Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden. Wij bemiddelen ook in loondienst vacatures.

Zorgprofessional | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Zorgprofessional | Freelance | Interim | ZZP

Zorgprofessional | Freelance | Interim | ZZP | Loondienst

Kies uit ervaren en beschikbare Zorgprofessionals:

  • Beschikbaar op interim, freelance of ZZP basis, of als professional bij u in loondienst.
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Zorgprofessionals.
  • Bij Bureau Ad Interim staan ervaren zelfstandige professionals ingeschreven die bij de KvK geregistreerd zijn, evenals professionals die beschikbaar zijn voor een loondienstverband bij uw organisatie.
  • No match no pay: u betaalt alleen als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt of als de professional bij u in loondienst gaat.
  • Onze bemiddelingsfee is aanzienlijk lager dan het landelijke gemiddelde van ruim 20%, zodat uw budget zo veel mogelijk in uw organisatie blijft. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers / professionals in loondienst uit uw regio.

5 feiten over de veranderende rol van de zorgprofessional

De rol van een zorgprofessional verandert continu als gevolg van allerlei omgevingsfactoren en -invloeden. In de zorg werken namelijk steeds meer interim zorgprofessionals, freelance zorgprofessionals en zzp zorgprofessionals. Daarnaast is de functie zelf ook in verandering, aangezien de medische zorg steeds meer thuis zal plaatsvinden. Dit betekent dat professionals flexibel en mobiel moeten zijn om via telecommunicatie het ziekteproces op een persoonlijke manier te begeleiden. Wat voor andere veranderingen spelen er rondom het beroep van de zorgprofessional?

1. Technologische evolutie

Op technologisch gebied ontwikkelt de zorg zich in een hoog tempo. Er is steeds meer mogelijk, zoals gentechnologie, 3D-printing, robotisering en Virtual Reality (VR). Zulk soort technologieën kunnen de zorg ingrijpend veranderen, net zoals data-gedreven technologie, waaronder eHealth, Artificial Intelligence (AI) en Big Data. VR-technieken worden bijvoorbeeld nu al ingezet bij de behandeling van angststoornissen en posttraumatische stressstoornissen, waarnaast gentechnologie wordt gebruikt voor de behandeling en diagnostiek van diverse aandoeningen.

Technologische ontwikkelingen maken het ook makkelijker voor professionals in de zorg om zorg op maat te leveren, waardoor de patiënt meer centraal komt te staan. Dit is met name mogelijk doordat behandelingen en diagnoses veel specifieker worden, met als resultaat unieke behandelpaden. Toch blijft het in veel opzichten nog onduidelijk hoe snel de ontwikkelingen gaan en hoe groot de bereidheid is van mensen om deze technologieën te omarmen. De vrees is namelijk dat menselijke waarden, zoals een persoonlijke benadering en vertrouwen hierdoor verloren kunnen gaan.

2. Zorg op afstand

De voortschrijdende technologische mogelijkheden in de zorg leiden ook tot een verschuiving naar zorg aan huis. Naar verwachting zal bijvoorbeeld een deel van de zorg voor mensen met kanker van de polikliniek verhuizen naar het eigen huis van patiënten. Hiervoor zijn uiteraard wel aanpassingen nodig in het zorgsysteem en de vaardigheden van zowel patiënten als zorgprofessionals.

Zorgprofessionals hebben overigens hoge verwachtingen, hoewel de impact op hun werk nog onduidelijk is. Doordat steeds meer zorgmedewerkers opgegroeid zijn in een digitaal tijdperk zullen zij zich ook makkelijker kunnen aanpassen aan nieuwe zorgtechnologieën. Zorg aan huis kan zo een uitkomst bieden voor personeelstekorten en de druk op de zorg. Aan de andere kant wordt de zorg zo ook afstandelijker en minder persoonsgericht. Het is dus belangrijk dat hier de juiste balans gevonden wordt om zowel efficiënte als persoonlijke zorg te kunnen blijven bieden.

3. Eigen regie voor patiënten

Een andere trend die de rol van een zorgprofessional verandert, is dat zelfmanagement en -regie van patiënten met chronische aandoeningen belangrijker zijn geworden. Het aantal mensen met een chronische aandoening neemt toe en zodoende wordt er een actievere rol van deze patiënten gevraagd bij het voorkomen van complicaties. Daarnaast gaat zelfmanagement over het omgaan met een chronische aandoening in het dagelijks leven. Nieuwe technologieën, waaronder eHealth, zullen hier ook een bijdrage aan leveren.

Door de toenemende regie van patiënten over hun eigen behandeling en levenswijze kan er spanning ontstaan met zorgverleners. Wat voor professionals in de zorg namelijk belangrijk is, kan verschillen van de idealen en meningen van patiënten. Professionals moeten daarom op zoek gaan naar manieren om om te gaan met deze verschillen en de vrijheid van patiënten in het managen van hun eigen ziekte. Immers betekent een toename in autonomie tegelijkertijd de vrijheid om af te wijken van wat er vanuit de zorg wordt aangeraden.

In de toekomst zal een zorgprofessional daarom een andere rol krijgen. Hij of zij zal zich steeds meer ontwikkelen als coach en voorlichter voor patiënten. Hierbij willen patiënten de erkenning krijgen dat zij ervaringsdeskundigen zijn en nuttige kennis hebben over hun eigen aandoening. Het ondersteunen van patiënten en hun naasten bij het maken van de juiste keuzes op basis van hun behoeften en wensen wordt daardoor een belangrijke vaardigheid van zorgverleners.

4. Veranderende zorgvraag

De zorgvraag is aan het veranderen, aangezien aandoeningen, klachten en ziekten steeds complexer worden. Dit vergt een multidisciplinaire benadering van behandelingen, waarbij verschillende zorgprofessionals moeten samenwerken. Daarnaast moet de zorg goed afgestemd worden tussen zorgverleners, patiënten en eventueel naasten en/of mantelzorgers.

De verandering in de zorgvraag heeft een invloed op de behandelplannen en vereist andere kennis en vaardigheden van zorgverleners. Immers krijgen professionals te maken met verschillende zorgdisciplines en de mening van patiënten en hun naasten. Het geven van advies is belangrijk en de patiënt moet voldoende geïnformeerd blijven over de mogelijkheden.

5. Groeiende vergrijzing

De bevolking blijft voorlopig nog in een toestand van vergrijzing verkeren. De gemiddelde levensverwachting van Nederlanders is hoog en zal naar schatting blijven stijgen. Doordat mensen steeds ouder worden, en het totaal aantal ouderen dus toeneemt, stijgt de zorgvraag en de druk op de zorg eveneens. De problemen van ouderen zijn vaak complex en vereisen veel ondersteuning. 70 procent van de mensen ouder dan 65 jaar heeft bijvoorbeeld een chronische ziekte. Van de populatie boven de 75 jaar heeft een percentage van 63 procent twee of meer chronische ziekten, ook wel multimorbiditeit genoemd.

Door de stijgende zorgvraag, als gevolg van de vergrijzing van de bevolking, richt de gezondheidszorg zich op preventie van ziekten. Zo kunnen aandoeningen, klachten en ziekten voorkomen worden. Tevens kan de invloed van deze aandoeningen en ziekten op de kwaliteit van het leven van patiënten zo verminderd worden. Zorgtechnologie bij preventie kan bij preventie een grote rol spelen. Apps kunnen bijvoorbeeld digitaal voedingsadvies geven, stappen tellen en het slaappatroon meten. Hierdoor wordt er zonder intensieve begeleiding vanuit de zorg al gewerkt aan een betere gezondheid en weerbaarheid. Dit maakt het tevens makkelijker om patiënten met zorgverleners te verbinden en een holistische zorgverlening te waarborgen.

Ben jij een opdrachtgever in de gezondheidszorg en op zoek naar een professional die met bovenstaande ontwikkelingen om kan gaan? Doe bij ons een aanvraag en wij gaan direct op zoek naar de perfecte kandidaat.

Of ben jij juist zo'n interim zorgprofessional, freelance zorgprofessional of zzp zorgprofessional, die houdt van een uitdaging in een belangrijke sector? Meld je dan bij ons aan door je cv te uploaden, waarna wij de ideale match maken.