Ux Designer | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst
Kies uit ervaren en beschikbare Ux Designers:
- Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
- Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Ux Designers.
- Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
- No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
- Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
- Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.
De 7 principes van UX design voor de UX designer
Voor bedrijven en organisaties is het belangrijk om continu te werken aan de User Experience (UX), oftewel de gebruikservaring. Het ontwerpen van een goede gebruikerservaring omvat het bestuderen van behoeften, meningen en voorkeuren van gebruikers ten opzichte van een product of service. Hier houdt een UX designer zich mee bezig, waardoor online en offline omgevingen aangenaam en gangbaar zijn voor klanten. Wat houdt deze functie precies in en met welke zeven principes houdt een UX designer zich specifiek bezig?
Wat is een UX designer?
UX staat voor gebruikerservaring en een ontwerper op dit gebied houdt zich dan ook bezig met het creëren van een zo fijn mogelijke gebruikerservaring. In dit proces worden allerlei factoren meegenomen om het gebruik van een product of service te optimaliseren. UX design wordt veel ingezet bij het maken van apps, digitale producten, webshops en websites, waar gebruikers hun ervaring achter kunnen laten.
De belangrijkste taak van UX designers is het verzorgen van een makkelijk bruikbare website, waarvoor regelmatig gebruikersonderzoek uitgevoerd moet worden. Zo kan de gebruiksvriendelijkheid en bruikbaarheid verhoogd worden. Hoewel het vaak wordt toegepast op apps en websites, komt UX design ook van pas bij fysieke apparaten en producten. Ook hierbij is het namelijk belangrijk dat het product makkelijk te gebruiken is en de gebruiker ondersteunt bij een doel.
Belangrijke vaardigheden
Een UX ontwerper moet van een aantal belangrijke vaardigheden voorzien zijn. Een eerste essentiële eigenschap is creativiteit, waardoor applicaties en producten origineel en tegelijkertijd gebruiksvriendelijk worden. Om de ervaringen van gebruikers goed te begrijpen, zijn empathie en luistervaardigheden bovendien van belang. Daarnaast moet een ontwerper van de gebruiksvriendelijkheid goed kunnen observeren om details te ontdekken. Kleine veranderingen kunnen op dit gebied namelijk al een groot verschil maken. Een goede communicatie en samenwerking zijn tevens belangrijke eigenschappen en een kritische blik om altijd te blijven innoveren.
Wat doet een UX ontwerper?
Een belangrijk onderdeel van UX design is het doen van gebruikersonderzoek, waarbij de ontwerper zich verplaatst in de gebruiker om duurzame verbeteringen te realiseren. Daarnaast moeten de zakelijke doelstellingen van het bedrijf waarvoor de opdracht wordt uitgevoerd in de gaten gehouden worden. Gedurende gebruikersonderzoek worden de behoeften van de gebruikers meegenomen, waarbij de ontwerper zich in de gebruikerservaringen moet inleven om de pijnpunten en hun gedrag en doelen te begrijpen. Ook concurrentie wordt onderzocht en de industrie van het bedrijf en product.
Na het doen van onderzoek worden gepaste UX teksten en producten ontworpen, geschreven, gevalideerd en getest. Hierbij worden uiterlijke kenmerken mogelijk aangepast om de bruikbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren. Met behulp van bepaalde software kan het voor gebruikers overigens makkelijker gemaakt worden om te navigeren op een website. Daarnaast kunnen teksten ervoor zorgen dat gebruikers begeleid worden bij het uitvoeren van bepaalde acties.
Prototypes worden vervolgens op gebruikers getest, zodat complicaties of problemen vroegtijdig opgespoord worden. Feedback is essentieel voor het optimaliseren van de gebruikservaring. Tot slot wordt het vernieuwde concept gepresenteerd en als het goedgekeurd wordt, kan de implementatie beginnen.
Wat is het verschil tussen UX, UI en grafische vormgeving?
Een UX designer onderzoekt de doelgroep, verzamelt informatie en brengt problemen aan het licht. Een UI designer houdt zich niet bezig met de gebruikerservaring, maar met de gebruikersinterface, oftewel User Interface. Hierbij gaat het om het onderhouden van een samenhang en het creëren van een aantrekkelijk design met behulp van interactieve elementen. Denk hierbij aan formuliervelden, knopstijlen en vervolgkeuzemenu's. Een UI designer richt zich dus op de visuele aspecten van de interface, waar een UX designer ervoor zorgt dat de gebruiker dit optimaal kan blijven gebruiken.
Een grafisch vormgever richt zich op de branding en daarmee op de esthetiek van producten. Hij of zij maakt bijvoorbeeld brochures, posters, uitnodigingen en visitekaartjes. De focus bij UX design ligt minder op de esthetiek, maar juist meer op de functionaliteit, logica en structuur van producten en software.
Uit welke zeven principes bestaat UX design?
Een UX ontwerper houdt zich concreet bezig met zeven principes van de User Experience en architectuur van informatievoorziening aan gebruikers.
1. Bruikbaarheid
Allereerst is bruikbaarheid een belangrijk concept om de klantreis zo efficiënt en gemakkelijk mogelijk te maken. Producten, websites en apps moeten bruikbaar zijn om te slagen en dit kan een groot concurrentievoordeel opleveren.
2. Geloofwaardig
Het publiek van een bedrijf of organisatie moet erop kunnen vertrouwen dat een product voor hen het gewenste resultaat oplevert en lang meegaat. Als dit niet zo is, zullen zij niet aangezet worden tot actie. Bovendien kan dit het imago van een bedrijf aantasten, waardoor een klant overstapt naar een andere aanbieder.
3. Nuttig
Producten, apps en websites moeten een duidelijk doel hebben en van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. UX design richt zich daarom op de noodzaak van een bepaald product en wat de doelgroep ermee kan. Het kan ook zo zijn dat verschillende doelgroepen bij verschillende applicaties een bepaald nut hebben.
4. Toegankelijk
Goede producten zijn toegankelijk voor gebruikers en houden tevens rekening met mensen met een beperking. Voor het maken van toegankelijke producten is het belangrijk om rekening te houden met verschillende facturen. Zo moeten ontwerpers nadenken over geschikte kleuren voor kleurenblinden of de grootte van teksten voor mensen met een beperkt gezichtsvermogen. Tegenwoordig is dit zelfs een wettelijke verplichting.
5. Vindbaar
Vindbaarheid gaat over hoe eenvoudig een website of app te navigeren is. Het is belangrijk om met webpagina's te werken en software te gebruiken, waardoor gebruikers makkelijk kunnen zoeken op een website.
6. Waardevol
Producten moeten waarde leveren aan klanten en bedrijven, wat verbonden is aan de voorgaande principes. Aangezien iedereen hier anders over kan denken, is gebruikersonderzoek essentieel om achter de behoeften en wensen van de doelgroep te komen.
7. Wenselijk
De beeldidentiteit, het merk en het emotionele ontwerp maken een product, app of website wenselijk en trekken daardoor een grotere groep mogelijke gebruikers aan. Als het product gewenst is, zal dit automatisch een verlangen oproepen, wat het product begeerlijk maakt.
Bij Bureau Ad Interim matchen we opdrachtgevers en opdrachtnemers met elkaar, waaronder interim UX designers, freelance UX designers en zzp UX designers. Meld je nu bij ons aan of upload je cv en wij helpen je aan de ideale koppeling.