren van documenten over service processen en deze te vergelijken met de bestaande systemen. De te evalueren punten zijn onder meer:

  • Of deze processen echt een weerspiegeling zijn van de service die door het team wordt geboden.
  • Of de pijnpunten van de service correct zijn geïdentificeerd, zodat ze op de juiste manier kunnen worden aangepakt.
  • Of de gebruikte service technologieën de juiste zijn die nodig zijn voor die specifieke bedrijfstak en zijn unieke problemen.
  • Of er onbenutte toepassingen zijn van de huidige technologie - maakt het service team optimaal gebruik van de software die tot hun beschikking staat - of is er een ander product op de markt dat hen zou kunnen helpen efficiënter te zijn?

Door de processen van het bedrijf grondig onder de loep te nemen, zijn service managers beter in staat de zwakke punten van hun service strategie te begrijpen en kunnen ze actie ondernemen op de gebieden die verbetering behoeven.

2. Neem de controle over sociale media in handen

De meeste bedrijven integreren tegenwoordig al sociale media in hun klantenservice mogelijkheden, voornamelijk omdat is aangetoond dat het afhandelen van klantenservice gerichte verzoeken via sociale-mediakanalen tot 12 keer goedkoper is dan het afhandelen van dezelfde verzoeken via de telefoon. Maar ook omdat het percentage aan opzeggingen met 15% kan stijgen wanneer bedrijven niet reageren via sociale media.

Het is dus belangrijk dat elk bedrijf alle sociale media heeft afgedekt door ondersteuning te bieden via vele platforms, waaronder Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Het proces voor het afhandelen van vragen via sociale media moet ook worden gestroomlijnd om de klantenservice efficiënt te houden.

Naast het evalueren van bestaande systemen, moeten bedrijven ook kijken naar de social media klantenservice software en helpdesk tools die beschikbaar zijn op de markt. De juiste hulpmiddelen zorgen voor een gestroomlijnde aanpak van de klantenservice die zowel voor klanten als service professionals gemak oplevert.

3. Maak flexibiliteit tussen kanalen mogelijk

Zoals gezegd is klantenservice tegenwoordig multikanaal, wat betekent dat deze bestaat uit verschillende kanalen - waaronder e-mail, telefoon, sociale media en geautomatiseerde chat - die allemaal samenkomen in één helpdesk oplossing. Om efficiënt te worden verwerkt, is het van cruciaal belang dat al deze verschillende kanalen een gecentraliseerd proces doorlopen.

Door informatie over alle kanalen te integreren en op te delen, kunnen serviceteams een beter beeld van elke klant krijgen, waardoor ze elke klant beter op maat kunnen ondersteunen.

De nieuwste software tools voor klantenservice op de markt helpen dit 'totaalbeeld' van de klanten te bereiken. Ze bieden geavanceerde, intuïtieve en gebruiksvriendelijke oplossingen die klantenservicemedewerkers de juiste hulpmiddelen in handen geven om klanten door een naadloze keten heen te loodsen en zo beter te helpen.

Dit zal op lange termijn het hele bedrijf ten goede komen, aangezien 80% van de consumenten zegt dat ze eerder een merk zullen kopen dat een gepersonaliseerde ervaring biedt. Nogmaals, dit is het bewijs van de belangrijke zakelijke waarde die klantenservice heeft in het algehele succes en de winstgevendheid van het bedrijf.

4. Maak zelfbediening voor klanten mogelijk

Naast de hierboven besproken service kanalen is een belangrijk (maar vaak over het hoofd gezien) kanaal de zelfbediening van klanten. In de meeste gevallen wordt zelfbediening aangeboden in de vorm van een portaal op een website waar klanten de antwoorden op hun vragen kunnen vinden of informatie kunnen krijgen om hun eigen problemen op te lossen. Het kan een ticket gebied, een kennisbank en een forum omvatten, zodat klanten niet altijd afhankelijk zijn van het serviceteam om alle oplossingen te vinden die ze nodig hebben.

Dit kan helpen om het aantal vragen dat het serviceteam ontvangt te verminderen, terwijl klanten hun eigen problemen snel kunnen oplossen. Zelfbediening door klanten kan ook worden gezien als een andere vorm van ondersteuning met toegevoegde waarde. Het is geen vervanging voor directe ondersteuning, zoals contact met een medewerker van het serviceteam, maar helpt deze te verbeteren.

Zelfbediening systemen kunnen helpen de druk van het serviceteam te halen, hun tijd vrij te maken en hun productiviteit te maximaliseren, door diegenen te helpen met meer complexe problemen die niet kunnen worden opgelost via een speciaal portaal.


Service manager inhuren?

Ben je op zoek naar een freelance service manager, interim service manager of zzp service manager voor jouw bedrijf? Neem dan vandaag nog contact op met Bureau Ad Interim en wij helpen je bij het vinden van de juiste kandidaat.

Werken als service manager?

Als je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en deze functie jou op het lijf geschreven lijkt te zijn, dan kunnen wij helpen. Stuur ons zo snel mogelijk jouw CV toe en we nemen contact met je op voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.