Strategisch Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Strategisch Managers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Strategisch Managers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
4 centrale kenmerken van de functie strategisch manager
Het is voor bedrijven steeds belangrijker om op een strategische manier zaken te doen, waarbij strategisch management een centrale rol speelt. Dit omvat het formuleren van een duidelijk doel, het analyseren van de markt en organisatiestructuur, het implementeren van duidelijke plannen en de resultaten evalueren. Een strategisch manager houdt hier toezicht op, maar wat zijn precies de kenmerken van deze functie binnen een organisatie?
Wat houdt strategisch management in?
Strategisch management is de aanpak van bedrijven voor het realiseren van groei en succes. Belangrijk hierbij is het identificeren van zwakke punten, het formuleren van een missie en visie en het bewaken van de vooruitgang. Door middel van strategisch management kunnen organisaties continu blijven ontwikkelen, waardoor doelen worden bereikt en ze efficiënt blijven inspelen op de marktvraag. Dit type management draait om het voortbestaan van bedrijven in een steeds veranderende omgeving, waarbij allerlei disciplines komen kijken.
Als het ontbreekt aan een duidelijke strategie riskeert een bedrijf een gebrek aan een onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Bovendien is het belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf op de hoogte is van de strategie, zodat deze optimaal geïmplementeerd kan worden. Strategisch management verschilt hierbij van risicomanagement, omdat het laatste alleen gaat over het voorkomen van mogelijke risico's, terwijl strategisch management zich ook richt op het leren van externe factoren en veranderingen om een onmiskenbare waarde te blijven toevoegen aan de markt.
Wat zijn belangrijke kenmerken van de functie strategisch manager?
Voor het correct overzien en uitvoeren van het strategisch management heeft de functie van strategisch manager een aantal essentiële kenmerken.
1. Richt zich op een plan, patroon, perspectief en positie
De term "strategie" staat binnen bedrijven voor verschillende zaken:
- Plan: Strategievorming draait om het ontwikkelen van een duidelijk plan, wat richting geeft aan de werkzaamheden binnen een organisatie.
- Patroon: Een strategie wordt ontwikkeld op basis van een patroon van beslissingen, waardoor het gedurende de bedrijfsvoering wordt vormgegeven en zorgt voor consistentie.
- Perspectief: Dit onderdeel biedt een perspectief aan bedrijven en de medewerkers, waardoor kernwaarden centraal komen te staan en meegenomen worden in de gewenste richting. Hierdoor kan er tevens een onderscheidend vermogen ontwikkeld worden.
- Positie: De positie op de markt is belangrijk en wordt aangepakt bij het strategisch management. Managers moeten continu zoeken naar de juiste positionering van een merk en bedrijf door middel van analyses en het behandelen van strategische opties.
2. Volgt een specifiek managementproces
Strategisch management is een dynamisch en iteratief proces en een strategie moet continu verder ontwikkeld blijven worden. Het strategische proces begint echter altijd bij een duidelijke intentie, oftewel de visie en missie van een bedrijf. De markt en maatschappij ontwikkelen zich steeds sneller en daarom is het belangrijk dat bedrijven duidelijke doelen stellen die ook inspirerend zijn en richting geven. Het bindt zodoende medewerkers aan het bedrijf, maar ook klanten. Deze visie en missie bestaan uit een heldere identiteit, bestaansrecht, onderscheidend vermogen en lange-termijn ambities.
Vervolgens wordt een passende strategie ontwikkeld door uitgebreid onderzoek te doen, zowel intern als extern. Hierdoor worden de opties, kansen en bedreigingen overzichtelijk in kaart gebracht en kan een bedrijf zich optimaal positioneren op de markt. Dit is van belang tijdens de implementatiefase, waarbij een strategisch manager ervoor zorgt dat alle organisatieonderdelen bijdragen aan het toepassen van de strategie en daarmee het behalen van de organisatiedoelstellingen. Tot slot zorgt een periodieke evaluatie ervoor dat de strategie op continue basis onder de loep wordt genomen. Dit levert weer nieuwe input op voor het strategisch managementproces.
3. Is ondernemend, klantgericht en marktgericht
Een goede strategisch manager is in het bezit van een aantal belangrijke eigenschappen, waaronder een ondernemend, klantgericht en marktgericht karakter. Immers gaat strategisch management over het blijven ontwikkelen van de strategie van een bedrijf, wat aan moet sluiten op de wensen van de doelgroep en de marktvraag. Daarnaast is iemand met deze functie een verbinder, tussen medewerkers, ideeën en processen.
Een andere belangrijke eigenschap van een manager van de strategie is het denken in mogelijkheden, waarvoor verschillende perspectieven en toekomstscenario's overwogen moeten worden. Bovendien kan een strategisch manager goed omgaan met onzekerheden, aangezien hij of zij in onzekere tijden soms belangrijke beslissingen en stappen moet maken. Dit vergt het doen van veel onderzoek om onzekerheden zoveel mogelijk te verkleinen en de groei van een bedrijf te vergemakkelijken.
4. Is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Een ander belangrijk kenmerk van een manager van het strategisch management is het bijhouden van belangrijke ontwikkelingen en trends op de markt. Deze kunnen namelijk van invloed zijn op het ontwerpen van een succesvolle strategie. Een voorbeeld van een belangrijke trend is dat bedrijven steeds meer samenwerken. De onderlinge afhankelijkheid van bedrijven neemt toe, waardoor ze bijvoorbeeld meer toegang krijgen tot belangrijke informatie. Daarnaast kan de digitalisering bijdragen aan het effectief verzamelen van gegevens en informatie, waardoor efficiënter gewerkt kan worden. Ook kunnen zo sneller de juiste beslissingen genomen worden, wat essentieel is voor het behouden van een sterke marktpositie.
De digitalisering heeft als gevolg dat managers hun digitale vaardigheden moeten blijven ontwikkelen en verbeteren, net als dit voor hun werknemers van belang is. De typische rollen die medewerkers vroeger altijd hadden, vervagen overigens ook steeds meer, waardoor zij meer strategische verantwoordelijkheden krijgen. Door deze verantwoordelijkheid te geven, kunnen managers hun strategie goed blijven aanscherpen, aangezien ze meer perspectieven gebruiken bij het ontwerp ervan.
Kwalitatieve data spelen tevens een steeds grotere rol. Bij het maken van zakelijke beslissingen krijgen klant- en werknemerservaringen prioriteit, wat positieve veranderingen teweeg kan brengen. Daarnaast vergt de complexe zakelijke omgeving innovatie en creativiteit, wat ontstaat door samenwerkingen tussen teams en bedrijfseenheden. Tot slot wordt er steeds meer naar de context van problemen en uitdagingen gekeken om de juiste oplossing te vinden. Strategisch managers moeten daarom goed naar de behoeften van zowel de interne als de externe omgeving van een bedrijf kijken.
Bij Bureau Ad Interim maken we matches tussen opdrachtnemers, waaronder interim strategisch managers, freelance strategisch managers en zzp strategisch managers, en opdrachtgevers. Stuur je cv op of meld je bij ons aan en wij helpen je snel en efficiënt verder.