Support Medewerker | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Support Medewerkers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Support Medewerkers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
De topkwaliteiten en –eigenschappen van de Support Medewerker
Van veel functies en medewerkers binnen een organisatie weet iedereen wel dat ze een belangrijke rol vervullen in de organisatie waarvoor men werkt. Zo is de directeur heel belangrijk, net als de diverse managers: dat zijn immers de mensen die het bedrijf aansturen en de voornaamste beslissingen nemen. Zonder hen is er geen beleid, geen koers: iedereen doet maar wat en dat kan nooit lang goed gaan. Maar er zijn ook functionarissen waarvan minder bekend is hoe belangrijk ze zijn voor het soepel laten draaien van de organisatie, de mensen die voorkomen dat er zand in de motor komt of belangrijke processen vastlopen. Eén van de functies waar we het nu over hebben, is die van Support Medewerker. Een Support Medewerker is iemand die ondersteunt, vragen beantwoordt en problemen oplost of bij een directe, nog meer gespecialiseerde collega neerlegt. Vaak gaat het daarbij om werkzaamheden binnen de ICT. Maar deze rol komt zeker ook bij veel andere soorten organisaties voor.
Intern of extern Support Medewerker
Uit bovenstaand zou je kunnen afleiden dat we het hier hebben over een interim Support medewerker die interne collega’s ondersteunt. Dat klopt volledig, maar er zijn ook hele leuke, interessante en afwisselende rollen als freelance Support Medewerker voor externe medewerkers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bedrijf dat werkzaam is in de ICT-sector en software levert aan zeer uiteenlopende bedrijven. Als zzp Support Medewerker lever je dan ondersteuning aan mensen die met jullie software werken. Jij bent dan een specialist voor een bepaald pakket en helpt vooral mensen die nog niet zo bekend zijn met jullie software en uiteraard mensen die tegen problemen aanlopen bij het gebruik ervan. Zeker na het installeren van updates kan het storm lopen en moet jij je mannetje staan. Je krijgt dus te maken met heel ervaren medewerkers die wellicht ook heel kritisch zijn. Maar ook met mensen die voor het eerst met die pakket werken en nog nauwelijks van de hoed en de rand weten. Beide type klanten moet jij op de juiste manier benaderen, te woord staan en verder helpen in hun werkdag.
Daarbij moet je natuurlijk technisch inzicht hebben in de werking van het door jullie geleverde en wellicht ook geïnstalleerde pakket. Maar je moet ook die kennis kunnen overdragen aan een ander, telefonisch per mail of via chat, bijvoorbeeld als iemand de installatie zelf doet. Goed luisteren, duidelijk communiceren en veel geduld hebben (niet iedereen begrijpt jou meteen) zijn dus absolute musts in dit soort werk.
Mocht je willen werken als zzp Support Medewerker en veel afwisseling tijdens je opdracht willen, dan is dit werken voor meerdere klanten een absolute aanrader. Je hebt veel menselijk contact en je werkdagen zijn 100% zeker nooit hetzelfde. Het woord saai zal in ieder geval tijdens je werk nooit in je opkomen! En reken maar dat je zelf ook elke dag weer bijleert.
Bijblijven
Behalve enthousiast zijn over datgene waarin jij ondersteunt, moet je het ook leuk vinden om te blijven leren. Want zeker in de wereld van ICT gaan de ontwikkelingen nog steeds heel snel. En bijvoorbeeld software is continu aan verandering onderhevig. Dus als jouw collega of die klant belt, appt, mailt of een chatbericht stuurt, dan ben jij al op de hoogte van die laatste update die net beschikbaar is gekomen. Als freelance Support Medewerker betekent dat dus zorgen dat je ook bij een nieuwe opdracht helemaal bij bent, ook als je al eerder met bepaalde pakketten werkte.
Ja, dit kost tijd, soms ook privé. Maar goed: als interim Support Medewerker mag je dan ook maandelijks een mooi tarief factureren. En het zorgt ervoor dat jij die freelance Support Medewerker bent waar collega’s en/of klanten op kunnen bouwen. Jij bent hun rots in de branding als hun werkschip vast dreigt te lopen. Jij weet altijd direct een oplossing of komt daar sneller mee dan verwacht. Dankzij jou kunnen anderen opgelucht en met een gerust hart verder en komen belangrijke bedrijfsprocessen niet in gevaar.
Draag jij graag je kennis over?
Heb jij veel kennis van bepaalde software of van bepaalde technieken of systemen (zo breed als je je maar kunt bedenken)? Dan is de rol van Support Medewerker wellicht ook iets voor jou. Verdiep je dan ook zeker eens in de verschillende rollen die je op dit werkterrein als Support Medewerker kunt tegenkomen. De Nationale beroepengids heeft een aardige opsomming gemaakt van wat er zoal bij de functie van interim Support Medewerker komt kijken.
Expertise in woorden uitschrijven
In bepaalde opdrachten als freelance Support Medewerker kan het ook zo zijn dat jou wordt gevraagd om handleidingen en werkinstructies te schrijven. Dat vraagt uiteraard een hele andere kwaliteit. Want je kan nog zoveel kennis in je hoofd hebben, dat op papier kunnen overdragen aan een ander is een heel ander verhaal. En het gaat er ook om dat jij die expertise in begrijpelijke taal kunt uitleggen. Je kan er niet om heen om regelmatig vaktermen of technische taal te gebruiken. Maar ook een beginner met jullie pakket moet enigszins begrijpen waar het over gaat en jouw handleiding of instructie kunnen gebruiken om zich die software steeds meer eigen te maken.
Nog meer schrijven
Zo komen er dus heel wat vragen terecht bij de helpdesk van de organisatie waar jij voor werkt als zzp Support Medewerker. En al die vragen moeten zo snel mogelijk worden beantwoord. Je wil immers voorkomen dat er aan de andere kant van de lijn vertraging ontstaat. Je moet dus snel kunnen reageren, denken en handelen. Maar die vraag die vandaag wordt gesteld, wordt overmorgen misschien door een andere klant gesteld en een paar dagen later wellicht weer door een ander. Dat kan aanleiding zijn om een handleiding of instructie te herschrijven. Dat voorkomt immers veel contactmomenten en maakt dat klanten zelfstandiger kunnen werken zonder hulp. Daarom wordt er vaak een logboek bijgehouden. Daarin wordt summier beschreven wie wanneer wat heeft gevraagd. Geen lange verhalen, maar korte bewoordingen. En dat vraagt dus alweer een andere kwaliteit. Terwijl handleidingen juist zeer gedetailleerd zijn, zijn logboeken veel beknopter. En vergeet niet dat het zo kan zijn dat een collega hiermee aan de slag gaat. Dus hoe beknopt ook: alle beschreven informatie moet duidelijk en voor slechts één uitleg vatbaar zijn.
Aanpakken bij een ICT-bedrijf
Je zou natuurlijk contact kunnen opnemen met een ICT-bedrijf waar men veel direct klantcontact heeft over geleverde producten. En er zijn veel andere organisaties waar men regelmatig behoefte heeft aan sterke Support Medewerkers. Een voorbeeld van een rol bij een ICT-bedrijf is bijvoorbeeld deze. Dit geeft je een heel aardig beeld van wat er zoal op jou af kan komen. Is dit niet de functie die jij zoekt, dan kan je natuurlijk op je gemak verder kijken en bij een ander bedrijf proberen aan de slag te komen. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Er liggen kansen voor jou als interim Support Medewerker
Maar: ben jij al werkzaam in een soortgelijke functie en wil je dit graag interim gaan doen? Dan verdient het aanbeveling een bureau in de arm te nemen dat op zijn manier in zijn vakgebied 100% een kei is. Terzake, persoonlijk en zeer klantgericht Maak daarom zeker eens een afspraak met Ad Interim. Op hun overzichtelijke website zie je een diversiteit aan opdrachten en ook aan goeie zzp Support Medewerkers is er altijd behoefte. Ligt er niet direct een toffe opdracht voor jou klaar, dan kan die zomaar binnenkort jouw digitale brievenbus binnen schuiven. Dus: waar wacht jij nog op?