Professional nodig? Wij zijn in heel Nederland actief en zijn niet regio gebonden.

Commercieel directeur CCO | Freelance | Interim | ZZP

  • Home
  • Commercieel directeur CCO | Freelance | Interim | ZZP

Commercieel directeur CCO | Freelance | Interim | ZZP

Kies uit zeer ervaren en beschikbare Commercieel directeuren CCO:

  • Dit op interim, freelance of ZZP basis
  • Normaliter binnen 48 uur meerdere geschikte en beschikbare Commercieel directeuren CCO
  • Ervaren zelfstandige professionals staan bij Bureau Ad Interim ingeschreven. Zelfstandig wil zeggen: professionals die ook ingeschreven staan bij de KvK.
  • No match no pay: u betaalt pas als er een Overeenkomst van Opdracht tussen u en de zelfstandige (interimmer / freelancer / ZZP-professional) tot stand komt.
  • Wij hanteren een veel lagere bemiddelingsfee dan het landelijk gemiddelde van ruim 20%. Zo blijft het geld zoveel mogelijk in uw organisatie. Klik hier voor onze tarieven.
  • Interimmers / freelancers / zzp'ers uit uw regio.

Wat is een commercieel directeur / CCO?

Een commercieel directeur wordt in het Engels een CCO (Chief Commercial Officer) genoemd. Een commercieel directeur maakt onderdeel uit van het management(team) van een organisatie.

Een commercieel directeur (CCO) is de persoon in een organisatie die belast is met de strategie en richting van een organisatie op gebieden zoals productontwikkeling, klantenservice en marketing. Net als een financieel directeur (CFO) of een operationeel directeur (COO), is de rol van een commercieel directeur een leidinggevende functie die rechtstreeks rapporteert aan de algemeen directeur (CEO).

Taken en verantwoordelijkheden van een commercieel directeur / CCO

De verantwoordelijkheden van een commercieel directeur / CCO kunnen per organisatie verschillen, maar vaak zijn onderstaande taken en verantwoordelijkheden van toepassing:

  • Het aansturen van de ontwikkeling en uitvoering van de commercialisatiestrategie van het bedrijf. Net zoals er oplossingen worden ontwikkeld, zal er een plan moeten worden ontworpen en opgeleverd.
  • Het bouwen van de commercialisatie-infrastructuur en organisatie om de markt te stimuleren de oplossingen van het bedrijf te kopen, verantwoordelijk zijn voor omzetgroei binnen de organisatie.
  • Verstrekken van marktinformatie om strategische zakelijke beslissingen over functies te ondersteunen, ontwikkelen van bestaande en nieuwe data-analyseoplossingen.
  • Identificeren en ontwikkelen van samenwerkingsmogelijkheden om het marktbereik te vergroten.
  • Ontwikkelen en aansturen van de prijsstrategie van de organisatie.

Competenties van een commercieel directeur / CCO

  • Het vermogen om een ​​team van uitstekend talent op te bouwen en uitzonderlijke verkopen te realiseren.
  • Ervaring met het opstellen van contractuele overeenkomsten.
  • Voldoende technische en contractuele kennis om de juiste beslissingen te kunnen nemen.
  • Uitstekende leiderschapsvaardigheden, met ervaring in motiveren, managen en ontwikkelen van individuen en teams.
  • Goede beheersing van verkoop- en marketingprocessen.
  • Commerciële vaardigheden.

De commerciële wereld kan achter gesloten deuren een lastige plek zijn. De beste verkopers weten dat strategie en planning van cruciaal belang zijn om een verkoop tot een goed einde te brengen, in plaats van op de dag zelf de blits te maken of op geluk te vertrouwen. Commercieel directeuren - een stapje hoger dan de commercieel manager - zijn verantwoordelijk voor het creëren en uitvoeren van deze vitale verkoopstrategieën en spelen een cruciale rol in het succes van een organisatie.

Een commercieel directeur stuurt alle verkoopactiviteiten aan binnen het bedrijf waarvoor hij of zij werkt en zorgt voor de omzetgroei van dat bedrijf. Ook bekend als sales directeur, leidt de commercieel directeur het verkoopteam met als doel de prestaties te verbeteren en de verkoopdoelen van het team te bereiken.

Taken en verantwoordelijkheden van een commercieel directeur

  • Het onderzoeken van nieuwe markten en het gebruiken van die gegevens om de verkoop te voorspellen, prestatiedoelen vast te stellen, strategieën te herzien om de omzet te verhogen en operationele budgetten vast te stellen.
  • Het bedenken en implementeren van nieuwe bedrijfsinitiatieven en verkoopstrategieën en het bewaken van hun effectiviteit.
  • Zorgen voor effectieve trainingsprogramma's voor verkoopvertegenwoordigers, toewijzen van getrainde verkoopvertegenwoordigers aan verschillende gebieden, en vaststellen van hun verkoopdoelstellingen, omzetdoelstellingen en belangrijke prestatie indicatoren.
  • Toezien op de omzetgroei van het bedrijf door verkooprapporten te evalueren en in te spelen op bepaalde producten of diensten.
  • Het verhogen van de efficiëntie van bedrijfsprocedures door te vergaderen met operationele- en voorraad afdelingen.
  • Vergaderen met verkoopmanagers om de prestaties van het verkoopteam te beoordelen en toezicht houden op het prestatiemanagement van slecht presterende personeelsleden.
  • Presenteren van kwartaal- en jaarresultaten van de verkoop aan de raad van bestuur.
  • Het presenteren van de producten en diensten van het bedrijf op conferenties en evenementen.
  • Het monitoren van de verkoopactiviteiten van concurrenten en het implementeren van passende ideeën.
  • Het beveiligen van grote accounts met het nationale accounts team en het onderhandelen over contractuele overeenkomsten met klanten.

Opleidingsvereisten en vaardigheden van een commercieel directeur

  • HBO diploma in marketing, bedrijfskunde, of aanverwante richting.
  • 5 of meer jaren ervaring in verkoop en management.
  • Het vermogen om doelen en doelstellingen te halen of te overtreffen.
  • De bereidheid om een opleiding te volgen om vertrouwd te raken met de producten en diensten van het bedrijf.
  • Sterke leiderschaps-, management- en organisatorische vaardigheden.
  • Goede vaardigheden op het gebied van communicatie, presentatie, intermenselijke relaties en klantenservice
  • Het vermogen om goede relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden.
  • Sterke onderhandelings- en verkoopvaardigheden.

11 gewoonten van succesvolle commercieel directeuren

Commercieel directeuren bevinden zich in een unieke positie om hun verkoopteams te beïnvloeden en in staat te stellen een hoger niveau van succes te bereiken. De volgende 11 vaardigheden zijn wat zeer effectieve commercieel directeuren boven de rest doet uitstijgen, waardoor hun teams bovengemiddelde resultaten kunnen bereiken en hun organisaties altijd succes boeken.

1. Plaats de juiste mensen op de juiste positie

Commercieel directeuren nemen de verantwoordelijkheid voor het succes van hun team, te beginnen met het inhuren van het beste talent dat ze kunnen vinden. Het werven en aannemen van de besten kost vaak meer, maar bespaart veel tijd en geld op training - en beschermt je ook tegen mislukkingen in de toekomst. Goede commercieel directeuren zoeken naar mensen die goed bij de organisatie passen, en ze zijn niet bang om mensen aan te nemen die eigenlijk beter zijn dan zijzelf.

2. Weten hoe ze moeten verkopen

Ze gebruiken een klantgericht verkoopproces, en bieden consistente coaching aan hun team van managers wat hen zal helpen het proces beter uit te voeren.

3. Inspireren het team om te slagen

Er is een tijd om te managen, en er is een tijd om te leiden. Metrics en deadlines zijn een geweldige manier om prestaties te meten, maar niet om ze te sturen. Leiders kijken vooruit, niet achterom. Zij werken aan de ontwikkeling van zichzelf en hun teams, en vinden manieren om hun mensen te motiveren en te inspireren om naar uitmuntendheid te streven.

4. Bepaal het tempo

De commercieel directeur bepaalt en beheert de cadans van het verkoop management team. Elke organisatie heeft een hartslag en een verkoopteam gedijt wanneer alle onderdelen van het verkoop- en managementproces regelmatige normen en schema's volgen. Goede commercieel directeuren gebruiken de tools die tot hun beschikking staan om prestaties van hun verkoopmanagers te volgen en snel en regelmatig feedback te geven - indien mogelijk in real time - zodat managers niet de behoefte hebben om te stoppen en zaken te verifiëren terwijl contracten al in de maak zijn.

5. Cultiveer een verkoopcultuur die hoge prestaties vereist

Het hebben van een proces, het stellen van doelen en het bewaken van de prestaties zijn goed en noodzakelijk, maar een ongestructureerde cultuur maakt gehakt van al deze strategieën. Goede commercieel directeuren vertrouwen niet op theoretische of willekeurige programma's om de prestaties van het gehele verkoopteam te verbeteren. Stem het sociale netwerk van het team af op de doelstellingen van de organisatie en maak daar gebruik van door hen doelstellingen te geven die praktisch, comfortabel en natuurlijk zijn voor hen en voor de culturele verwachtingen van het verkoopteam.

6. Definieer een proces

Het verkoopteam moet een gestandaardiseerd proces kennen en toepassen voor het benaderen, kwalificeren, werken met en overtuigen van de klant. Goede commercieel directeuren weten dat het mogelijk is om het verkoopproces te overbelasten en dat een onbuigzaam, complex proces hun verkoopteam alleen maar verwarren en hun de handen binden. Real-time feedback van de commercieel directeur kan de verkoopmanagers helpen om flexibel te blijven en de nodige aanpassingen te maken in een dynamische verkoopomgeving.

7. Creëer meer verkoopmogelijkheden

Verkoopteams hebben hulpmiddelen nodig die hen helpen hun vooruitgang te begrijpen en te volgen. Goede commercieel directeuren maken gebruik van CRM tools en zijn regelmatig bezig met het coachen van hun managers om ervoor te zorgen dat ze de beschikbare hulpmiddelen effectief gebruiken en alle ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om te slagen.

8. Meet de prestaties van het verkoopteam

De kwaliteit van een strategie is slechts zo goed als de uitvoering ervan, en statistieken zijn de richtpunten langs de weg. Goede commercieel directeuren richten zich op een aantal kritische kengetallen, of prestatie indicators, en letten op hoe hun verkoopteam presteert. Ze kunnen dan handelen op basis van die informatie om de effectiviteit van beslissingen voor de toekomst te verhogen.

9. Maak goede omzetprognoses

Dit is niet hetzelfde als de omzet voorspellen; een effectieve commercieel directeur begrijpt het verschil. De omzetvoorspelling is gericht op contracten die zich in de laatste fase van afsluiting bevinden en voegt weinig toe aan een toekomstige kwartaal berekening. Een goede omzetprognose maken is in feite gericht op de toekomstige ontwikkeling van de verkoop, die uiteindelijk van invloed is op latere prognoses.

10. Communiceer met het team van managers

Niets is belangrijker voor verkoopmanagers dan weten wat er van hen wordt verwacht en wanneer dat gebeurt. Goede commercieel directeuren houden hun communicatie duidelijk en hun verwachtingen zijn goed gedefinieerd, zodat teamleden weten waar ze naar moeten streven, en begrijpen wat er zal gebeuren als ze het halen (of niet).

11. Luister naar het verkoopteam

Communicatie is tweerichtingsverkeer. Effectieve commercieel directeuren houden hun deur open voor vragen, en vragen om feedback en ideeën van hun verkoopteam. Dit zorgt ervoor dat de verkoopmanagers weten dat ze gewaardeerd, gerespecteerd en gesteund worden, en dit kan ook leiden tot positieve innovaties.


Ben jij een gedreven freelance commercieel directeur, interim commercieel directeur of zzp commercieel directeur die toe is aan een nieuwe uitdaging? Stuur dan zo snel mogelijk je cv naar Bureau Ad Interim.

Heeft jouw onderneming of organisatie een commercieel directeur nodig die aan alle bovenstaande eisen voldoet? Wij kunnen hierbij helpen! Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.