Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Verandermanager | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Verandermanager | Freelance | Interim | ZZP

Verandermanager | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Verandermanagers:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Verandermanagers.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

1. De verandermanager: 7 punten van de manager die het organisatieroer omgooit

Het is niet altijd de meest geliefde functionaris binnen een organisatie, wel eentje die veel kan bereiken. En daar krijgt hij dan uiteraard wel de credits voor. We zien dat deze rol vooral interim worden vervuld. De interim verandermanager is dan ook iemand die weliswaar slechts tijdelijk medewerker is, wel iemand die in die korte periode nogal wat in gang kan zetten. Het spreekt bijna voor zich dat we verandermanagers niet tegenkomen in organisaties waar werkelijk alles op rolletjes loopt, en er geen reden is om ook maar iets te wijzigen. Maar wat doet die verandermanager dan precies, om de trein die een organisatie vaak is, van spoor te laten wisselen?

2. Gebrekkige samenwerking en communicatie

De situatie waarbij iedereen zich wel kan voorstellen dat een verandermanager nodig is, is die van een organisatie die stroef draait. Processen verlopen soms enorm stroperig. Afdelingen communiceren niet goed met elkaar. Mensen geven elkaar de schuld van dingen die fout gaan. En dat alles heeft natuurlijk gevolgen voor de productie, met regelmatig de klant als dupe. Het spreekt voor zich dat de sfeer in een organisatie ook flink te lijden kan hebben van gebrekkige samenwerking. Als er niets gebeurt, verandert er niets, en is de kans ook nog eens groot dat medewerkers zich ziek melden of zelfs de organisatie verlaten. Niet iedereen houdt het immers lang vol om zich in een vervelende werksituatie staande te houden. Dit zijn de situaties waar elke ervaren zzp verandermanager zich maar wat graag in vastbijt. Waarom? Omdat hier veel eer valt te behalen. De freelance verandermanager die vaker met dit bijltje heeft gehakt, weet wat hij moet doen om de organisatie gezonder te maken, en medewerkers beter te laten functioneren. Zijn beloning zit dan ook niet alleen in zijn tarief, maar ook in een veel hogere medewerkerstevredenheid, hogere productie, meer kwaliteit in opgeleverd werk en dus een heel tevreden opdrachtgever. Die laatste grijpt niet alleen in om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen, maar ook om geen slechte naam te krijgen als werkgever.

3. Gespreksleider en bemiddelaar

De verandermanager moet van veel markten thuis zijn. Zo moet hij goed kunnen luisteren en doorvragen. Met oppervlakkige opmerkingen of irritaties kan hij niet zoveel. Hij moet er achter komen wat er echt aan de hand is. Maar dat betekent wel dat hij ook het vertrouwen moet winnen van veel mensen. Want tijdens zijn eerste werkdagen is hij toch een beetje die buitenstaander die blijkbaar denkt dat hij hier iets kan veranderen, terwijl hij het bedrijf en de mensen nog niet eens kent. En waarom zou een medewerker hem vertrouwen? Wie weet wat er met die informatie gebeurt! Na wat argwaan ontdekken echter steeds meer mensen dat hij het goed met hen voor heeft. Ze merken dat er echt naar hen wordt geluisterd, en dat ze niet hoeven te vrezen voor hun baan. Door zich uit te spreken, zetten ze iets in gang, en hebben ze dus zelf ook invloed. De interim verandermanager kan zo steeds beter in kaart brengen wat er speelt. Stukjes van de puzzel vallen op hun plek. Soms gaat het ook puur om onbegrip voor elkaars werk. Terwijl met een beetje begrip beide ‘partijen’ daar hun voordeel mee doen. Hij moet er echter ook mee om kunnen gaan dat werknemers boos reageren of verdrietig worden over de situatie. Vaak komen er veel emoties aan de oppervlakte. Van de ene kant moet deze changemanager daar begrip voor hebben, van de andere kant moet hij zich daar niet door laten leiden. Hij moet als het ware ook een ijzeren schild kunnen opzetten, om te voorkomen dat hij zich door alle heftigheid laat raken. Veranderingen doorvoeren is immers belangrijker dan continu rekening houden met elk stukje emotie, hoe vervelend voor de betrokkene ook.

4. Verandermanager en troubleshooter

We hadden het over de situatie waarin niet alles in een organisatie loopt zoals het zou moeten lopen. Maar het kan erger: als er niet eerder wordt ingegrepen, kan de werksituatie escaleren. Afdelingen werken niet meer samen, collega’s praten niet meer met elkaar, verwijten vliegen over en weer, er gaat steeds meer mis. Het zal duidelijk zijn dat dit soort escalaties het bedrijf veel geld kosten. Zeker als er al van alles is geprobeerd, wordt het hoog tijd om een de-escalerende freelance verandermanager in te laten vliegen. Aan hem de taak om niet alleen met medewerkers (en directie) in gesprek te gaan, maar ook om snel in kaart te brengen wat volgens hem de beste smeerolie is om de machine weer aan het draaien te krijgen. Het kan zo zijn dat daarin lastige beslissingen moeten worden genomen. We schreven dat mensen hun baan niet kwijt raken, dat is echter geen garantie. Als namelijk blijkt dat het om één of meer rotte appels in de organisatie gaat, is het niet altijd mogelijk om deze elders te plaatsen. Natuurlijk is baanbehoud voor iedereen het uitgangspunt, maar dat kan helaas ook anders uitpakken. Soms nemen mensen zelf het initiatief om weg te gaan, en de werkgever hoopt dan maar dat het niet juist zijn beste mensen zijn. Als die situatie wél dreigt, is dat een extra reden om snel een zzp verandermanager in te huren.

5. Belangen afwegen

De verandermanager zal veel luisteren, veel praten en veel besprekingen voeren. Dat laatste doet hij zowel individueel met medewerkers als met hele afdelingen. Je zal zien dat een paar mensen hun mond open doen, anderen zwijgen. De kans is echter aanwezig dat ook zij belangrijke input kunnen hebben. Aan hem de taak hen aan het praten te krijgen, en dat kan dus ook prima in een persoonlijk gesprek. Dat voelt voor hen mogelijk een stuk veiliger. Tussen al die besprekingen door, zal de freelance verandermanager beginnen met het schrijven van een plan, strikt vertrouwelijk uiteraard. Alleen de directie zal hij continu op de hoogte houden van zijn voortgang. Het spreekt voor zich dat hij zowel mondeling als schriftelijk communicatief ijzersterk moet zijn. Zijn uitgeschreven veranderplan moet klinken als een klok en slechts voor één uitleg vatbaar moeten zijn. Ook moet hij beslissingen durven nemen, ook als die ten koste gaan van medewerkers. Hoewel hij die beslissingen in principe slechts voorbereidt. Het zijn de directieleden en managers die ze gaan uitvoeren. Maar ze komen wel van zijn hand.

6. Hoofd- en bijzaken scheiden

De verandermanager hoort dus veel, heel veel. Hij moet dus in korte tijd heel veel informatie tot zich kunnen nemen. Maar ook op elk moment de juiste filters inschakelen. Niet alles is even belangrijk, soms willen mensen gewoon hun verhaal kwijt en levert het weinig bruikbaars op. Het andere moment legt hij opeens de vinger op de zere plek van de organisatie en moet hij doorpakken. Het kan dus ook zijn dat hij bij de directie binnen stapt met informatie of al een voorstel waar ze eigenlijk niet op zaten te wachten. Overtuigingskracht is dan ook een belangrijke eigenschap van de zzp verandermanager.

7. Stevig in zijn schoenen staand

Een verandermanager komt veel tegen op zijn werkpad. Kritiek, emoties, verwijten, onbegrip. Ook kunnen medewerkers boos op hem worden, of fel reageren. Hij moet dan ook een rug hebben waar veel vanaf kan glijden. Hij is niet in de positie om zich te laten raken doordat hij merkt hoe mensen naar hem kijken of over hem praten. De interim verandermanager weet ook dat hij hier tijdelijk de boel wat opschudt en vervolgens vertrekt. Maar hij legt wel een uitstekende basis voor de organisatie om weer samen verder te gaan, als de stofwolken tenminste definitief zijn neergedaald.