Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Triagist | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Triagist | Freelance | Interim | ZZP

Triagist | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Triagisten:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Triagisten.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

De triagist: 8 wetenswaardigheden van de medische voorbeslisser

Een triagist is degene die op een huisartsenpost het eerste contact voor patiënten is, op het moment dat ze hun huisarts bellen. Hij is dus ook de stem van de praktijk van hun huisarts. De triagist is daarmee ook degene die zijn best mogelijke inschatting maakt van de klachten van de beller. Hij beslist dan ook wat de beste eerste actie is voor de patiënt. Hoe ziet zijn werk er in de praktijk precies uit?

1. De eerste schakel

Je zou kunnen zeggen dat deze medische medewerker patiënten voor de huisarts ‘afvangt’. Dit om te voorkomen dat iedereen die dat wil ook daadwerkelijk een afspraak met de huisarts krijgt, of zelfs direct wordt doorverbonden. In de praktijk blijkt namelijk dat er ook mensen zijn die best even kunnen wachten, omdat de klachten ook weer kunnen verdwijnen. Ook zou het kunnen dat ze met eenvoudige medicijnen voorlopig zijn geholpen. Houden de klachten aan, dan kunnen ze uiteraard nog een keer bellen. Het is helaas zo dat er mensen zijn die de huisarts eigenlijk te laat bellen, omdat hun klachten daartoe echt aanleiding geven. Het zijn die mensen die liever niet naar hun huisarts gaan, bijvoorbeeld omdat ze niet willen horen wat er aan de hand is. Bellen ze wel, dan is directe actie en soms zelfs opname geboden. Ook zal er regelmatig onmiddellijk een ambulance worden gestuurd. Er is echter ook een groep mensen die voor ieder pijntje belt. Daar zit nog een hele grote groep mensen tussen, maar het gaat in dit geval vooral om de mensen die best even hadden kunnen wachten. Een zzp triagist kan met enige ervaring eigenlijk al snel aan de slag in elke dokterspraktijk. Het soort klachten waar mensen mee komen is gemiddeld genomen ook ongeveer hetzelfde. Wel moet hij een beller altijd beschouwen als nieuwe patiënt die weliswaar dezelfde klachten heeft als de vorige beller, maar dit toch net even iets anders klinkt.

2. Beslissen door medische kennis en ervaring

Een triagist moet uiteraard wel wat in zijn medische mars hebben om patiënten te vertellen dat een afspraak met de huisarts (nog) niet nodig is. Hij moet de nodige medische kennis hebben om klachten goed in te schatten op ernst en noodzaak. Hij hoeft zelf geen arts te zijn (hij ziet ook geen patiënten, in de hoedanigheid van arts), wel veel verstand hebben van ziektebeelden. Wat past wel en wat niet bij een bepaald ziektebeeld? En is het daarom wel of niet nodig dat de dokter hier naar kijkt, vandaag of op een later moment? Een medische opleiding op ten minste MBO- maar liefst HBO-niveau is dan ook noodzakelijk. Minstens zo belangrijk is ervaring, bijvoorbeeld als doktersassistent of als praktijkondersteuner. Je moet immers een aardig beeld hebben van wat voor klachten je zoal in de praktijk tegenkomt, waarbij je 80% van de klachten goed tot heel goed kunt inschatten en plaatsen. Zeker met veel ervaring is een freelance triagist snel inzetbaar in een praktijk waar iemand is uitgevallen. Of een interim triagist nu in praktijk A of in praktijk B werkt: het werk is grotendeels hetzelfde. Wel kan het zijn dat een praktijk een andere werkwijze en andere protocollen hanteert, dus die zal de zzp triagist zich snel eigen moeten maken.

3. Specifieke opleiding van een triagist

Triagisten kunnen ook een specifieke post Mbo-opleiding volgen. Dit is een korte opleiding van een beperkt aantal dagdelen. Natuurlijk kan je er daarom alleen aan deelnemen als je al een relevante opleiding hebt gevolgd (HBO of MBO), en/of een paar jaar ervaring hebt, als praktijkondersteuner of doktersassistent dus. Vaak zie je dat triagisten ook blijven werken in die functie, waardoor ze op twee manieren nog meer ervaring opbouwen en nog waardevoller zijn voor de praktijk, en dus voor de patiënt. Een freelance triagist vergroot uiteraard voor zichzelf de kans op opdrachten als hij deze specifieke triagistenopleiding heeft gevolgd en succesvol afgerond.

4. Mensen- en patiënten kennis

Minstens zo belangrijk in dit beroep is het hebben van mensenkennis. Theoretische en praktische kennis is erg nuttig, zelfs noodzakelijk. Maar als je niet snel de juiste inschatting kunt maken, heb je er in de praktijk minder veel aan. Een huisarts is niet gebaat bij een triagist die veel mensen doorstuurt die zeker niet direct hadden hoeven te komen. Het tegenovergestelde is ook waar: voorkomen moet worden dat patiënten min of meer worden ‘afgewimpeld’ omdat ze volgens die eerste beoordelaar geen serieuze klachten hebben. Het vraagt dan ook het vermogen om door te vragen. Buikpijn is een hele algemene term, en de buik is groot. Waar voelt de patiënt de pijn precies? En zijn het steken of meer een drukkende pijn? Hoe erg is de pijn? Dat soort eenvoudige vragen zijn al snel verhelderend, en maken het makkelijker om iemand gerust te stellen, en niet direct een afspraak te laten maken met de huisarts.

5. Ondersteunend voor de huisarts

Het spreekt voor zich dat een triagist voor de huisarts een belangrijke schakel is. Hij laat het aantal patiënten waarmee de huisarts direct contact heeft flink dalen. Dit haalt dus een behoorlijk stuk druk bij hem weg, en verlaagt zijn dagelijkse werkdruk. Het kan er ook voor zorgen dat de huisarts wat meer tijd aan zijn patiënten kan besteden, omdat zijn agenda mogelijk wat minder strak en vol is gepland. Voor de freelance triagist is het wel belangrijk dat hij zeker in het begin de huisarts een paar keer spreekt. De huisarts kan daarbij aangeven hoe hij de invulling van de taken voor zich ziet. Hij kan ook namen geven van patiënten die heel vaak bellen, voor ieder wissewasje in het ergste geval. Eventueel kan hij ook de patiënten noemen waar hij zich zorgen over maakt en die hij absoluut wil spreken als één van hen belt.

6. De overige 20%

We hadden het over de 80% van de patiënten waarvoor de triagist goed kan beoordelen: wel of niet doorsturen naar de huisarts? Sommige mensen kunnen het eens proberen met paracetamol, of met een zalfje. Anderen moeten met hun wond naar de Eerste Hulp. En natuurlijk komt een groot deel van de bellers wel bij de huisarts terecht, en in de meeste gevallen is dat ook de juiste beslissing. Maar de overige 20% dan? Daar zit precies de moeilijkheid van het vak. De medisch medewerker kan niet de volledige verantwoordelijkheid nemen door mensen geen afspraak te geven. Dus bij twijfel kan hij dit beter wel doen. De winst voor de huisarts en de medisch assistenten zit in de 80%: elke patiënt die terecht geen afspraak krijgt, verlicht de druk op hen en hun agenda.

7. Flexibel in diensten

De job van deze medisch assistent is niet bepaald een 9 tot 5 baan. Met die mentaliteit kom je er in dit beroep dan ook niet. Juist ’s morgens, vanaf 8 uur, is er een enorme stroom aan telefoontjes van mensen die ’s avonds of ’s nachts klachten hebben gekregen (“probeert u het later nog eens”). En daarbij ook de mensen die al een paar dagen twijfelden, maar nu toch eens de huisarts willen spreken. Probeer dat maar eens in goede banen te leiden. Het is een vak apart om in hele korte tijd zowel goed te luisteren, door te vragen, inlevingsvermogen te tonen als direct de juiste beslissing te nemen. Met in je achterhoofd dat er nog een paar bellers in de wacht staan of op dit moment proberen er doorheen te komen. Maar ook ’s avonds en ’s nachts is er een huisarts in de praktijk of in de regio bereikbaar: hij draait dus regelmatig avond- en nachtdiensten. Een triagist kan juist ook op die momenten de huisarts ontlasten door niet iedereen direct naar hem door te sturen. De medisch assistent die dienst draait, moet dus ook op die momenten scherp zijn, ook als hij tussendoor slaapt en wakker schrikt van de telefoon. Direct paraat zijn en meteen snel kunnen schakelen, want juist op deze momenten kan het ook een noodgeval zijn. Een interim triagist kan hier van grote waarde zijn, voor zowel de dienstdoende huisarts als de patiënt, ook als hij beide niet eens kent. Ruime ervaring zorgt hij ervoor dat hij zelfstandig de juiste beslissing neemt.

8. Communicatie en zelfstandig werken

Het spreekt voor zicht dat triagisten communicatief zeer vaardig moeten zijn. Zowel goed kunnen luisteren én spreken is een absolute must. Er mag geen miscommunicatie ontstaan met de bellende patiënt. Ook geen genoeg nemen met een bepaalde vraag of antwoord behoort tot de eigenschappen van triagisten, net als direct doorvragen. Van de ene kant is geduld belangrijk, niet iedereen kan immers snel uitleggen wat er mankeert. Anderzijds weten triagisten dat er altijd telefoontjes en dus patiënten wachten, waarvan sommigen mogelijk (nog) belangrijker of hulpbehoevender. Triagisten weten ook dat ze enerzijds wel onderdeel uitmaken van een team, anderzijds heel zelfstandig en zelfs solistisch werken. Op sommige momenten is er echt geen tijd voor overleg, al helemaal niet voor een praatje. Tussendoor zullen ze ook regelmatig schakelen met de huisarts en feedback van hem krijgen. Ze moeten dus zeker ook open staan voor opbouwende kritiek.