• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Wat is HRM?

HRM staat voor Human Resources Management. Het is een veelgebruikte term dat gaat over persoonsbeleid, P&O (Personeel en Organisatie), personeelszaken, personeelsmanagement en dan vaak op strategisch niveau.

Welke vaardigheden heb je nodig als HR-manager?

Of je nu voor een groot of een klein bedrijf werkzaam bent, HR-managers vormen de ruggengraat van het bedrijf. Deze HR-managers spelen een cruciale rol bij het verbeteren van de bedrijfsstrategie en bij het afhandelen van de meeste werknemersgerelateerde zaken. Een HR-manager moet op de hoogte blijven van verschillende aspecten, waaronder de ontwikkelingen op gebied van marketingstrategieën, managementvaardigheden, ontwikkelingen in het bedrijfsleven algemeen en technologische en digitale ontwikkelingen.

Hieronder staan (in willekeurige volgorde) tien belangrijke vaardigheden die elke HR-manager nodig heeft om met succes een HR-afdeling van een bedrijf te runnen, maar ook om de beste mensen (het beste talent) in de markt te vinden en deze professionals in te zetten in het bedrijf waar je werkzaam bent.

1. Onderhandelen

Onderhandelen is een essentiële HRM-vaardigheid. Elke HR-professional moet kunnen onderhandelen. Onderhandelen helpt bij het omgaan met veel tegengestelde belangen en het vinden van een middenweg die voor alle partijen acceptabel is. Veel problemen waarmee de HR-manager wordt geconfronteerd, zijn waarschijnlijk 'grijze gebieden'. Als je als HR-manager niet kunt onderhandelen, moet je het leren!

2. Goed kunnen organiseren

Systematisch en gedisciplineerd zijn, is een van de belangrijkste HRM-vaardigheden. Iedereen die op een HR afdeling werkt, moet goed georganiseerd, persoonlijk efficiënt zijn en een strakke planning hebben om te slagen. Het spreekt voor zich dat jouw kantoor netjes is. Een HR-medewerker moet het papierwerk altijd correct indienen, vooral als het gaat om personeelsdossiers van werknemers.

3. Communicatief sterk

Een HR-manager moet over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikken, zowel mondeling als schriftelijk. Als HR-professionals niet kunnen communiceren met managers op het hoogste niveau, met werknemers en met stakeholders, dan is de kans dat een bedrijf slaagt kleiner. Anno 2020 kunnen HR-professionals gebruik maken van een uitgebreid pakket aan communicatiemiddelen. Een empathische houding is belangrijk. Je moet het vermogen hebben om problemen die er zijn duidelijk te begrijpen voordat je deze problemen kunt aanpakken.

4. Probleemoplossend vermogen / conflictbeheersing

Niet alle werknemers in een bedrijf passen goed bij hun collega's of managers. Dit kan resulteren in conflicten. Er is dus behoefte aan het managen van conflicten en het oplossen van de problemen. Het is de verantwoordelijkheid van de HR-manager om ervoor te zorgen dat medewerkers op een goede manier samenwerken. Dit resulteert dan ook in een goede werksituatie met goede kwalitatieve output.

5. Multitasking

Een HR-manager wordt regelmatig overspoeld met een verscheidenheid aan vragen, problemen en verzoeken. Sommige problemen, vragen en verzoeken kunnen betrekking hebben op andere medewerkers of afdelingen. Daarnaast moet je als HR-manager in staat zijn om je aan te passen aan veranderingen op kantoor als je succesvol wilt zijn. Multitasken is een absolute must die je als HR-manager in jouw pakket met vaardigheden moet hebben. Aan de ene kant moet je problemen met werknemers afhandelen, terwijl je aan de andere kant een nieuw beleid van de organisatie moet kunnen uitvoeren.

6. Training en ontwikkeling

Training en ontwikkeling in human resource management is een ander belangrijk punt. Als HR-manager moet je beschikken over presentatievaardigheden en instructievaardigheden. Ook ben je in staat om de beste trainingsprogramma's te ontwikkelen, die tastbare resultaten opleveren en goede voordelen voor het bedrijf opleveren.

7. Arbeidsvoorwaarden opstellen

Een HR-professional moet een effectief vergoedingssysteem en uitkeringsstructuur ontwikkelen terwijl je met het management samenwerkt. Je bent in staat om nieuwe talenten te verwerven en te behouden in de organisatie door de voordelen en beloningen nauwkeurig in te kaderen. Bovendien moet je als HR-manager beschikken over analytische, onderhandelings- en probleemoplossende vaardigheden om de arbeidsvoorwaarden te kunnen leveren volgens de normen.

8. Werven

​​HR medewerkers hebben ook als taak om werving en selectie van nieuw personeel te organiseren. Het is van cruciaal belang dat een HR-professional over sterke persoonlijke vaardigheden en besluitvormingsvaardigheden beschikt om een ​​effectieve wervingsmanager te zijn. Leidinggevenden op het gebied van personeelszaken hebben te maken met het sollicitatieproces en de aanwerving, dus moet je als HR-professional het bedrijf presenteren door op een effectieve manier te communiceren. Bovendien moet je over de vaardigheid beschikken om de beste praktijken te identificeren, zodat concurrerende kandidaten kunnen worden geëvalueerd.

9. Teambuilding

Een HR-manager moet beschikken over middelen- en talentplanning. HR-management moet over een perfect beloningssysteem beschikken waarbij ervaringen, vaardigheden en beloningen op de juiste manier worden beloond. Een HR-manager moet een positieve relatie met de medewerkers in de werkomgeving ontwikkelen. HR-managers moeten in staat zijn om teamdynamiek te begrijpen en te werken op een manier om verschillende professionals binnen te halen en teamwerk te ontwikkelen.

10. Eigen ontwikkeling

Als HR-manager moet je vaardigheden hebben om de medewerkers te assisteren, coachen en ontwikkelen. Het belangrijkste doel van jouw werk moet continue ontwikkeling en innovatie zijn. Om je als HR-professional verder te ontwikkelen, maak je gebruik van technologie en houd je jezelf up-to-date.