Turn Around Manager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Turn Around Managers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Turn Around Managers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
5 vragen beantwoord over een turn around manager
Een turnaround manager richt zich op het helpen van slecht presterende of functionerende organisaties, zoals een bouwbedrijf dat al jaren rode cijfers blijft schrijven of een gemeente waar het personeelsverloop meer dan 50 procent is door een slechte werksfeer en hoge werkdruk. In dit soort situaties richt de turnaround manager zich op het omdraaien van de situatie. Wat komt kijken bij turnaround management, wanneer wordt zo'n manager ingeschakeld en welke taken en competenties dient hij of zij te hebben?
1. Wat houdt turnaround management in?
Turnaround management richt zich dus op organisaties die slecht presteren of functioneren en kampen met diepgewortelde problemen. Door een professional van buitenaf in te schakelen, zoals een interim turn around manager, freelance turn around manager of zzp turn around manager, kunnen deze problemen verholpen worden, waardoor het bedrijf beter gaat presteren. Deze manager, die ook wel een crisismanager genoemd wordt, zorgt voor een omschakeling en wordt vaak ingeschakeld om een slechtlopend bedrijf voor een lage prijs te kopen en tegen een hoger bedrag weer te verkopen.
Binnen turnaround management ligt de focus op het vernieuwen en herstructureren van een bedrijf, wat belangrijk is bij een hoge financiële druk en veel concurrentie. Het is belangrijk dat organisaties niet te lang wachten met ingrijpen en een turnaround manager kan hierbij helpen. Hij of zij kan de reden achter falende prestaties effectief identificeren en een strategie ontwikkelen om het te corrigeren. Vaak gaat zo'n strategie tegen de natuurlijke bedrijfsvoering in, waardoor het proces tijd nodig heeft.
2. Wanneer wordt een turn around manager ingeschakeld?
Er kunnen allerlei redenen zijn voor het inschakelen van een turn around manager, zoals het missen van een duidelijke visie en strategie, plotselinge omgevingsfactoren en onvoldoende kwaliteit van het aanbod. Tijdelijke turnaround managers worden vaak voor een periode van drie maanden tot twee jaar ingehuurd, afhankelijk van de complexiteit waarmee ze te maken krijgen. Turnaround management is nauw verbonden met verandermanagement. Over het algemeen wordt een onderscheid gemaakt tussen marktsignalen en interne signalen voor de noodzaak van het inschakelen van een turn around manager.
Marktsignalen
De markt is dynamisch en bedrijven moeten continu omgaan met veranderingen, ontwikkelingen en schommelingen. Als een bedrijf niet op tijd ingrijpt of mee verandert, kan dit problemen opleveren, zoals het verliezen van een marktaandeel ten opzichte van de concurrentie. Momenteel zorgt technologische veroudering bijvoorbeeld snel voor problemen en achterstand bij organisaties. Ook kan de marktstrategie van een bedrijf verouderd zijn, waardoor ze potentiële doelgroepen niet goed meer weten te bereiken.
Aan de andere kant zijn er ook bedrijven die juist een flinke groei doormaken, zowel bedoeld als onbedoeld, wat eveneens problemen veroorzaakt. Immers moet het management dan vaak met kleine of geen marges werken en is een bedrijf niet altijd goed uitgerust om goed met zo'n groei om te gaan.
Interne signalen
Binnen een organisatie kunnen zich ook problemen voordoen waarvoor een drastische verandering vereist is. Het is bijvoorbeeld essentieel dat het interne rapportagemechanisme goed functioneert, aangezien dit de basis vormt voor besluitvormingsprocessen van het management. Als hier problemen ontstaan, kunnen er slechte keuzes gemaakt worden, waardoor een strategie wordt doorgevoerd die niet voor de gewenste resultaten zorgt. Daarnaast kunnen er interne crisissen voorkomen, zoals het verlies van een belangrijke leider of interne conflicten, waarbij de organisatiestructuur en bedrijfsvoering onder de loep genomen moeten worden.
3. Uit welke stadia bestaat turnaround management?
Om een omkeer in een organisatie teweeg te brengen doorloopt een turn around manager een aantal belangrijke stadia.
Analyse
Het begint bij een grondige analyse om de prestatieproblemen van een bedrijf uiteen te zetten en kritische indicatoren te analyseren. Zo kan verdere achteruitgang voorkomen worden. Er wordt onder andere informatie verzameld over:
- Belanghebbende partijen;
- financiële gegevens;
- oorzaken van probleemsituaties;
- risico's;
- mogelijke oplossingen.
Strategieontwikkeling
Vervolgens wordt een strategisch plan ontwikkeld om de crisis te stabiliseren. Dit gebeurt door het identificeren van de interne sterke en zwakke punten en de externe kansen en bedreigingen. Op basis hiervan kan een langetermijnvisie ontwikkeld worden met een duidelijke missie en doelstellingen. Onderdelen van deze crisisstabilisatie zijn het toepassen van wijzigingen in leiderschap of nieuw leiderschap introduceren, het managen van belanghebbenden en het optimaliseren van lopende processen. Bovendien omvat de strategie een plan voor noodzakelijke herstructureringen, bijvoorbeeld op het gebied van financiën of bedrijfsstructuur.
Actieplanontwikkeling
Gebaseerd op de herformuleerde strategie wordt een actieplan gecreëerd, waarmee het turnaround management daadwerkelijk verandering teweeg kan brengen. Het kan tijd kosten voor alle processen zijn aangepast en het is belangrijk om alle stakeholders hierbij te betrekken, zoals klanten en medewerkers. Op deze manier kan een kritieke proces- of productverbetering bereikt worden. Hierbij komen allerlei activiteiten kijken die gezamenlijk bijdragen aan de overkoepelende missie.
Implementatie
Vervolgens wordt het actieplan in gebruik genomen, waarbij medewerkers actief gestuurd en ondersteund moeten worden. Elke functie moet overigens afgestemd worden op de vernieuwde visie en missie om een optimaal resultaat te bereiken. Dit betekent dat communicatie van groot belang is en het organiseren van bijeenkomsten en regelmatige coaching. Bovendien moeten medewerkers met vragen en opmerkingen terecht kunnen.
Evaluatie
Deze laatste fase speelt een belangrijke rol, omdat door middel van regelmatige beoordelingen en evaluaties, kritieke punten gemonitord kunnen worden. Zo kan de strategie tijdig bijgestuurd worden met corrigerende acties om de hoogst haalbare efficiëntie te bereiken.
4. Welke werkzaamheden horen bij deze functie?
Verschillende taken horen bij deze functie, waaronder operationele aansturing tijdens het hele turnaround managementproces, het begeleiden en managen van stakeholders en het bewaken van de kwaliteit. Daarnaast dient een turn around manager continu rekening te houden met het beschikbare budget en de doorlooptijd en alle mogelijkheden en risico's die zich in de omgeving van een bedrijf voordoen.
5. Wat is het functieprofiel van een turnaround manager?
Hiervoor zijn ook een aantal eigenschappen essentieel, zoals om kunnen gaan met een hoge druk en een goed overzicht weten te bewaren. Iemand in deze positie heeft de nodige ervaring nodig omtrent turnaround management en projecten. Bovendien is het belangrijk dat een turn around manager klantgericht, efficiënt en communicatief te werk gaat, om anderen van bepaalde besluiten te overtuigen en prioriteiten te stellen. Door een ondernemend karakter weet iemand in deze positie impact te creëren.
Bij Bureau Ad Interim kun je als opdrachtgever en opdrachtnemer terecht voor de ideale match, bijvoorbeeld om turnaround management te verwezenlijken. Doe een aanvraag of stuur je cv naar ons op en wij helpen jou snel en efficiënt verder.